Volledig scherm
Vandaag krijgen examenleerlingen te horen of ze geslaagd zijn. © Lex van Lieshout

De uitslagen: tien tips om voorgoed af te rekenen met je examenstress

Voor de examenkandidaten breekt vandaag hét moment van de waarheid aan.  Sommige scholen bellen altijd, andere alleen wanneer ze geslaagd dan wel gezakt zijn. Dat maakt het wachten alleen nog maar ondraaglijker. 

1. Zorg dat je telefoon vol is

Niets is erger dan een lege telefoon. Zorg dat je dan ook altijd bereikbaar bent wanneer je weet dat je gebeld kan worden voor de uitslag. Als je niet thuis bent is het handig om een powerbank mee te nemen. Zo kom je nooit voor onaangename verassingen te staan.

2.  Wees in gezelschap

Suzan Kuijsten is stresscoach namens THINKC.  Dat is een bedrijf die mensen coachen om met stress om te gaan."Afleiding is het allerbelangrijkst. Hoe je dat doet, maakt niet zoveel uit. Het helpt wel dat je in gezelschap bent van vrienden. Praat met ze over waarom je zo zenuwachtig ben en onderneem iets met ze. Zolang je je maar niet afsluit."

3.  Maak een wandeling

Niets is zo rustgevend als een wandeling door de natuur. Luister tegelijkertijd muziek waar je heel rustig van wordt. Op Spotify staan er genoeg afspeellijsten die je kunt beluisteren. Maar bovenal: luister muziek waar je je prettig bij voelt.

4. Ga sporten 

Lichaamsbeweging is altijd goed, vooral als je onder hoogspanning staat. Aarzel niet en mat jezelf flink af. Je bent dan niet meer aan het malen en de tijd vliegt voorbij!

5. Eet je stress weg

Het is algemeen bekend dat stress vreetkicks veroorzaakt. Verzet je daar niet tegen! Maar wees  bewust wat je eet. ,,Zo is het wetenschappelijk bewezen dat chocolade zorgt voor het terugdringen van het stresshormoon Cortisol", aldus Kuijsten.

6. Focus op dingen waar je invloed op hebt

Kuijsten: "Bij stress heb je de neiging om op veel dingen te reageren waar je geen invloed op hebt. Ga bij de uitslagen altijd uit van de middenweg. Dus ga ervan uit dat je een herkansing hebt en niet dat je geslaagd dan wel gezakt bent. Dan valt het altijd mee. En wat maakt het eigenlijk uit dat je gezakt bent. Volgend jaar weer een jaar. Zorg dan wel voor een plan B."

7. Kijk een film/serie

Netflix biedt ook uitkomst om even je gedachten op nul te zetten. Met het enorme aanbod van films en series moet dat geen probleem worden. Vergeet daarbij niet, voordat je gaat kijken, je ringtone goed in te stellen. Het zou vervelend zijn als je net dat belangrijke telefoontje mist...

8. Sluit je af van social media

Terwijl jij nog zit te wachten op dat allesbeslissende telefoontje, scroll je door je facebooktimeline en zie je tot je verbazing dat sommige klasgenoten al juichend bij wapperende vlaggen en  opgehangen schooltassen poseren. Je denkt dan: "zij horen toch gezien het alfabet na mij een telefoontje te krijgen? Hoe kunnen zij dat dan al weten?" Om die stress te voorkomen, is het beter is om jezelf helemaal af te sluiten van social media.

9. Doe ademhalingsoefeningen

Je hart bonkt en ademhalen gaat daarbij een stuk onrustiger. Bespaar je dat ongemak en doe ademhalingsoefeningen. Op www.yogisan.nl/de-5-beste-ademhalingsoefeningen-voor-ontspanning/ worden er ademhalingsoefeningen uitgelegd die je thuis ook zou kunnen proberen.

10. Water werkt rustgevend

Verwen jezelf en ga uitgebreid in een lekker warm bad met rustgevende oliën of je favoriete zeep. Het ultieme ontspanningsmoment!