De jongen die niet kon leren...

HALSTEREN Schoolhoofd Patrick van der Pijl van vmbo Steenspil in Halsteren was zelf een laatbloeier. De weg die hij aflegde is het schoolvoorbeeld van groeien door succes.

Volledig scherm
Patrick van der Pijl voor het Steenspilgebouw. © Chris van Klinken / Pix4Profs

Het beste uit jezelf halen, daar gaat het om in het onderwijs.  Of zoals zijn collega Peter van Beek van het Oosterhoutse Hanzecollege het zegt: ,,Het gaat er niet om waar je begint maar waar je eindigt." Op de plek die bij je past. 

'Succeservaring'

Steenspil-directeur Van der Pijl was zo'n jongen, vertelt hij zelf,  waarvan het schoolhoofd vroeger zei: ,,Hij kan niet goed leren en hij is ook niet handig. Het wordt huishoudschool of  landbouwschool." Het werd dat laatste. ,,Een succeservaring", zegt hij. Patrick haalde hoge cijfers, stroomde door in het groene onderwijs, Prinsentuin College Breda, begon voor zichzelf en had tien jaar een bloemenwinkel. In de avonduren studeerde hij op de HAS. Groeide door naar een universitaire studie. Om tenslotte op zijn 42e een doctoraalscriptie te verdedigen. 

,,Ik snap wat kinderen bezighoudt", zegt hij nu. ,,Hoe belangrijk het is om ze vanuit het positieve te  begeleiden.Goeie cijfers halen motiveert. Je moet voorkomen dat kinderen emotionele schade oplopen door te stranden op te hoog onderwijs. ''

Talenten

 Steenspil neemt zijinstromers van grote scholengemeenschap het Rijks aan. Op het kleinere schooltje bloeien ze op en halen daar alsnog hun  -meestal- mavodiploma.  Of een ander diploma voor waar ze goed in zijn. Van der Pijl:,,Met de leerlingen zorg en en welzijn bezochten we een tehuis. Ik zag daar een  14-jarige leerlinge praten met een bejaarde vrouw. Hoe zij dat deed! Die vrouw werd daar heel gelukkig van. Het gaat erom dat je haar talenten benut. Dat je  kinderen de goede route laat volgen. Anders doe je ze tekort. "