'De Leemstraat verbreden? Dan rijden ze nóg harder naar Roosendaal'
ROOSENDAAL - Vijftien jaar woont en werkt Marcel Oostvogels aan de Leemstraat in Roosendaal. ,,En het is vijftien jaar ellende met het verkeer. Alleen mensen met zelfmoordneigingen steken hier de straat over.''
Delen per e-mail
Oostvogels is niet de enige bewoner en ondernemer die in de Leemstraat zijn beklag doet over het verkeer. Uit een enquête onder de ondernemers op bedrijventerrein Majoppeveld blijkt dat dit een hot item is.
Parkmanager Peter Wierckx heeft daarom bij de gemeente gevraagd om een bord dat de snelheid aangeeft. Het is opgehangen en moet de bestuurders bewust maken van hoe hard ze rijden. ,,Met 100 per uur vliegen ze door ze de straat'', concludeert Oostvogels.
Verongelukken
Een stuk verderop werkt Jurgen Korsten bij JTC automaterialen. Hij denkt dat 100 kilometer per uur nog zacht uitgedrukt is. ,,Volgens mij gaan ze harder. We zien ze niet eens. Vooral 's avonds als ze naar huis willen.''
Het matrixbord moet duidelijk maken hoe hard werkelijk wordt gereden. Om twee uur 's middags komen in tien minuten 25 auto's voorbij, waarvan er 6 harder rijden dan 50 kilometer per uur. Dat lijkt mee te vallen, maar de meeste auto's kunnen niet harder omdat ze achter een ander rijden en zien toch echt dat te hard rijdende auto's worden ingehaald. ,,Je kunt de politie of de gemeente bellen wat je wilt, daar gebeurt niks mee. Waarschijnlijk moet er eerst iemand verongelukken'', zegt Oostvogels.
Verbreden
Hij is niet enthousiast over de voorgenomen maatregel van een verbreding van de Leemstraat met een rotonde aan de kant van de oprit naar de snelweg en een betere doorgang aan de kant van de Nelson Mandelaweg. ,,Verbreden? Dan rijden ze nóg harder.'' Dat denkt Korsten ook: ,,Alleen een gescheiden fietspad maakt het voor de fietsers veilig hier. Verbreden heeft geen nut. Het gaat zo hard dat het een strijd is om hier de weg op te komen.''
De Leemstraat is drukker geworden sinds het een doorgaande route is naar bedrijvenpark Borchwerf II. Ondanks eerdere protesten van bewoners en bedrijven, is de weg meer dan voorheen een een mix van fietsverkeer en vrachtverkeer.
Politiecontroles
Niels Roovers van Willemse en Van Engelen ziet dat elke dag. ,,Het is vooral druk in onze straat, die ik ook erg smal vind. Als bij ons twee vrachtwagens elkaar tegenkomen, moet er één aan de kant gaan staan om de andere er door te laten.''
Parkmanager Wierckx hoopt dat de nieuwe inrichting de Leemstraat veiliger maakt. ,,Omdat dit naar verwachting pas eind volgend jaar gebeurt, hebben we om het matrixbord gevraagd. In snap dat 50 kilometer per uur voor deze straat hard is, maar omdat het een route voor vrachtverkeer is, kan deze straat niet worden ingericht als 30 kilometer zone. Misschien dat extra politiecontroles nog iets helpen. We hebben het regelmatig over de verkeersveiligheid in onze werkgroep waarin ook de politie en gemeente zitten.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Roosendaalse raad: snel overleg met Rucphen over fietspad Leemstraat
-
Fietspad in de Leemstraat houdt gemoederen bezig
RUCPHEN - Uitgerekend enkele uren nadat de gemeenten Rucphen en Roosendaal woensdag naar buiten hebben gebracht dat een vrijliggend fietspad er langs de Leemstraat definitief niet komt, is die discussie toch weer opgelaaid aan Rucphense zijde. -
Ook brandweer Roosendaal heeft betere kazerne nodig, meerdere locaties in beeld
ROOSENDAAL/WOUW - Waar de nieuwe brandweerkazerne van Wouw nog dit jaar gebouwd kan worden, is het de vraag wanneer de brandweer van Roosendaal aan de beurt is voor een nieuw thuishonk. De kazerne aan de Laan van Brabant verkeert in minder goede staat, maar concrete plannen zijn er nog niet. -
Aanpak Roosendaalse rotonde is in voorbereiding
ROOSENDAAL - Een datum ligt nog niet vast, zeker is wel dat de rotonde aan de Van Beethovenlaan in Roosendaal voor 2020 wordt aangepakt. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente die meldt dat het werk in voorbereiding is. -
Deze plannen moeten voor minder verkeersdruk in Zegge zorgen
ZEGGE - Vijf mogelijke oplossingen met elk hun voors en tegens maken deel uit van het pakket waarmee de Dorpsraad naar draagvlak in Zegge zoekt om de verkeersdruk in en rond het dorp te verlichten. De meest spraakmakende stap tegen sluipverkeer ligt niet op tafel. ,,Aanleg van een noord-oost tangent is niet aan de orde’’, gooit de Roosendaalse wethouder Cees Lok die deur in het slot.
-
PREMIUM
West-Brabantse burgemeesters scharen zich achter avondklok: ‘Ingrijpend, maar noodzakelijk’
ROOSENDAAL/BERGEN OP ZOOM - In een gezamenlijke verklaring hebben de acht burgemeesters van het politiedistrict De Markiezaten zich donderdagavond achter de invoering van de avondklok geschaard. -
PREMIUM
Toekomstig minister Bas van ’t Wout komt uit Hoeven: ‘Als iemand het kan, is hij het wel’
HOEVEN- Integer, een harde werker, kalm, maar ook een fervent PSV-supporter, een degelijk pianospeler (van Frédéric Chopin tot André Hazes) én een goede vriend. Intimi uit Hoeven zijn laaiend enthousiast over plaatsgenoot Bas van ’t Wout (VVD), beoogd opvolger van de vorige week opgestapte Eric Wiebes als minister van Economische Zaken en Klimaat. ,,Als er iemand hiervoor geschikt is, dan is het Bas wel.’’ Maar wie is Bas van ’t Wout eigenlijk? -
PREMIUM
Man had seks met 16-jarige: ‘Ik heb vaker betaalde seks met dames omdat mijn vrouw ernstig ziek is’
Een 38-jarige inwoner van de gemeente Rucphen die seks had bedreven met een - naar later bleek - minderjarige prostituee (16) is door de rechtbank in Rotterdam vrijgesproken. Een inschattingsfout van het Openbaar Ministerie was daarvan de oorzaak.
0 reacties