CDA wil einde aan gedoogbeleid voor harddrugs en hardere straffen
Het gedogen van zogenoemde ‘gebruikershoeveelheden’ van harddrugs als xtc moet stoppen, bepleit het CDA in een nieuwe visie over de Nederlandse drugsaanpak. Daarin staat de coalitiepartij een hardere aanpak van drugscriminaliteit voor. Als het aan het CDA ligt, krijgt iemand die straks voor het eerst gepakt wordt met harddrugs een boete. Bij de tweede keer volgt een taakstraf.
Hoewel harddrugs officieel verboden zijn, wordt bijvoorbeeld één xtc-pil gezien als bezit voor eigen gebruik en door de autoriteiten doorgaans gedoogd. Het CDA stelt dat op het Amsterdam Dance Event (ADE) het op zak hebben van vijf xtc-pillen zelfs gedoogd wordt, omdat ‘het voor de politie niet haalbaar is om bij elk getroffen drugsbezit tot arrestatie over te gaan’.
Volgens het CDA is het gedoogbeleid deels de oorzaak ‘waarom Nederland in veel hogere mate last heeft (gekregen) van zware georganiseerde drugscriminaliteit ten opzichte van andere Europese landen’. In de visie staan talloze andere maatregelen die de partij wil nemen om te voorkomen dat Nederland een ‘narcostaat’ wordt.
Hogere straffen
Zo moeten ook de maximale straffen voor de productie van en handel in harddrugs omhoog en in lijn worden gebracht met buurlanden. De partij spreekt van een ‘strenge anti-maffiawetgeving naar Italiaans voorbeeld’. Daarnaast horen coffeeshops niet in het normale straatbeeld thuis, vindt het CDA, dat ze naar bedrijventerreinen wil verplaatsen. Ook wil het een teruggeeffonds om afgepakt geld te investeren in kwetsbare wijken.
,,Simpele oplossingen bestaan niet”, zegt Kamerlid Anne Kuik. ,,Willen we de democratische rechtsstaat beter beschermen, dan mogen we geen middel ongebruikt laten om dit doel te bereiken. Daarom komt het CDA met voorstellen die de hele keten versterken. Van preventie tot opsporing, en van informatiedeling tot wetgeving om op lokaal en internationaal niveau drugsgerelateerde ondermijning de kop in te drukken.”
Bekijk hier al onze video’s over de politiek:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zo ben je de buxusmot te slim af: ‘Timing van de behandeling is cruciaal’
-
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel? -
GroenLinks ‘trekt lessen’ om verlies Senaatszetel door stemrel in vervolg te voorkomen
GroenLinks in Zuid-Holland laat een externe evaluatie uitvoeren naar de manier waarop de kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen is samengesteld. De partij wil hier ‘lessen uit trekken voor de toekomst’. -
PREMIUMinterview
Ilona Lagas naar Eerste Kamer: ‘Binnen BBB zijn mensen die een goede premier kunnen zijn’
Jarenlang was ze VVD’er, maar straks is Ilona Lagas (67) namens de nieuwkomers van BBB de baas van de grootste fractie in de Eerste Kamer. Dinsdag wordt de nieuwe Eerste Kamer gekozen. ,, Ik ben van het praktisch denken.” -
podcast
Ook Rutte in zijn vieze Saab krijgt het niet voor elkaar
Ook 24 uur onderhandelen bracht geen landbouwakkoord , terwijl het o zo nodig is in de stikstofaanpak dat boeren en kabinet op een lijn komen. Wat nu? En hebben minister Sigrid Kaag (Financiën) en haar collega’s de boekhouding van de overheid wel op orde?
-
Met video1
Woedende oorlogsweduwen van tribune Tweede Kamer verwijderd: ‘Dit is een schandaal’
-
-
-
2
Minister De Jonge waarschuwt voor oplopende woningnood
De woningnood zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. Daarvoor waarschuwt minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) in een brief aan de Tweede Kamer. -
1
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen.