Plannen voor rekeningrijden zaaien tweespalt in coalitie
Regeringspartij D66 wil dat het huidige kabinet plannen gaat maken voor de invoering van rekeningrijden over vijf jaar. Onzin, vindt coalitiepartner VVD.
Delen per e-mail
Het regeerakkoord is er helder over: er mag nu alleen via proeven ervaring worden opgedaan met alternatieve vormen van vervoer en betaling, ‘zonder dat dit leidt tot een systeem van rekeningrijden’. Toch wil D66 haast maken met de voorbereidingen voor invoering in 2025.
Kamerlid Rutger Schonis: ,,Mensen willen lekker kunnen doorrijden. Als we nu beginnen met het maken van de concrete voorstellen, kan het volgende kabinet er direct mee aan de slag.” Hij zal het verzoek vandaag doen aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).
D66 wil een kilometerheffing invoeren die is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto en de plaats en tijd dat iemand rijdt. Schonis: ,,Wanneer je met je schone auto midden in de nacht in de polder rijdt, betaal je weinig. In de spits op een druk traject in je oude dieseltje betaal je iets meer.”
Nu niet aan de orde
De VVD ziet helemaal niks in een spitsheffing en voorbereidingen voor een kilometerheffing zijn ‘nu niet aan de orde’, reageert Kamerlid Remco Dijkstra. Eerst moet volgens hem het wagenpark worden verjongd en vernieuwd.
Dijkstra: ,,Automobilisten op kosten jagen gaat de files niet oplossen. We moeten kijken naar een eerlijke verdeling tussen elektrisch en benzine/diesel. Dat is wat het volgende kabinet zal moeten doen, niet mensen betaald in de file laten staan.”
In het klimaatakkoord werd eerder afgesproken dat het kabinet een onderzoek zou doen naar varianten van rekeningrijden, in aanloop naar de introductie in 2025. Dat ligt er nu en wat blijkt: een kilometerheffing betekent aanzienlijk korter en minder in de file.
Als we nu beginnen met het maken van de concrete voorstellen, kan het volgende kabinet er direct mee aan de slag
In maart zorgde het coronavirus voor aanzienlijk minder files in Nederland:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
reconstructie Het einde van Rutte III: een onvermijdelijke val in slow motion
Op kousenvoeten diende de val van het kabinet zich aan. Niemand wilde ruzie. Al was daar wel een draai van Rutte voor nodig. -
RENOVATIE BINNENHOF Verhuizing Tweede Kamer naar tijdelijk pand gaat tóch door
De soap rond de verhuizing van de Tweede Kamer lijkt voorbij. Ondanks protest van Kamervoorzitter Khadija Arib gaat het parlement komende zomer verkassen naar een tijdelijk onderkomen in Den Haag. Een meerderheid in de Kamer is vóór verhuizen. -
Kamer positief over besluit kabinet
De politieke partijen in de Tweede Kamer zijn eensgezind van mening dat het aftreden van het kabinet onvermijdelijk was. De toeslagenaffaire was te ernstig om te kunnen aanblijven. -
PREMIUM
Video De schoenen van Hugo zijn bepaald geen allemansvrienden, Wopke kiest voor veilig
Van de tatoeage van Peter Kwint tot de schoenen van Hugo de Jonge: het uiterlijk van politici blijft niet (meer) onopgemerkt. Daarom legt modejournaliste Josine Droogendijk in opmars naar de verkiezingen de politieke looks onder de loep. Met vandaag aandacht voor het CDA. -
Wilders komt met PVV-kieslijst op dag val kabinet
Geert Wilders heeft, op de dag van de kabinetsval, de PVV-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van half maart naar buiten gebracht. De lijst is doorspekt met bekende gezichten en vertrouwelingen van Wilders.
-
TOESLAGENAFFAIRE VVD-minister Eric Wiebes vertrekt per direct uit demissionair kabinet: ‘Ik voel mij zwaar medeverantwoordelijk’
VVD-minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) vertrekt per direct uit het kabinet. Hij gaat niet demissionair door, zoals de rest van de ministersploeg. Wiebes was in het vorige kabinet als staatssecretaris van Financiën verantwoordelijk voor de Belastingdienst, die zwaar de fout in ging met de toeslagenaffaire. -
Onderzoek kabinet: Rekeningrijden betekent korter en minder in de file
De invoering van rekeningrijden kan, afhankelijk van de wijze waarop, in 2030 zorgen dat de verloren reistijd door files met 43 tot 68 procent wordt teruggebracht. Dat staat in een onderzoek van het kabinet naar verschillende varianten van rekeningrijden, waarvan de cijfers in handen zijn van het AD. -
Minister van Nieuwenhuizen: kilometerheffing uit den boze
Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt dat ze op geen enkele manier wil meewerken aan een kilometerheffing voor alle automobilisten. De bewindsvrouw reageert in De Telegraaf op de plannen van de Mobiliteitsalliantie. De vervoerscoalitie van ruim twintig organisaties wil dat het volgende kabinet in 2024 automobilisten laat betalen naar gebruik en vervuiling. Het kabinet-Rutte III zou dit plan moeten voorbereiden.