Volledig scherm
De snelheidsmeter staat voortdurend op boos als het verkeer door de Pastoor van Breugelstraat voorbij raast. © pix4profs/petervantrijen

Doorgaande route Bosschenhoofd wordt veiliger zonder dertig kilometer-zone

BOSSCHENHOOFD - Verkeer op de doorgaande route door Bosschenhoofd hoeft het gaspedaal niet terug te halen tot dertig kilometer per uur. De fractie Lokaal Halderberge had daar bij het college om gevraagd, maar omwonenden denken daar wisselend over. Politie en Veilig Verkeer Nederland wezen de maatregelen ook van de hand.

In de laatste raadsvergadering legde Lokaal Halderberge zich neer bij alle weerstand. Het was fractievoorzitter Jurgen Pertijs ook niet te doen om een dertig kilometerzone kost wat kost door te drukken. ,,We wilden nader onderzoek en een breed draagvlak. Het heeft tot nader inzicht geleid en hopelijk straks ook tot de meest bevredigende oplossing‘’, zo vatte hij de extra overlegrondes samen.

Wethouder Jan Mollen spendeerde het afgelopen jaar heel wat uurtjes in Bosschenhoofd om tot het beste vergelijk te komen. Daarin moest hij voortdurend de afweging maken tussen een goede ontsluiting van het snelgroeiende dorp en de verkeersveiligheid in de hoofdstraat, de Pastoor van Breugelstraat. Het verkeer door het dorp is sinds de openstelling van de Oudenbossche rondweg flink toegenomen. Weggebruikers zien tussen de A17 en A58 de ideale sluiproute via de N641, Vaartweg en door Bosschenhoofd. 

Wegversmallingen

Aan drempels en wegversmallingen werd aanvankelijk gedacht. Met drempels heeft Bosschenhoofd echter geen beste ervaringen uit het verleden. De oplossing ligt voorlopig in het handhaven van 50 kilometer per uur met een middengeleider in de Pastoor van Breugelstraat tussen Gerardushof en Majellahof. Ter hoogte van de basisschool en De Blokhut kunnen voetgangers veilig oversteken dankzij de zebra-safes (oversteekplaatsen met knipperlichten). CDA-raadslid Ad van Tetering drong bij het college aan op blijvende snelheidscontroles in het dorp. Hij was er ook niet gerust op dat bredere fietsstroken de verkeersveiligheid ten goede komen. ,,Als grotere voertuigen elkaar tegemoet komen, worden ze gedwongen het fietspad erbij te betrekken.‘’

Verkeersremmende maatregelen op het zuidelijke gedeelte Pastoor van Breugelstraat tussen spoorlijn en vliegveld zijn nog niet in het plan van aanpak opgenomen. In eerste instantie kreeg de wethouder daar met nog meer verdeelde opvattingen te maken. Op aanraden van de VVD-fractie gaat Mollen nog een laatste maal met de omwonenden uit dat gebied aan tafel.