Volledig scherm
Het Protestantse kerkje was bewust gekozen vanwege de intieme entourage. Melodia speelt hier Concerto D-Dur pour Potsdam met begeleiding van dwasfluitiste Marije Weenink. © Pix4Profs/Tonny Presser

Melodia speelt samen met gastmusici op jubileumconcert harmonieuzer dan ooit

OUDENBOSCH - Het samenvoegen van de twee mandolineorkesten uit Middelharnis en Stampersgat lijkt op het oog een botsing van twee culturen. Zand en klei. Van: wat strenger in de moraal tot soms té bourgondisch. En toch. De verschillende achtergronden ten spijt, klinkt het jubileumconcert van het Brabantse Melodia - aangevuld met leden van het Goereese Estampida - harmonieuzer dan ooit.

Zaterdagavond acht uur, de Protestantse kerk van Oudenbosch. Tevoren waren dirigent Marco Ludemann en muzikanten van Melodia het erover eens: we gaan ons 70-jarige jubileumuitvoering niet voor een half gevulde zaal spelen. Een sfeervolle ruimte voor, pak 'm beet, honderd belangstellenden. In Stampersgat niet voorhanden, in Oudenbosch wel met het waterstaatskerkje aan de Fenkelstraat. Precies 114 stoelen met nog genoeg ruimte voor het orkest aan de voet van de preekstoel.

Warme band met publiek

In deze intieme setting zette Melodia even na acht uur in met Bachs Bist du bei mir, geh ich mit Freuden. Volgens lady-speaker Nicole Rockx toepasselijk voor de warme band, die orkest met het publiek wil onderhouden. Drie uur later was het ook de toegift van een concert, waarbij je als toehoorder even vergeet dat het geen afgestudeerde musici van het conservatorium zijn maar intensief oefenende vrijwillige orkestleden. 

Quote

Wat hier gepres­teerd wordt maakt me enorm trots, ook mijn zoon natuurlijk.

Benny Ludemann, Musicus/dirigent

Juist op zulke avonden groeit het besef dat de Nederlandse overheid het met onze culturele erfenis niet zo nauw neemt. Benny Ludemann, vader van dirigent Marco, kan er van mee praten. ,,Toen ik in 1964 als dirigent bij Estrellita in Molenschot begon, telde Nederland nog zo'n 75 mandolineorkesten. Dat zijn er nu amper 25 meer.‘’ De oorzaken zijn wel aan te geven. Het instrument is minder sexy dan saxofoon of drumstel. Ludemann noemt ook de terugloop in subsidies en de drempel, die een snaarinstrument opwerpt. ,,Ga bij een koor en je zingt binnen twee weken mee. Mandoline en gitaar vergt lang en veel oefenen.‘’ Ludemann, de man die jarenlang Toon Hermans muzikaal begeleidde, wil niette  somber doen, ,,Kijk wat hier vanavond gepresteerd wordt. Het maakt me enorm trots. Ook op mijn zoon natuurlijk.‘’

Coldplay

Gevarieerder dan ooit begeeft de ‘zeventigjarige’ zich tussen klassiek, jazz-blues, filmmuziek uit West Side Story, Latijns-Amerikaans met ook nog een vleugje Coldplay. De muzikale verrassingen zijn legio en worden nog versterkt door de jonge solisten Marije Weenink op dwarsfluit en de aandoenlijke Spanjaard Alberto Rodriguez Valcárcel. Zelden een gitarist zo liefdevol zijn instrument zien bespelen. 

De krimp mag dan ingezet zijn bij Melodia en verder aanwas uitblijven; het platina jubileum bewijst eens te meer het belang van cultuur in elke gemeenschap. Zand of klei, muziek overbrugt alles.

  1. Samenloop voor Hoop Roosendaal brengt 98.800 euro op

    Samenloop voor Hoop Roosendaal brengt 98.800 euro op

    ROOSENDAAL - Aan de kant klinkt applaus als de eregasten de eerste ronde van de Samenloop voor Hoop lopen. Je ziet de spanning op de gezichten, leven tussen hoop en vrees heeft zijn sporen nagelaten. Op de Wielerexperience is zaterdag om precies 15.00 uur de Samenloop voor Hoop gestart. Tijdens deze wandelestafette lopen mensen 24 uur lang in groepen het rondje van 950 meter, met als doel: geld inzamelen voor KWF Roosendaal en Inloophuis Rose-Linde.