E-step zweeft tussen visie en veiligheid
In talloze wereldsteden zoeven elektrische steps rond, maar niet in Nederland. De verkeersregels staan ze niet toe. ,,Nederland zal wel het laatste land van Europa zijn waar ze de weg op kunnen.''
In zeventien Europese landen rijden al elektrische steps, vooral in de vorm van de deelstep. Dat is een te huren step die de huurder op de ene plek oppikt en later elders kan achterlaten. De elektrische deelsteps zijn populair: ze belasten het milieu niet, ze zijn hip en snel zonder dat de gebruiker zich hoeft in te spannen. Opvallende afwezige in de lijst van landen waar ze rijden, is Nederland.
Omdat Nederlanders de steps in andere landen tegenkomen, heeft het Verbond van Verzekeraars een waarschuwing afgegeven: wie een elektrische step aanschaft en een ongeluk veroorzaakt, moet zelf dokken. In Nederland mogen de e-steps namelijk de openbare weg niet op.
Bird, een Amerikaans deelstepbedrijf, probeert al sinds mei 2018 in Nederland aan de slag te kunnen gaan. Gesprekken met het ministerie van Infrastructuur om de step goedgekeurd te krijgen voor de openbare weg, verliepen moeizaam, vertelt Bart de Liefde, hoofd beleid EU en Scandinavië bij het bedrijf. ,,De elektrische step valt onder de regels voor de categorie bijzondere bromfietsen - dat is zo'n beetje alles wat geen fiets, brommer, motor, auto of vrachtwagen is.''
On hold
Na het ongeluk met de elektrische bakfiets Stint, waarbij vorig jaar september in Oss vier kinderen om het leven kwamen, ging het proces voor toelating van de elektrische step on hold.
De voorwaarden waaronder 'bijzondere bromfietsen' de weg op mogen, werden na dat ongeluk aangescherpt. Om een e-step in Nederland goedgekeurd te krijgen, moet die onder meer beschikken over knipperlichten en goedgekeurde luchtbanden. De Liefde: ,,De meeste e-steps hebben solide banden. Voor deze maat van de step bestaan in de hele wereld geen luchtbanden.''
Volgens De Liefde is de e-step beter te vergelijken met een elektrische fiets - waarvoor nauwelijks regels gelden - dan met een Stint. ,,Ze laten de regels voor een appel los op een peer. Op die manier zal Nederland wel het laatste land in Europa zijn waar ze de weg op kunnen.''
Ongelukken
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zei kort voor het zomerreces van de Tweede Kamer: ,,We gaan natuurlijk niet niet-goedgekeurde voertuigen op de weg laten.'' De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) juicht die voorzichtigheid toe. ,,De step kan reuzehandig zijn'', erkent een woordvoerder, maar voor de verkeersveiligheid vormt die volgens hem een risico. Het is voor een gemiddelde weggebruiker bijvoorbeeld lastig in te schatten hoe snel steps rijden en of ze gemakkelijk kunnen remmen en uitwijken. ,,Dat soort onduidelijkheid wil je niet in het verkeer.”
In andere Europese landen zijn de eerste dodelijke slachtoffers al gevallen bij ongelukken met e-steps. Een kritische blik is dan ook nodig, vindt de SWOV. De kleine banden van de stepjes zijn bijvoorbeeld niet altijd opgewassen tegen oneffenheden in de weg. ,,Het is hoog tijd om de voordelen van dit soort innovaties af te wegen tegen de regels voor verkeersveiligheid'', stelt de woordvoerder. ,,De Nederlandse overheid moet daarvoor een visie ontwikkelen.‘’
Elektrische step huren op vakantie? Check hier of je wel verzekerd bent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met video
BN'ers boos: miljarden euro's niet naar Afrika, maar naar asielopvang in Nederland
-
1
Hogere bonus voor gemeenten die snel asielplekken aandragen
De nadere uitwerking van de zogeheten spreidingswet is nu toch af. Met de wet wil het kabinet asielzoekers eerlijk over het land verdelen en gemeenten die opvang weigeren kunnen dwingen. De wet kent een bonusbeleid voor snel handelende gemeenten. -
1
Luchtmacht koopt raketten en bommen voor onder drones
Nederland is overstag: ook onze krijgsmacht kan straks bommen en raketten afvuren via onbemande vliegtuigen. De oorlog in Oekraïne slecht daarmee opnieuw een taboe. Al blijft Defensie benadrukken: Nederland krijgt geen ‘killerdrones’. -
Op deze plekken kun je een elektrische auto beter niet opladen
Het scheelt flink in de portemonnee waar je in ons land je auto oplaadt. In ondergrondse parkeerplaatsen is het altijd duur. Daar ben je gemiddeld 16,8 procent duurder uit dan elders in de gemeente. -
Bizar kwartetspel om Senaat: krijgt BBB 16, 17 of 18 zetels in de Eerste Kamer?
Vandaag wordt duidelijk hoe groot de overmacht van BBB in de Senaat werkelijk wordt. Na weken van rekenen en koehandel volgt aan het einde van de middag de uitslag. Hoe werken deze Eerste Kamerverkiezingen? En wat betekent een grote BBB voor het kabinet?
-
PREMIUMnieuw stelsel4
Kunnen gepensioneerden nu gekort worden? En 14 andere prangende vragen
-
-
-
PREMIUMDe erfenis
‘Wij dachten altijd dat oom Henk glazenwasser was, maar dat bleek niet zo te zijn’
Carla (59) en twee andere familieleden bleken de enige bloedverwanten en erfgenamen te zijn van oom Henk. Een erfenis kan je leven veranderen. In deze serie deelt elke week iemand zijn of haar verhaal. -
PREMIUMMet video's1
Dermatoloog over huidkanker: ‘Huidkleurig bultje dat snel groeit? Dan meteen naar de dokter’
Lekker buiten zijn in het zonnetje, dat doen we maar al te graag in deze tijd van het jaar. Maar blootstelling aan te veel uv-straling in zonlicht kan leiden tot huidkanker, de meest voorkomende kankersoort in Nederland. Een op de vijf Nederlanders krijgt ermee te maken, weet Patrick Kemperman, dermatoloog bij Amsterdam UMC en het Dijklander ziekenhuis in Purmerend. Hij vertelt over de drie vormen van huidkanker en wat je kan doen om ze te voorkomen.