Volledig scherm
Bus 387 komt tijdens de avondspits aan op station Gorinchem. Dit keer kon raadslid Rutger van Breemen wel mee. © Ricardo Smit

Snelbus 387 vol: vijftien passagiers op station Gorinchem hebben het nakijken

Snelbus 387 vanuit Gorinchem moet reizigers vlot naar Utrecht brengen, maar dinsdagochtend hadden vijftien mensen het nakijken. Opnieuw.

‘Weer blijven er vijftien mensen in Gorinchem achter omdat de 387 van 08.09 uur vol is’. Bij Rutger van Breemen, fractievoorzitter van GroenLinks in de Gorcumse gemeenteraad, was dinsdagochtend de maat vol. Hij stuurde vanaf het perron een boze tweet naar vervoersmaatschappij Qbuzz.

,,Het is niet de eerste keer dat er reizigers op het busperron achterblijven. Dat gebeurt om de haverklap’’, legt Van Breemen uit. ,,Ik ga tegenwoordig al een half uur eerder van huis omdat ik er rekening mee hou dat er geen plaats is in de bus. Maar zelfs dat had deze ochtend geen zin.’’

Het raadslid is dinsdagochtend uiteindelijk maar op de trein gestapt om in Utrecht te komen. ,,De reistijd per trein is aanzienlijk langer dan met snelbus 387. Maar in de MerwedeLingelijn kon je in elk geval wel gewoon instappen.’’

Quote

Op het moment dat de bus stopt en de deuren opengaan, dan is het iedereen voor zichzelf

Rutger van Breemen

Geen staanplaatsen

In de nieuwe snelbussen van Qbuzz mogen passagiers niet meer staan omdat deze bussen 100 kilometer per uur kunnen rijden. Het is in dit type bus wettelijk verplicht dat passagiers zitten én een gordel dragen. ,,Het was een eis die de provincie Zuid-Holland stelde bij de aanbesteding. De vervoersmaatschappij zou met snellere bussen moeten gaan rijden’’, weet Van Breemen inmiddels. 

,,Maar de tijdwinst die kan worden geboekt, is bijna te verwaarlozen. Het gaat om een verschil van zo’n zes minuten minuten op een half uur reistijd. Als die bus al 100 kilometer per uur kan rijden, want in de ochtendspits wordt die snelheid nauwelijks gehaald.’’

In de tijd dat Arriva het vervoer verzorgde, mochten passagiers wel staan. Die bussen hadden een limiet van 80 kilometer per uur. ,,Dan stond je op elkaar in het gangpad en zaten mensen op de trapjes. Maar je kon in elk geval mee. Vaak reed er in de ochtendspits nog een kleinere bus achteraan, een soort bezemwagen die de overgebleven passagiers meenam. Dat busje stopte nooit in Vianen’’, vertelt Van Breemen.

Recht van de sterkste

Door de drukte op het busperron gaat bovendien het recht van de sterkste gelden. ,,Op het moment dat de bus stopt en de deuren opengaan, dan is het iedereen voor zichzelf. Ook aan de achterzijde vliegen mensen de bus in. Die deur gaat open, omdat er ook mensen uitstappen. Lijn 387 vertrekt namelijk vanuit Dalem en sommige passagiers die daar zijn ingestapt willen er op het station weer uit.’’

Van Breemen begrijpt niet waarom er tijdens de spits niet structureel een extra bus wordt ingezet op lijn 387. ,,Het probleem speelt in de avondspits ook, maar dan in Utrecht. Daar staan passagiers die terug willen richting Gorinchem elkaar te verdringen. Op deze manier jaag je heel gemakkelijk passagiers het openbaar vervoer uit.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gorinchem en omstreken? Schrijf je hier in!