Op de randweg in Sprundel wordt te hard gereden, maar de gemeente blijft klachten afwijzen
DEN HAAG/SPRUNDEL - ‘s Nachts om drie uur wordt hij gewekt door de eerste vrachtwagen op de (Verlengde) Vosdonkseweg die langs zijn huis dendert. ,,Als ik dan net in slaap ben gevallen komt de volgende en schiet ik weer wakker”, zei bewoner van de Koekoekstraat Ron Kerkhof (74) woensdag bij de Raad van State.
Adri KlinkenbergBron:BN DeStem
Zijn jarenlange strijd tegen de gemeente over verkeerslawaai langs zijn huis heeft duidelijke sporen nagelaten. Na de rechtszitting woensdagmiddag schoten Kerkhof de tranen haast in de ogen. Hij koopt niets voor ingenieurstermen zoals ‘equivalent geluidsniveau’ en ‘grenswaarden’ waar de gemeente mee schermt, zegt hij.
Er wordt te hard gereden
‘s Nachts heeft hij last van harde geluidspieken. Dáár heeft hij mee te maken. Er wordt ook veel te hard gereden, zegt hij. Gemiddeld zestig kilometer per uur. De gemeente erkent dit inmiddels. Rucphen heeft in 2014 echter het verkeersgeluid berekend aan de hand van vijftig kilometer per uur. Ook neemt de gemeente verkeerscijfers uit 2014 als uitgangspunt terwijl de weg pas in 2018 in gebruik werd genomen. ,,Dat kwam door procedures van vooral mijnheer Kerkhof’', aldus de gemeente.
Overschrijding van de maximum snelheid of niet, voor het geluid maakt het niet uit, stelt de gemeente. ,,In decibellen scheelt tien kilometer harder nauwelijks iets.” Al met al blijft de gemeente er dan ook bij dat het verkeersgeluid op de (Verlengde) Vosdonkseweg voldoet aan de norm in de wet en het bestemmingsplan. Die norm is maximaal 48 decibel op de gevel van Kerkhof die naast de weg woont. Hij kreeg een geluidscherm van vier meter hoog langs zijn woning.
In decibellen scheelt tien kilometer harder nauwelijks iets
Gemeente Rucphen
‘Gerommeld met de input’
Volgens de geluiddeskundige van Kerkhof zijn de geluidberekeningen die de gemeente heeft laten uitvoeren correct gedaan maar is er gerommeld met de zogeheten input. De maximum snelheid op de weg ligt hoger en er is meer vrachtverkeer. Dat maakt verschil. De berekeningen die Kerkhof heeft laten maken leveren echter maar één decibel meer geluid op dan de 48 decibel van de gemeente. Dat is niet veel. Volgens de gemeente is één decibel zelfs verwaarloosbaar.
De Raad van State doet over enkele weken uitspraak.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.