Volledig scherm
De GTC Rally werd afgelopen zaterdag voor het eerst op het terrein van Seppe/ Breda International Airport gehouden. 'Een groot succes', vinden vliegveld en GTC organisatie. © Foto: Ramon Mangold

GTC Rally Seppe een blijvertje

BOSSCHENHOOFD - Als het aan Breda International Airport (BIA) in Bosschenhoofd ligt, is de GTC Rally een blijvertje.

,,Het is een evenement dat goed past op ons vliegveld", zegt Monique Beks, adjunct-directeur van het vroegere Vliegveld Seppe. ,,Dat alles op één plek gebeurde, de pitstops, de dragraces, de autoshow, dat is echt een toegevoegde waarde voor de GTC Rally. Ik denk dat het evenement op deze manier nog verder kan groeien."

Volledig scherm
Niet alle stukken van het parcours van de GTC Rally 2018 waren verhard. Er ontstond schade aan grasstroken van het vliegveld, maar daarmee had de directie al rekening gehouden. © Foto: Ramon Mangold

Schade

Natuurlijk richtte de racerij ook schade aan het gras rondom de landingsbanen aan, want het parcours ging niet alleen over het asfalt. ,,Maar daarmee hadden we vooraf al rekening gehouden", zegt Beks. ,,We zijn niet voor verrassingen komen te staan. Dat geldt wat ons betreft ook voor de verkeersafwikkeling. We gaan zeker nog evalueren met de organisatie van de GTC Rally en daar komt wellicht een nieuw voorstel voor volgend jaar uit."

Quote

De rally is een evenement dat goed past op ons vliegveld

Monique Beks, Adjunct-directeur Breda International Airport

De GTC Rally werd afgelopen weekend voor de eerste keer op het vliegveld in Bosschenhoofd gehouden, de afgelopen twee jaar vertrok de autorally in Roosendaal, bij manege De Goubergh. Voorheen was Etten-Leur ruim tien jaar startplaats voor de rally door West-Brabant die in 1987 ontstond als de Nacht van Achtmaal.  

Onverharde stukken

Ook John Elst van de rally-organisatie is blij met Breda International Airport als locatie voor het race-festival. ,,We zijn zeer tevreden over de opzet en overall was het een groot succes. Natuurlijk zijn er verbeterpuntjes, zoals de onverharde stukken in het parcours. De auto's van tegenwoordig zijn geprepareerd voor asfalt en dan valt het sommige deelnemers tegen dat er zandstukken zijn."

Quote

We willen de komende vijf tot tien jaar op Seppe blijven

John Elst, Organisator GTC Rally

Elst gaat ervan uit dat de GTC rally de komende vijf tot tien jaar bij BIA blijft. ,,We gaan nog aan het parcours sleutelen en daarover gaan we zeker nog rond de tafel met het vliegveld. Wanneer de nieuwe hangars er straks staan, wordt ook de infrastructuur aangepast, dus ik denk dat het allemaal wel haalbaar is."

Volledig scherm
Team 34 prepareert zich in hun BMW 130i voor de GTC Rally op Breda International Airport. © Foto: Ramon Mangold
  1. Kroniek van bevrijding West-Brabant nu in boekvorm
‘Voor mijn familie was de oorlog altijd dichtbij’
    PREMIUM

    Kroniek van bevrijding West-Bra­bant nu in boekvorm ‘Voor mijn familie was de oorlog altijd dichtbij’

    WEST BRABANT - Een kroniek van de bevrijding van West-Brabant, van dag tot dag. Niet eerder bracht deze krant zo'n gedetailleerde reconstructie als afgelopen najaar. Vanaf 1 oktober, de dag dat de Poolse bevrijders Baarle-Nassau binnen kwamen tot 9 november toen de laatste Duitse bezetters zich overgaven in Moerdijk. Journalist Henk van Ingen (48) dook in de archieven, trok zich terug in een vakantiehuis en schreef in 36 afleveringen hoe West-Brabant onder het juk van de Nazi's vandaan kwam. De verhalen werden 'gevreten’. Auteur Van Ingen kreeg voortdurend de vraag of er geen boekje van te maken valt.