Volledig scherm
© ANP XTRA

CDA: Zet verkeerscamera's in tegen aso-rijder

De camera's van Rijkswaterstaat moeten worden ingezet om boetes te kunnen uitdelen aan bestuurders die zich schuldig maken aan asociaal rijgedrag. Regeringspartij CDA wil de wet aanpassen om de camera's hiervoor te kunnen gebruiken.

Nu worden de camera's bijna alleen ingezet om bijvoorbeeld verkeersdrukte te registeren. Dat is ‘gek’, vindt CDA-Kamerlid Wytske de Pater Postma. ,,Je moet veel meer gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.’’

De politica wil dan ook dat de camera's het negeren van rode kruizen en bijvoorbeeld bumperkleven gaan registreren. Omdat dit soort hufterig gedrag niet vaak genoeg wordt geregistreerd en afgestraft ‘vervagen de normen’ in het verkeer, vreest het CDA. Dat blijkt ook uit de flinke stijging in het aantal verkeersongelukken.

Verder wil De Pater Postma dat er ‘heel snel’ veel meer slimme camera's komen, die bestuurders betrappen als ze aan het appen zijn achter het stuur. ,,Met een combinatie van 'staandehoudingen' door de politie en meer slimme camera's moet de pakkans worden vergroot’’, zegt het Kamerlid. ,,En dat is hard nodig.’’

Verkeersruzies 

Asociaal weggedrag neemt al jaren fors toe. Uit dit voorjaar opgevraagde cijfers blijkt dat het aantal gemelde verkeersruzies de afgelopen vijf jaar is gestegen van 3140 in 2013 naar 6340 vorig jaar. Door 52 procent van die ruzies ontstond een gevaarlijke situatie op de weg. Daarbij ging het onder meer om automobilisten die elkaar abrupt lieten remmen in druk verkeer of elkaar bewust van de weg probeerden te rijden.

Ook is het aantal verkeersdoden gestegen, na decennia van daling. Vorig jaar kwamen er 678 mensen om, een toename van ruim 10 procent. 

De politie wil dan ook actiever gaan handhaven, om de pakkans te vergroten. Daarvoor wordt er al getest met zogeheten ‘mono-camera's, die kunnen zien of automobilisten een smartphone vasthouden tijdens het rijden.