Volledig scherm
Het publiek is getuige van 'Oma Solo' van Janna Handgraaf, een tekstloze voorstelling over de vakantieperikelen van een oude vrouw. © peter van trijen/pix4profs

Nieuw Roosendaals theaterfestival heeft ambitie

ROOSENDAAL - Stichting Drie Maal Plankenkoorts vindt dat het West-Brabantse publiek kennis moet kunnen maken met een theaterfestival à la Boulevard.

De zonovergoten tuin tussen schouwburg De Kring en het Tongerlohuys is het centrum van een driedaags Roosendaal theaterfestival. Bezoekers kunnen daar voorstellingen bezoeken in tenten. Na afloop kunnen ze onder het genot van een drankje napraten over hun theaterbelevenissen.

Het is een sfeervolle ontmoetingsplaats van Roosendaalse theaterliefhebbers. Met het onmisbare blokkenschema in de hand verplaatsen ze zich van het ene naar het andere optreden, waar ze zich graag laten verrassen.

Boulevard-festivals

Quote

Onze ambitie is de komende jaren dit festival uit te breiden en een plaats te geven in het Roosendaal­se culturele leven

Ad Paantjens, Drie Maal Plankenkoorts

De voorstellingen vinden ook plaats in de schouwburg zelf, in een nabijgelegen huis en in Het Wapen van Roosendaal. Drie Maal Plankenkoorts is de initiatiefnemer. 

Woordvoerder Ad Paantjens geeft aan: ,,Al jaren bezoeken wij de Boulevard-festivals overal in de grote steden. Wij vinden dat het West-Brabantse publiek ook kennis moet kunnen maken met een vergelijkbaar festival, met professionele groepen uit de grensstreek die aantrekkelijke voorstellingen brengen. Onze ambitie is de komende jaren dit festival uit te breiden en een plaats te geven in het Roosendaalse culturele leven.’’

Oma Solo

Zo kon het publiek in enkele uren tijd getuige zijn van Oma Solo van Janna Handgraaf, een tekstloze presentatie van de vakantieperikelen van een oude vrouw. Tergend langzaam, mooi volgehouden gebracht. De sopranen Sanne Vleugels en Anouk Antonissen van De Prima Donna's gaven met hun geschoolde stemmen de traditionele opera een fris likje jeugdige verf met een gezongen verhaal over twee zussen en hun verliefdheden.

De Vrouwen van Wanten speelden een eigenzinnige Donkiesnot, de overbekende ridder die strijdt voor het goede, maar vooral tegen windmolens. Een presentatie in hoog tempo, maar de verhaallijn kon scherper.

Quote

De sopranen Sanne Vleugels en Anouk Antonissen van De Prima Donna's gaven met hun geschoolde stemmen de traditione­le opera een fris likje jeugdige verf

Drie Maal Plankenkoorts speelde zelf zijn satirische voorstelling Ballen over de westerse man die door de vrouw verdrongen wordt en zijn kracht en stoerheid dreigt te verliezen. Het humoristische Af over opkomen en afgaan in het theater van het duo volDaan was een festivaljuweeltje.

Bezoekers reageerden positief op de voorstellingen. Voor de kinderen waren er activiteiten in de theatertuin. De organisatie zag dat het goed was. Kortom, een mooi initiatief. Volgend jaar weer, als dat lukt.

Festival 'Theater op de grens' van Stichting Drie Maal Plankenkoorts. Gezien: zaterdag 31 augustus in en om De Kring, Roosendaal.

  1. Narreke Doremi van Tullepetaonestad mag het eindelijk van de daken schreeuwen: ‘Ik heb er zó veel zin in’
    PREMIUM
    INTERVIEW

    Narreke Doremi van Tullepetao­ne­stad mag het eindelijk van de daken schreeuwen: ‘Ik heb er zó veel zin in’

    ROOSENDAAL - Nee, het is echt puur toeval, benadrukt Cor Verbogt. Want hoe baanbrekend het ook was toen Roosendaal in 2014 met Malou van Rede als een van de eerste plaatsen in Nederland een vrouw als carnavalsfunctionaris kreeg, dat Tullepetaonestad met Carmen Hack (29) opnieuw een vrouwelijke nar heeft is echt ‘geen bewussie’. Verbogt: ,,We gingen voor de beste. En dat was Carmen.’’