Volledig scherm
Bij De schuiven in Oudenbosch kun je niet meer pinnen door een internetstoring. Dat kost de horecazaak omzet, zegt eigenaar Liyi Chen. © Florence Imandt

Internetstoring treft ondernemers, Caiway geeft niet thuis

OUDENBOSCH - Jan Verdaas en zijn buurman Liyi Chen hebben zwaar de pest in: de ondernemers aan de Oudenbossche Bosschendijk hebben sinds maandagavond geen internet.

Dat betekent voor horeca-ondernemer Chen inkomstenderving omdat zijn pinapparaat niet werkt en de telefoon eruit ligt, terwijl elektronikaman Verdaas zijn veertig televisies niet kan demonstreren omdat ze geen signaal krijgen. Sinds dinsdagochtend bestoken ze kabelexploitant Caiway met telefoontjes. ,,Maar je komt niet verder dan de telefoniste van de klantenservice", verzucht Jan Verdaas.

Volledig scherm
Alle televisies van Jan Verdaas staan op zwart door een internetstoring. © Florence Imandt

In het contract staat volgens Chen en Verdaas dat Caiway vijf werkdagen de tijd heeft om een storing op te lossen. ,,Nou ja, die tijd willen ze kennelijk nemen en dat kan betekenen dat ze pas maandag kunnen komen", zegt Verdaas, die nota bene op verzoek van Caiway aanspreekpunt voor de kabelexploitant is en wekelijks mensen helpt met internetproblemen. ,,Maar of je nou ondernemer bent of niet, je laat in deze tijd consumenten toch geen vijf dagen zonder tv zitten? De pest is dat je afhankelijk van ze bent, want je hebt geen keus in kabelexploitant. Caiway is de enige in Oudenbosch."

Chens zaak De Schuiven zit tussen de middag vol met scholieren. ,,Met een beetje cash geld van elkaar lenen, lukt het ze toch nog om te betalen", zegt Liyi Chen met een enigszins zure glimlach. ,,Maar daarnet gingen twee mensen die nog wat wilden drinken weg, omdat ze niet konden pinnen. Tja, zestig tot zeventig procent van mijn klanten betaalt per pin. Vooral jongelui zijn gewend met het pasje te betalen."

Volledig scherm
Liyi Chen van De Schuiven dreigt met schadeclaim richting Caiway als de kabelexploitant internetstoring niet snel oplost. © Florence Imandt

Als Caiway het probleem niet snel oplost, kunnen ze een fikse claim verwachten wegens inkomstenderving, zegt Chen. "Ze proberen op afstand wat te doen, hebben ze gezegd. Dat hoop ik van harte, maar ik moet het nog zien. Ik heb al eerder problemen met ze gehad. Ze willen dat ik zelf de aanleg van glasvezelkabel betaal, terwijl de rest van Oudenbosch dat gewoon gekregen heeft. Dat klopt toch ook niet?"

Ook Verdaas heeft eerder problemen gehad. Hij verhaalt over een kapotte groepsversterker iets verderop in de straat, ruim twee jaar geleden. ,,Die werd te warm als de zon erop stond, maar volgens Caiway mankeerde er toen ook niks aan."

Caiway werd in 1981 opgericht onder de naam CAIW: Centrale Antenne Inrichting Westland. Het bedrijf heeft tegenwoordig 200.000 klanten, vooral in Zuid-Holland en Twente. In West-Brabant is Oudenbosch de enige plaats waar Caiway actief is. De klantenservice van Caiway wil niet reageren op de klachten van de ondernemers en verwijst naar het hoofdkantoor in  Naaldwijk. Daar wordt de telefoon de hele middag niet opgenomen. Storing misschien? 

Volledig scherm
Sinds maandagavond hebben enkele aansluitingen aan de Bosschendijk in Oudenbosch geen internetverbinding. Daaronder ook de elektronicazaak van Jan Verdaas. © Florence Imandt
BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Roosendaalse woonwagenbewoners voeren actie voor stadskantoor: ‘We worden aan het lijntje gehouden’
    PREMIUM

    Roosendaal­se woonwagen­be­wo­ners voeren actie voor stadskan­toor: ‘We worden aan het lijntje gehouden’

    ROOSENDAAL - ‘Maar ik wil dan wel een huisje op wielen, zo’n huisje waar ik geboren ben.’ Pal voor de ingang van het Roosendaalse stadskantoor schalt de hit ‘Huisje op wielen’ van Frank van Etten uit een speaker. En daar is het de kleine twintig demonstranten die zich op een druilerige maandagmorgen bij de ingang van het Roosendaalse stadskantoor hebben verzameld nou juist om te doen.