Volledig scherm
Femke heeft meer nodig dan de begeleiding van haar ouders en de basisschool. Ze heeft nu een kring van hulpverleners om zich heen. Maar de bezuinigingen in het speciaal onderwijs maken haar toekomst veel onzekerder. foto's Ton Meeuwis

Bezuiniging Onderwijs: De toekomst van Femke (4) verandert

ROOSENDAAL - De miljoenen die de minister van Onderwijs op het speciaal onderwijs bezuinigt, hebben gevolgen voor mensen. We lichten er een uit, een meisje van vier jaar.

Dit is het verhaal van Femke. Haar leven gaat drastisch veranderen, terwijl ze nog van niets weet. Femke is een kleuter van vier jaar. In juni wordt ze vijf. Ze woont bij haar ouders in Bergen op Zoom en gaat naar groep 1 van basisschool Lodijke in Bergen op Zoom. Femke heeft een vrolijke aard. Na school spreekt ze graag met haar vriendjes en vriendinnetjes af om te spelen. Als ze tenminste niet naar therapie moet. Want Femke heeft een beperking die een negatieve invloed heeft op haar grove motoriek. Toen ze voor het eerst naar de kleuterschool ging, kon Femke nog niet goed lopen. En ook nu valt ze bijvoorbeeld nog weleens om. Langere tijd aan een taakje werken, vindt ze ook moeilijk.



De ouders van Femke, Loes en Martin, hebben een bijzonder realistische kijk op haar beperkingen en mogelijkheden. Ze weten dat ze een pientere meid hebben, die wel heel wat extra zorg nodig heeft. Die krijgt Femke nu ook, op haar eigen gewone basisschool en via ambulante zorg van de Mytylschool Roosendaal. Haar ouders zien door alle hulp de prestaties van Femke omhoog gaan en hopen dat ze daardoor in de toekomst de rest van de groep kan bijhouden.



Femkes ouders hechten er vooral aan dat ze op haar eigen niveau in een normale groep kan leren, spelen en bewegen. Ze weten dat hun dochter zich optrekt aan de andere kinderen.



Op basisschool Lodijke in Bergen op Zoom heeft Femke een vast kringetje van hulpverleners om zich heen. Dat gaat veranderen. Minister Marja van Bijsterveldt heeft een grote bezuiniging op het speciaal onderwijs door de Tweede Kamer geloodst. Daardoor zal de Mytylschool in Roosendaal een miljoen euro moeten inleveren. Dat betekent twintig voltijdsbanen minder. De minister wil ook dat de ambulante begeleiding van kinderen als Femke gaat wegvallen. Alleen de Senaat kan daar wellicht nog een stokje voor steken.



Femkes ambulant begeleidster Conny Broere zal dus wellicht haar werk moeten neerleggen. De ouders van Femke vinden dat erg. Moeder Loes: "Conny is belangrijk voor ons. De hele cirkel rond Femke is belangrijk. Enorm jammer als dat wegvalt, want ik zie hoe goed Femke nu in haar vel zit met de hulp. Straks moeten we veel helemaal zelf uitzoeken. Wellicht missen we daardoor kansen.'' Vader Martin: "Het is belangrijk dat ze op Lodijke met behulp van Conny situaties herkennen en weten wat ermee gedaan moet worden."



Conny Broere, de ambulant begeleidster, vormt de schakel tussen onderwijs en revalidatie. Zij zegt dat over Femkes toekomst veel onbekend is. Femke krijgt, net als veel andere kinderen in een vergelijkbare situatie, een nieuwe indicatie. De indicatie die ze had is geen 'stempeltje', zoals veel politici zeggen, maar berust op een diagnose van een arts en is daarna toegekend door een onafhankelijke commissie. Het is onzeker op welke zorg Femke in de toekomst kan rekenen.



Wie zal er dan voor zorgen dat de brug tussen revalidatie en onderwijs blijft bestaan? In de plannen van Van Bijsterveld wordt hier aan voorbijgegaan.



Ook het team op de Lodijkeschool ziet de toekomst met grote zorgen tegemoet. Femkes groepsleerkracht Petra van den Wijngaert gaat haar uiterste best doen om Femke binnen haar mogelijkheden hulp te bieden. De druk op haar zal hierdoor toenemen. Diana Terlingen van Lodijke is als intern begeleider verantwoordelijk voor leerlingenzorg. Ook zij breekt zich het hoofd over de toekomst. Ze vertelt dat de deskundigheid vanuit de ambulante begeleiding voor haar team hard nodig is.



Motorisch remedial teacher Corin van Kaam oefent gericht met Femke om de achterstand in het bewegen in te halen. Ze vraagt zich af of de school deze begeleiding aan Femke kan blijven bieden.