Volledig scherm
De spoorwegovergang op de Breezijde bij Arkel en Nieuwland. © Google Streetview

Zorgen over veiligheid fietsers bij sluiten spoorwegovergang Arkel

De sluiting van de spoorwegovergang Breezijde op de grens van Arkel en Nieuwland, komt de veiligheid voor fietsers niet ten goede. Dat vindt de SGP in Vijfheerenlanden, die de gemeente oproept de ‘schade voor inwoners’ te voorkomen.

De spoorwegovergang gaat in de toekomst dicht, voor de aanleg van het station Gorinchem Noord. Dat station komt te dicht in de buurt te liggen van de overgang, iets wat spoorwegbeheerder ProRail in verband met de veiligheid niet wil.

,,ProRail heeft de eisen aangescherpt. Het liefst ziet de spoorwegbeheerder helemaal geen stations nabij een spoorwegovergang, maar dat is geen haalbare kaart’’, zegt Bram Donkers van de MerwedeLingelijn. ,,We moeten verkeersstromen zo proberen te sturen dat ze zo min mogelijk risico’s opleveren op overgangen.’’

Nieuwe problemen

SGP Vijfheerenlanden vreest echter dat met het sluiten van de overgang weer nieuwe problemen zullen ontstaan. ,,De situatie van fietsers wordt er niet beter op’’, zegt raadslid Arie Donker. ,,Immers, schoolgaande kinderen kiezen nu voor de Breezijde en het meeste gemotoriseerde verkeer gaat over de Smalzijde.’’ Straks moet dat verkeer samen over één weg.

Donker en zijn partij roepen de gemeente Vijfheerenlanden op om nadrukkelijk vinger aan de pols te houden. De spoorwegovergang ligt weliswaar in Arkel - gemeente Molenlanden - maar grenst aan Vijfheerenlanden. ProRail liet eerder al weten dat de maatregel om die reden ook al is besproken met zowel Molenlanden als Vijfheerenlanden.