ProRail vervangt 1,7 kilometer spoor in plaats van het te repareren: ‘Dat is sneller’
ProRail vervangt 1,7 kilometer spoor op de MerwedeLingelijn tussen Arkel en Leerdam. Het treinverkeer tussen de stations Gorinchem en Leerdam ligt daardoor tot zondagavond laat stil, zo is de inschatting van ProRail.
Een inspecteur van de spoorwegbeheerder verbood donderdagmiddag treinverkeer op de lijn, nadat hij op mankementen stuitte. Deze zijn ontstaan door slijtage door veelvuldig gebruik. Die middag was ProRail nog optimistisch. Het gebeurt immers vaker dat treinverkeer wordt stilgelegd na een inspectie. Dan wordt snel een plan gemaakt om het probleem op te lossen en kunnen de treinen weer rijden. Volgens de eerste inschatting zouden passagiers van de MerwedeLingelijn vrijdagochtend weer kunnen reizen volgens de gebruikelijke dienstregeling.
,,Helaas is dat niet het geval’’, zegt ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg. ,,We gaan de 1,7 kilometer spoor compleet vervangen. Dat is de snelste oplossing voor dit probleem. Op het traject zijn klemmen losgekomen. Er zijn plaatjes nodig om ze weer vast te zetten. Die hebben we op voorraad: tweeduizend om precies te zijn. Maar voor die bijna 2 kilometer spoor hebben we er 12.000 nodig. Die kunnen we bestellen, maar ze zijn dan pas woensdag bij ons. Dat duurt te lang. Nieuw spoor leggen gaat sneller.’’
Speciale robottrein
Voor de aanleg van nieuw spoor heeft ProRail een compleet pakket klaarliggen, dat met behulp van een speciale robottrein wordt neergelegd. ,,Die robottrein staat niet werkeloos stil, maar is toevallig dit weekeinde al beschikbaar. Dan dus maar een nieuw spoor erin: het voordeel is dat dit er dan weer een jaar of dertig tegen kan. Zondag 23.30 uur moet het klaar zijn, is nu de inschatting.’’
De onderhoudsploeg die het spoor had moeten herstellen, slaakt misschien ook een zucht van verlichting. Als ProRail voor reparatie had gekozen, had de ploeg de 12.000 plaatjes moeten vervangen. Niet met een robot, maar gewoon met de hand.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Molenlanden en Gorinchem zoeken in overleg met provincie alternatieve locaties voor windenergie
-
PREMIUMzes vragen
Een zonneboiler levert gratis warm water: in zoveel jaar verdien je hem terug
Ondanks stijgende prijzen en langere levertijden blijven zonnepanelen als warme broodjes over de toonbank vliegen. Terwijl zonneboilers maar mondjesmaat worden verkocht. Is dat terecht? Zes vragen over de potentie van een zonneboilersysteem op je dak. -
PREMIUM
Geen vet eten om hartkwaal te voorkomen? Een hardnekkige fabel, zegt cardioloog
Wat veroorzaakt hartaandoeningen, en hoe houd je je hart gezond? Daar gaan meerdere adviezen en wijsheden over rond. Cardioloog Janneke Wittekoek vertelt wat er waar is van zes veelgehoorde stellingen over hartgezondheid. -
PREMIUM
‘Ben een roepende in de woestijn’: te weinig agenten en cellen voor de Achterhoek baren Boumans zorgen
Als er een vechtpartij is in het weekend, dan noteert politie de gegevens van de betrokkenen en kijkt ze de volgende ochtend of ze er nog iets mee kan doen. De vechtersbazen worden dan vaak niet opgepakt omdat er te weinig arrestantencellen zijn in de Achterhoek. -
Gorinchem stelt gezamenlijk plan op over veiligheidsissues die leven in de stad
Hoe maken we samen Gorinchem veiliger? De gemeenteraad gaat zich daar samen met veiligheidspartners en inwoners de komende vier jaar over buigen.
-
PREMIUM
Forse dwangsom voor ProRail vanwege lawaaiige treinen Merwedelingelijn: Omwonenden klagen al jaren
-
-
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
PREMIUM
Gevaarlijke overweg Giessenzoom wordt eindelijk aangepakt door ProRail
ProRail pakt eindelijk de gevaarlijke overweg bij de Giessenzoom in Hardinxveld-Giessendam aan. De laatste jaren ontkwamen meerdere vrachtwagenchauffeurs bij het oversteken van de spoorwegovergang maar net aan een aanrijding met een trein van de MerwedeLingelijn. Als ze de Parallelweg willen opdraaien, moeten ze ander verkeer voorrang geven en blokkeren ondertussen met hun opleggers het spoor. Met het plaatsen van een op maat gemaakt slim verkeersregelsysteem maakt ProRail hieraan een einde.