Volledig scherm
Het nieuwe beeldmerk van Roosendaal.

Nieuw beeldmerk en citymarketing plan voor Roosendaal

ROOSENDAAL - Met een nieuw beeldmerk en citymarketingplan wil de gemeente Roosendaal ervoor zorgen dat meer mensen op het gebied van wonen, werk en vrije tijd voor Roosendaal kiezen. Het plan wordt na de verkiezingen van 21 maart voorgelegd aan de nieuwe gemeenteraad.  

De nieuwe strategie is deze week gepresenteerd. Vier citymarketeers gaan aan de slag in een onafhankelijke stichting. Het is nog niet duidelijk waar dit bureau zich gaat vestigen.  De gemeente financiert dit marketingbureau de eerste vier jaar met 750.000 euro per jaar. Dat is 9,73 euro per inwoner van Roosendaal. In het plan staat dat dat goedkoper is dan vergelijkbare gemeentes als Bergen op Zoom (15,15 euro) en Breda (11,05 euro).

,,Het citymarketingbureau moet de communicatie over en binnen Roosendaal flink verbeteren. Nu worstelt de stad met een wirwar aan slogans en logo's, waarbij iedereen op eigen houtje bezig is. Het bureau moet zorgen voor een eenduidig beleid gericht op kwaliteit", vertelt Roland Jurriëns, kwartiermaker van het bureau. Daarbij hoort een nieuw beeldmerk voor Roosendaal. 

Logo

Het logo moet alle verschillende logo's van Roosendaal gaan vervangen. ,,Je wilt uiteindelijk dat als mensen je logo zien, ze meteen weten waar het voor staat. Als je het merk Roosendaal genoeg betekenis geeft, zal de toevoeging van de naam Roosendaal op termijn niet eens meer nodig zijn door de positieve associaties die je bij de stad krijgt", zegt Roland Jurriëns.

Volledig scherm
Het nieuwe beeldmerk van Roosendaal, wanneer het plan wordt goedgekeurd door de nieuwe raad.

Kenmerkend voor Roosendaal is het gebruik van de roos als beeldmerk. Deze is altijd al gebruikt in de 750 jarige geschiedenis van Roosendaal en komt ook terug in het nieuwe logo.  In het logo is ook op symbolische wijze de gemeente Roosendaal herkenbaar: de stad en de 5 dorpen.  Wethouder Hans Verbraak zegt erg in zijn nopjes te zijn met het nieuwe logo, de pagina's van het plan waar de logo's op staan ligt  constant open voor zich op tafel. 

Ontwikkeling

Het doel van citymarketing voor Roosendaal is een maximale bijdrage te leveren aan de economische, maatschappelijke en culturele ontwikkeling van de stad. 

Het college wil met de inzet van marketing stimuleren dat meer mensen kiezen voor Roosendaal. Hierbij is de aandacht in het bijzonder gericht op bewoners, bezoekers, talenten en bedrijven. 

Samantha van Rooij vertelt dat het plan zich moet waarmaken vanuit de binnenstad. ,,Samenwerken is juist een van de sterke punten in Roosendaal. Iedereen moet met behulp van dit plan nog meer gaan samenwerken bij de promotie van de stad."

Samenwerking

Volgens Roland Jurriëns is het plan niet zomaar tot stand gekomen. ,,We hebben dit samen gedaan met onder meer vertegenwoordigers van de VVV, De Kring, politici en het binnenstadsmanagement."  

Inge van Aalst, directeur van de VVV, is enthousiast.  ,,Ik vind het een prima plan voor Roosendaal en kan nauwelijks wachten ermee aan de slag te gaan." 

De gemeenteraad besloot in 2016 dat er een beter strategisch marketingplan voor Roosendaal zou moeten komen. De raad concludeerde toen dat een gebrek aan overkoepelende activiteiten tot een minder sterk imago leidde. 

Na de verkiezingen moet de nieuwe raad het plan nog wel goedkeuren. Wethouder Hans Verbraak hoopt dat het nieuwe bureau op de 750-jarige verjaardag kan beginnen:  ,,We zetten in op 5 november, de verjaardag van Roosendaal."

Volledig scherm
Vlnr Samantha van Rooij, Moniek IJzermans, Marcella Goorden, Hans Verbraak, Roland Jurriëns en Inge van Aalst tijdens de presentatie van het citymarketingplan van Roosendaal.
BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement