Volledig scherm
Erik Hermans van De Limonadefabriek kookt de komende weken met streekproducten. © Cees van der Wal

Limonadefabriek pakt uit met streekproducten voor verkiezing Streekproduct van het Jaar

Producten uit het Groene Hart letterlijk én figuurlijk op de kaart zetten. Dat is het doel van de verkiezing van Streekproduct van het Jaar. Restaurant De Limonadefabriek in Streefkerk speelt een belangrijke rol.

De zaak pal aan de Lek is één van de vier restaurants, die als onderdeel van de wedstrijd vijf weken lang extra uitpakken met producten uit de eigen regio. Aan de hand van een lijst met regionale producten van de organiserende Stichting Groene Hart, stelde eigenaar en chef-kok Erik Hermans - net als zijn collega's in Schoonhoven, Noorden en Gouda - een speciaal 'streekproductenmenu' samen. Met een knipoog: ,,Best lastig, want in deze regio is het vooral kaas, kaas, kaas.''

Viergangenmenu

Vanaf komende week kunnen gasten op woensdag, donderdag en vrijdag kiezen voor het viergangenmenu a 35 euro, waarbij in elk gerecht één of meerdere streekproducten zijn verwerkt. Zo wordt bij de bereiding van het voor- én tussengerecht gebruikgemaakt van kazen van Kaasboerderij Booij in Streefkerk en is het hoofdgerecht lamsvlees van De Schaapskooi in Ottoland, geserveerd met kikkererwt, mais en saus met zwarte knoflook. De panna cotta met stoofpeer, cranberry en kaneel als dessert wordt dan weer gemaakt met behulp van karnemelk van de Boerderij Brandwijk uit het nabijgelegen Molenaarsgraaf.

Quote

Je moet toch ook een beetje je eigen plaats promoten, hè?

,,We dus hebben melk uit Molenaarsgraaf, vlees uit Ottoland en kaas van de boer hier verderop in Streefkerk'', zo vat Hermans het samen. Over die laatste samenwerking: ,,Je moet toch ook een beetje je eigen plaats promoten, hè?''

Restaurants

Het is voor het eerst dat restaurants een belangrijke rol spelen bij de verkiezing, die al voor het elfde jaar op rij wordt gehouden. Voorheen presenteerden onder meer tal van bakkers, kaasmakers, worstenmakers en melkboeren de volgens hen beste producten aan een vakjury, die vervolgens het streekproduct van het jaar aanwees.

Voorwaarde voor deelname is altijd dat de grondstoffen van de producten uit het Groene Hart komen én dat de verwerking ook in de regio plaatsvindt. Daarmee zijn ze gecertificeerd met het keurmerk van de stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN). Ook worden er diverse eisen gesteld aan de duurzaamheid van de deelnemende producten.

Andere boeg

Dit jaar gooide de organisatie het over een andere boeg. ,,We zijn als restaurants benaderd met de vraag of we mee wilden doen door ook met de producten aan de slag te gaan in de keuken'', weet Hermans. ,,Hier waren we meteen enthousiast. We werken ook al wel sporadisch met streekproducten. Zo hebben we al jaren rundvlees uit de buurt op het menu staan. 'Streefkerks rund'. En dat is gewoon heel erg in trek.''

Quote

Ik wist niet eens dat we prachtig mooi lamsvlees uit Ottoland konden krijgen

Het experimenteren met streekproducten bevalt goed, stelt de chef-kok. ,,Heeft ook zeker voor nieuwe inzichten en ideeën gezorgd. Ik wist bijvoorbeeld niet eens dat we prachtig mooi lamsvlees uit Ottoland konden krijgen'', vertelt hij. ,,Ik zou ook best meer met streekproducten willen werken. Vaak is alleen de logistiek een lastig verhaal. Je merkt dat gasten het tegenwoordig hartstikke leuk vinden om te weten waar hun eten vandaan komt.''

Stemmen

Die gasten bepalen dit jaar ook indirect de uitkomst van de verkiezing Streekproduct van het Jaar. ,,Daar komen deze kaartjes bij kijken'', zegt Hermans, , wijzend op een stapel stemkaarten. Elke gast die het streekproductenmenu bestelt, krijgt na afloop van de maaltijd zo'n kaart. 'Welk Groen Hart streekproduct is u het meest opgevallen en krijgt uw stem?' luidt de grote vraag daarop.

De best gewaardeerde gerechten van alle deelnemende restaurants worden uiteindelijk naast elkaar gelegd en alsnog beoordeeld door een jury. Het streekproduct uit het best beoordeelde gerecht wordt dan vervolgens uitgeroepen tot streekproduct van het jaar.

,,Ik ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uit de bus komt'', aldus Hermans. ,,En ook wat de collega's in Schoonhoven, Noorden en Gouda serveren. Of het ook een soort wedstrijd is tussen de restaurants onderling? Eigenlijk wel een beetje, hè. Dat maakt het nog eens extra leuk om mee te doen.''

Volledig scherm
De Limonadefabriek in Streefkerk. © Ilse van Driel

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Streefkerk en omstreken? Schrijf je hier in! Voor nieuws uit Ottoland, Molenaarsgraaf en omstreken, schrijf je hier in.