Volledig scherm
Ergernissen over Roosendaalse centrumring. Artist impressions Gemeente Roosendaal en foto's Alfred de Bruin © BN DeStem

Ergernissen over Roosendaalse centrumring, ’Mooi, maar...’

ROOSENDAAL -  De Roosendaalse centrumring ligt er mooi bij, maar is ook grote reden voor ergernis en discussie bij Roosendalers. Maandag begint de gemeente in de Laan van Luxemburg met het aanleggen van het laatste stuk van de ring.

Bijna alle omwonenden van de nieuwe ring hebben lovende reacties op de uitstraling van de ring. Maar er is volgens de Roosendalers ook veel niet goed. Mensen moeten veel omrijden vanwege het éénrichtingsverkeer. De onduidelijke fiets- en autoroutes en de slechte bereikbaarheid van verschillende parkeergarages in het centrum noemen veel inwoners. 

Het gebrek aan parkeerplekken in de buurt is de grootste ergernis van een oude bewoner in de Nispensestraat. Hij is boos wanneer een ander net de parkeerplek voor zijn deur inpikt. Er was genoeg plek voor de auto's, maar de man staat nu constant te kijken of er iets vrijkomt en is dan vaak te laat. Hij heeft 's morgens nog bij de gemeente geklaagd.

Centrumring

De centrumring bestaat uit twee delen. Het nieuwe gedeelte van de ring Vughtstraat, Kloosterstraat, Burgemeester Prinsensingel, Nispensestraat en de Laan van Luxemburg zijn éénrichtingsweg geworden. Door de aanpassing is er plek voor een fietspad in twee richtingen, bredere trottoirs voor voetgangers en een groenstrook. 

Wanneer de laatste fase Laan van Luxemburg klaar is eind februari, loopt de centrumring door in de Laan van Limburg, de Laan van Brabant, de H.G. Dirckxstraat en de Stationsstraat. Deze straten blijven gewoon tweerichtingsverkeer.

De brede fietspaden leiden volgens omwonenden vaak tot gevaarlijke situaties doordat auto’s per abuis het fietspad op schieten. ,,Wanneer je van tweerichting verkeer éénrichting gaat maken, bevordert dat de doorstroming voor auto's niet. Je ziet op de kruispunten veel bestuurders zoeken waar ze naar toe moeten. De bereikbaarheid van sommige parkeergarages is slechter geworden. En op de fiets naar de stad kan niet iedereen,” zegt Piet Jongmans uit deBurgemeester Prinsensingel.

Cristianne Smit woont vlakbij de bocht waar auto's vanaf de Nispensestraat de Laan van Luxemburg indraaien en heeft veel last van de nieuwe situatie. ,,Oversteken is bij de bocht niet meer te doen. Je ziet niks. Soms staan twee auto’s tegenover elkaar voor de nieuwe vluchtheuvel en ze weten niet welke kant ze op moeten. De parkeervakken zijn gewijzigd dus wanneer je net voorbij dit rare bochtje wilt oversteken heb je een probleem. Zo heb ik al vaak midden op de weg gestaan wanneer er ineens een auto de hoek omkwam.”

Volledig scherm
Maandag begint de gemeente Roosendaal in de Laan van Luxemburg met het aanleggen van het laatste stuk van de centrumring.
  1. Springbulten crossterrein Oude Bredasepostbaan moeten met de grond gelijk gemaakt worden
    PREMIUM

    Springbul­ten crosster­rein Oude Bredase­post­baan moeten met de grond gelijk gemaakt worden

    HOEVEN - Een crossterrein met springbulten en schuine bochtheuvels aan de Oude Bredasepostbaan in Hoeven moet op last van de gemeente met de grond gelijk gemaakt worden. Een buurtbewoner tekende bezwaar aan tegen het crossen met motoren en quads op een weiland in eigendom van de familie Van der Donk. De hindernissen moeten binnen drie maanden verwijderd zijn, anders legt de gemeente een dwangsom van 1000 euro op.