Volledig scherm
Patiënten van het Beatrixziekenhuis kunnen binnenkort appen met hun arts. © Rivas Zorggroep

Patiënten Beatrixziekenhuis kunnen binnenkort appen met hun arts

Pling! Artsen van de afdelingen gynaecologie, KNO en logopedie in het Gorcums Beatrixziekenhuis krijgen binnenkort berichtjes van hun patiënten. Die kunnen vanaf volgende week dinsdag via hun mobieltje prangende vragen sturen. Rivas Zorggroep haakt namelijk aan bij BeterDichtbij, een app waarmee medische informatie kan worden uitgewisseld.

De app BeterDichtbij is speciaal ontwikkeld voor communicatie tussen arts en patiënt. Het is een initiatief van de Stichting Algemene Ziekenhuizen, het samenwerkingsverband van de streekziekenhuizen in ons land, en enkele andere organisaties. Een deel van de ziekenhuizen gebruikt de app al langere tijd.

,,Met de app zijn we als artsen van het Beatrixziekenhuis nog beter bereikbaar om vragen te beantwoorden’’, licht internist Matthijs Eefting toe, tevens toezichthouder binnen Rivas als het om medische informatie gaat.

Onnodig bezoek

,,Een berichtje kunnen sturen naar je arts is een laagdrempelige manier van communiceren. Mensen krijgen snel een betrouwbaar antwoord. Het kan een onnodig bezoek aan de arts voorkomen. Bovendien is het altijd mogelijk om het tekstgesprek nog eens rustig terug te lezen.’’

De specialisten van de vakgebieden gynaecologie, KNO en logopedie zijn de eersten die patiënten uitnodigen om zich voor BeterDichtbij aan te melden. Het uitwisselen van informatie gebeurt binnen een beveiligde omgeving.

Quote

Patiënten kunnen de vraag via de app zelf voorleggen aan de arts, zonder daarvoor een afspraak te maken bij het ziekenhuis of de huisarts

Woordvoerder Rivas Zorggroep

Een woordvoerder van Rivas Zorggroep verwacht dat er zeker belangstelling is voor de app. Het gebeurt volgens haar regelmatig dat mensen na een bezoek aan de arts nog vragen hebben, omdat ze die tijdens het gesprek vergaten te stellen. ,,Of ze willen bijvoorbeeld weten of hun herstel wel volgens verwachting verloopt. Ze kunnen die vraag via de app zelf voorleggen aan de arts, zonder daarvoor een afspraak te hoeven maken bij het ziekenhuis of de huisarts.’’

Gelijk antwoord

Als het kan, krijgt de vragensteller gelijk antwoord. ,,Maar dat is wel afhankelijk van de vraag. Wanneer er bijvoorbeeld toch overleg voor nodig is, duurt het langer. In principe krijgt de patiënt binnen drie dagen antwoord.’’

Het is de bedoeling dat andere specialisten de app ook gaan gebruiken. ,,We gaan deze eerst zo’n drie tot vier maanden testen. Daarna evalueren we het gebruik en kunnen we de eventuele kinderziektes er uit halen. Er is nog geen planning gemaakt wanneer de andere artsen aanhaken.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gorinchem en omstreken? Schrijf je hier in!