PODCAST

Pitstop

Een podcast over de Formule 1 en Max Verstappen met AD Sportwereld verslaggevers Arjan Schouten en Rik Spekenbrink.

AFLEVERINGEN

'Het is een wonder dat Zhou deze horrorcrash overleeft'

Seizoen 5 - Aflevering 20
Een horrocrash. Een scheur. Frictie in een topteam. Het zijn ingrediënten voor de nieuwe Pitsstop Podcast van AD Sportwereld. Silverstone bood een bijzonder decor voor verhalen. Presentator Etienne Verhoeff neemt ze door met Arjan Schouten die bij de race was. Het verhaal van het weekend was natuurlijk de crash van de Chinees Zhou in de eerste ronde. Schouten: 'Ik dacht bij het zien van de beelden van Zhou als dat maar goed afloopt. Maar al vrij snel kwam Alfa Romeo met het bericht dat hij ok was en wat later werd dat bevestigd door de artsen. Het is een wonder dat Zhou er heelhuids is uitgekomen. Ze gaan hier bij de F1 ook weer van leren, reken daar maar op. Want naast geld verdienen is veiligheid hét thema voor de sport.’ Max Verstappen leek op weg naar weer een zege maar een scheur in de vloer zorgde voor grote problemen. ‘Als jij al wereldkampioen en bewezen grand prix winnaar tot op de streep moet knokken met Mick Schumacher in een Haas om plek zeven...dan heb je het maximale uit deze race gehaald. Schade beperken noemde hij het. Het had veel erger kunnen zijn.’ Bovendien wist concurrent Charles Leclerc niet te profiteren. De Monegask zag zijn ploeggenoot Carlos Sainz bij een safetycar de pit in duiken, waardoor Leclerc zijn kans op de zege verloor. En dus de kans om in te lopen op Verstappen. ‘Sainz legde na afloop dat alles goed was gegaan dit weekend. Maar ik zag een woedende Leclerc die terecht werd gewezen door de teambaas. Na afloop sprak Leclerc ook een hele tijd met Verstappen. Daar zit iets niet lekker.’ Beluister de hele podcast nu via AD.nl, de App van het AD of jouw favoriete podcastplayer.
Vandaag | 23 min

'We zijn in een dominant Max Verstappenseizoen beland'

Seizoen 5 - Aflevering 19
De teams willen een groter budget, want alles is duurder. Pierre Gasly blijft bij AlphaTauri. Liberty Media heeft een gouden zet gedaan met de aankoop van de Formule 1 en zorgen om een nu al voorspelbaar seizoen. Het zijn de onderwerpen in een nieuwe Pitstop. De AD Formule 1 podcast. Etienne Verhoeff bespreekt met de F1 watcher van het AD Arjan Schouten. Na de zege van Verstappen in Canada schreven de buitenlandse media al bang te zijn voor een eentonig seizoen. En daar lijkt het ook wel op, ziet Schouten. ‘We zijn wekenlang bezig geweest Leclerc neer te zetten als belangrijkste bedreiger van Max Verstappen. Die was het niet. Toen won Perez een race en dachten we dat het uit die hoek zou komen. Maar misschien moeten we beseffen dat we in een nogal dominant Max Verstappenseizoen zijn beland.’ Moeten we nog wat van Lewis Hamilton verwachten dit seizoen als bedreiging voor de Nederlander? 'Weet je wat interessant wordt? Het aantal uren in de windtunnel. Als je slecht presteert mag je meer uren hierin maken. Mercedes mocht de eerste seizoenshelft het minst in de windtunnel. Ze wonnen vorig jaar immers het constructeurskampioenschap. In de tweede seizoenshelft gaan ze vaker die windtunnel in dan Red Bull. Als je dan toch moet zoeken naar kleine haakjes om hoop uit te putten voor de spanning. Maar het is een klein haakje.’ Verder bespreken ze de financiële ontwikkelingen van de Formule 1. Sinds Liberty Global de rechten overnam van Bernie Ecclestone won de sport flink in populariteit. De Engelsman geloofde niet in social media of een jongeren doelgroep ('Most of these kids don't have any money'). Door fragmenten te delen op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube groeide de fanschare en de waarde van de sport. Schouten en Verhoeff duiken hier nog meer in tijdens deze Pitstop podcast.
26-06-2022 | 29 min

'Max Verstappen was echt dominant'

Seizoen 5 - Aflevering 18
Hij had nog nooit gewonnen in Canada, maar sinds dit weekend kan Max Verstappen ook dat doel afstrepen van zijn lijstje. De Nederlander won de negende Grand Prix van dit seizoen en heerste het hele weekend. Een weekend dat vooral in het teken stond van porpoising, alweer. Daarover praat Etienne Verhoeff na met AD F1-watcher Marijn Abbenhuijs vanuit Canada. ‘De race is eigenlijk niet spannend geweest', concludeert Abbenhuijs een aantal uur na de zege van de Nederlander. 'Verstappen deed bijna of Sainz sneller was dan hij. Maar de Spanjaard kon bijblijven of het gat verkleinen dankzij DRS. Maar ik heb nooit het idee gehad dat Verstappen deze race zou verliezen. Hij bleef zo constant en onaantastbaar. Verstappen was echt dominant.’ De zege in Canada was alweer de zesde overwinning dit seizoen voor Verstappen. En het gat met de nummer twee in het WK klassement, Perez, is alweer 46 punten. ‘Sinds de betrouwbaarheidsproblemen in de eerste en derde race van het seizoen is het eigenlijk een goed nieuws show geworden rondom Verstappen. Ze ontwikkelen zich zo goed en snel bij Red Bull, dat zo’n weekend in Canada wel was te verwachten.’ Het verhaal dit weekend dat was natuurlijk de maatregelen die de FIA wil nemen tegen porpoising. ‘Donderdag kwam dat bericht van de FIA dat ze het wilden verhelpen. De teams kunnen dat zelf natuurlijk door de auto wat hoger te zetten, maar dan verliezen ze snelheid. Ze moeten naar hun coureurs luisteren als die er last van hebben. Daarbij kreeg ik het idee dat de FIA alle auto’s omhoog ging zetten als verplichting. Dat zou dus voordeel voor het klagende Mercedes. Maar de FIA gaat controleren of een team last heeft van de porpoising door de onderkant van de wagen te gaan controleren. Als dat het geval is, dan moet het team de wagen omhoog zetten van de FIA. Maar dat gaan ze per team bekijken.’ Verder bespreken ze terugkeren in Canada, de glimlach bij Lewis Hamilton en de foutjes van Perez. Beluister Pitstop nu via AD.nl, de AD App of jouw favoriete podcastplayer.
20-06-2022 | 22 min

'Perez is beter dan ooit'

Seizoen 5 - Aflevering 16
Het Formule 1 circus heeft een weekje rust. Volgende week staat Bakoe op het programma. In deze Pitstop bespreken AD F1 watcher Arjan Schouten en presentator Etienne Verhoeff de mogelijk Bullfight, het nieuwe contract van Perez en is Russell Hamilton voorbij? 'Perez versprak zich afgelopen weekend op de boordradio over zijn contractverlenging natuurlijk', reageert Schouten op het nieuws dat de Mexicaan twee jaar heeft bijgetekend. 'Maar de duur van het contract geeft wel aan dat ze vertrouwen in hem hebben bij Red Bull. Ik schreef een jaar of drie geleden nog in de krant dat iedereen verwelkt in de schaduw van Max Verstappen. Sainz, Ricciardo, Gasly, Albon. Alleen Perez bewijst zich steeds meer.' Sterker nog, de Mexicaan staat slechts 15 punten achter op Verstappen in het WK klassement. 'Het toont aan dat Red Bull een sterke wagen heeft. En ze hebben wel een historie dat ze hun rijders willen laten strijden en geen kopman aanwijzen. Na zes races in het seizoen is dat ook niet gek. Maar ik denk wel dat Max Verstappen een veel grotere waarde heeft dan Perez wereldwijd.' In Pitstop bespreken Schouten en Verhoeff wel de groei van Perez en waarom hij de Red Bull dit jaar beter onder controle te hebben dat vorig jaar. Bovendien heeft de race door de straten van Bakoe de laatste jaren bewezen een garantie te zijn voor spektakel. Is dat ook dit jaar het geval? Beluister Pitstop nu via AD.nl, de AD App of jouw favoriete podcastplayer.
04-06-2022 | 25 min

'Ferrari laat zich weer afbluffen door Red Bull'

Seizoen 5 - Aflevering 15
Het leek het weekend van Charles Leclerc te worden. Een pole in zijn geboorteplaats. Maar een Italiaans drama tijdens de race zorgde voor een zege van een Red Bull. Perez won, voor Sainz en Verstappen. Leclerc werd vierde. Over de woede van de Monegask, de fouten bij Ferrari en de aanstaande Bullfight praat AD F1 watcher Arjan Schouten in een nieuwe Pitstop met presentator Etienne Verhoeff. ‘Ferrari had alle kaarten in handen dit weekend, maar ze laten zich gewoon afbluffen', analyseert Schouten het weekend van de Italianen. 'Het is een patroon dat Ferrari op zaterdag de sterkste is over dat ene rondje. Maar als op zondag de punten worden verdeeld weten ze dat niet te verzilveren. En wil je wereldkampioen worden is dat wel handig.’ Verstappen stond eens een keer niet op plek 1 of 2, maar werd derde. Was de Nederlander tevreden? ‘P4 starten in Monaco met twee Ferrari’s voor je en je ploeggenoot en je wordt derde. Wetende dat je hier niet kan inhalen en dat je toch drie punten uitloopt op je directe concurrent voor de wereldtitel. Dan heb je toch een lekkere zondag.’ Na dit weekend dringt de vraag ze op of Leclerc wel de concurrent is van Verstappen dit jaar? ‘Het gat tussen Perez en Leclerc is slechts zes punten. Dus wie weet strijden de Bulls binnenkort wel om de wereldtitel. Een Bullfight.’  Beluister de ervaringen van een weekend Monaco, de chaos op zondag en veel meer terug in Pitstop via AD.nl, de AD App of jouw favoriete podcastplatform.
29-05-2022 | 22 min

'Verstappen blijft hameren op het perfectioneren van de auto'

Seizoen 5 - Aflevering 13
Max Verstappen wint zijn vierde race van het seizoen. In Barcelona was de Nederlander de sterkste al was het te danken aan een mankement bij de Ferrari van Leclerc. Bij Verstappen ging het verre van soepel. Over het weekend in Spanje praat Etienne Verhoeff in een nieuwe Pitstop met Artjan Schouten, F1-watcher van AD Sportwereld. ‘Je denkt na een paar ronden dit gaat helemaal verkeerd met Verstappen', blikt Schouten vanuit Spanje terug op de race. 'De updates bij Ferrari werken en Verstappen heeft problemen met de DRS en waait er vanaf. Daar gaan wel wat woorden over vallen na afloop. Maar het sloeg om. Een race met twee helften noemde Verstappen het zelf.’ Het werd in die andere helft een 1-2 voor Red Bull en een zege voor Verstappen. Maar het weekend van Verstappen was weer niet een perfect weekend. ‘Red Bull is snel. Maar zoals ze dit seizoen presenteren, daar waren ze vorig jaar met een dominante Mercedes niet mee weggekomen. Hij hamert het hele weekend op het voorkomen van de foutjes. Verstappen blijft benadrukken dat het beter moet. Dat is niet zo gek, want Ferrari heeft snelheid en en stiekem komt Mercedes er ook aan.’ Vrijdag was een mooie dag voor Nyck de Vries. De Nederlander maakte bij de vrije training zijn debuut in de Formule 1 in een Williams. ‘Op vrijdag is iedereen enthousiast over Nyck de Vries. Zou gek zijn als ze dat niet waren bij Williams. En hij heeft het goed gedaan. Hij weet zich naast de baan ook uitstekend te presenteren. Maar een dag later zei Dave Robson, de technische topman van Williams, dat De Vries het goed had gedaan, maar hij is niet de enige capabele coureur. Die maar had je liever niet willen horen.’ Verder bespreken ze de race in Monaco en de toekomst van Spa. De race in Belgie gaat ook verAmerikaniseren. Beluister de hele podcast via AD.nl, de AD App en jouw favoriete podcastplatform.
22-05-2022 | 33 min

‘Het is gruwelijk knap wat Verstappen doet in Miami’

Seizoen 5 - Aflevering 12
Het leek niet het weekend te worden van Max Verstappen en Red Bull. Een mislukte eerste trainingsdag, een plek op de tweede startrij, maar aan het einde van het weekend stond de Nederlander toch weer op de eerste plaats. Over de GP Miami, de show en de race praat Etienne Verhoeff in Pitstop met AD F1 watcher Arjan Schouten. 'Ik ben Jezus niet.' De woorden kwamen zaterdag uit de mond van Max Verstappen na twee moeizame dagen in Miami. Hij leek er zelf van te schrikken. ‘Maak het me niet zo moeilijk als team wilde hij daarmee zeggen', reageert Schouten. 'Dat was eigenlijk het hele verhaal van het weekend. Een versnellingsbakprobleem, remmen in de fik. En ik het had het idee dat er nog wel meer mis ging. Verstappen trad er niet in detail over. Met een trainingsdag minder wint hij toch de race en stelt hij orde op zaken. Het is goed genoeg. Maar Max Verstappen kan het nooit goed genoeg zijn. Ik snap die kritische houding wel.’ Het weekend in Miami was een weekend van show, grote sterren en een race rondom het Hard Rock Stadium. Voor het eerst werd Grand Prix van Miami verreden. Wat vond Schouten van het circuit? ‘Dat stuk achterop slaat nergens op. Je moet er geweest zijn om het te kunnen zien, maar tussen bocht 11 en 16 wordt het heel erg smal. Die chicane slaat nergens op. De auto’s zijn er te groot voor. Ze gaan volledig van het gas af. Verstappen zei niet voor niets zaterdagavond dat coureurs ook gevraagd moet worden naar een nieuw circuit. Ze snappen de show wel, maar willen ook kunnen racen.’ In de WK stand is het gat tussen Leclerc en Verstappen steeds kleiner aan het worden. ‘Mattia Binotto zei al dat ze in Spanje met updates zouden komen en dat Red Bull die al eerder erop had gezet. Nou, Ferrari moet wel met een spannend pakket komen...Als ze in Barcelona weer een oorwassing krijgen is het nummer drie op rij. Dat is het weer paniek bij Ferrari. Ze staan alleen maar op de eerste plaats, omdat Red Bull steken heeft laten vallen.’ Beluister de hele podcast nu via AD.nl, de AD App en jouw favoriete podcastplatform.
09-05-2022 | 25 min

'Red Bull heeft Ferrari sneller bijgehaald dan verwacht'

Seizoen 5 - Aflevering 11
Meer sprintraces mogelijk in 2023. De Formule 1 maakt zich op voor de GP van Miami. Lewis Hamilton wil zelf de regie houden en de race tussen Ferrari en Red Bull. In een nieuwe Pitstop bespreekt Etienne Verhoeff het met F1-verslaggever Marijn Abbenhuijs. De teams verwijderen verf van de auto om hem lichter te maken. Mercedes hoopt op enige verbetering in Miami met wat updates en ook Ferrari gaat de wagen doorontwikkelen. De Italianen willen Red Bull voor blijven. Na vier races komen er de eerste aanpassing in het rode gevaar. 'Je komt nu op een punt dat Red Bull Ferrari eigenlijk al heeft ingehaald. Of in ieder geval bijgehaald. Dat moment is sneller dan verwacht gekomen. Gezien de lange ontwikkeling van de wagen bij Ferrari ten opzichte van Red Bull.' Dit jaar zijn er drie sprintraces gepland. Volgend jaar worden dat er mogelijk zes. De teams zijn akkoord, maar de FIA twijfelt nog. 'Max Verstappen vindt die sprintraces helemaal niets. Veel te veel. Afgelopen weekend heeft hij zich ook weer een aantal keer daarover uitgesproken, ondanks zijn overwinning in die sprintrace. Aan de andere kant, het is iets nieuws in het weekend en de Formule 1-fan kijkt er graag naar. De kijkcijfers op tv zijn ook goed.' Komende week racen de coureurs voor het eerst door Miami. Een circuit met een neohaven middenin. Miami Vice-achtige filmposters op social media. 'Het is nu al show voor Miami komende week. De jongens van Williams hebben een filmpje aan het strand gemaakt met turquoise cocktails. Perez heeft van New York naar Miami gereden en dan oog in oog met een alligator komen. Alles wordt uit de kast gehaald.' Beluister de rest van de podcast via AD.nl, de AD app en jouw favoriete podcastplatform. Pitstop is er iedere zondag dit Formule 1 seizoen met de watchers Marijn Abbenhuijs en Arjan Schouten.
30-04-2022 | 23 min

'Imola wordt het meetmoment voor Verstappen en Red Bull'

Seizoen 5 - Aflevering 9
Na drie races in de Formule 1 heerst Ferrari. Tenminste, Charles Leclerc. Hij voert het WK klassement aan. En Max Verstappen haalde slechts één keer de finish. Twee keer was er een DNF. In een nieuwe Pitstop bespreekt Etienne Verhoeff met Arjan Schouten, Marijn Abbenhuijs en Tom Coronel de lessen van de eerste races in 2022. Verstappen zei na de Grand Prix van Australië dat hij niet meer bezig was met de wereldtitel. ‘Ik kan me voorstellen dat Max baalt van de achterstand die hij heeft. Maar hij heeft vaker dingen gedaan waarvan we dachten hoe dan?', reageert Tom Coronel. 'Ik wil eerst de updates zien in Imola en dan pas kan ik zeggen of het echt goed komt met Red Bull of niet. De auto moet nog op dieet en is een goede tien kilo te zwaar. Dus Imola is het meetmoment voor Max.’ Komend weekend de eerste race, met sprintrace, in Europa. In Italië en dat met een Ferrari aan de leiding in het WK klassement. ‘Het zal er druk worden en de Italianen zullen enthousiast zijn over de staat van Ferrari. Dus ik kijk wel uit naar dit weekend’, zegt Marijn Abbenhuijs. Die drukte op de circuits in 2022 is overigens duidelijk merkbaar. Ook rondom de races. In Australië werd een toeschouwersrecord gevestigd en alle circuits doen hun best extra plaatsen te regelen dit jaar. ‘In Hongarije en Spanje komen extra tribunes erbij. De capaciteit wordt overal vergroot', vertelt Arjan Schouten. 'En je merkt het ook in de prijzen van de hotels rondom circuits. We zitten in Spa altijd in een leuk gezellig hotel, waar ze goede biertjes hebben. Maar die prijs van de kamers is ongeveer verdubbeld dit jaar en dat is het echt niet waard. Ook rondom de Grand Prix van Groot-Brittannië zie je dat gebeuren. Belachelijke prijzen als je in de buurt het circuit wilt overnachten.’ Verder bespreken ze Lewis Hamilton. Blijft de Ferrari zo goed lopen dit jaar? En nog veel meer in een nieuwe Pitstop. Beluister de hele aflevering via AD.nl, de AD App of jouw favoriete podcastplatform.
16-04-2022 | 32 min

'Max Verstappen denkt al niet meer aan de wereldtitel'

Seizoen 5 - Aflevering 8
De Formule 1 keerde terug in Australië na twee jaar. Het werd alleen niet een glorieus weekend voor Max Verstappen, maar voor Charles Leclerc. Achter de naam van de Nederland staat met hoofdletters: DNF. Kan er al een streep door de wereldtitel? Etienne Verhoeff bespreekt het met AD F1-watcher Marijn Abbenhuijs vanuit Australië. Weer stond de wagen van Verstappen stil. Wat was er aan de hand met de Red Bull? ‘Er was iets met het benzinesysteem en dat was een probleem extern aan de tank. Dat vertelde teambaas Christian Horner na afloop. Maar het was anders dan in Bahrein. En voor de race wist Verstappen al dat er een kans was dat hij zou uitvallen. Ze hebben geen idee wat er aan de hand, maar er zit iets niet goed.’ Al werd zijn teamgenoot, Perez, keurig tweede. Maar de wereldkampioen heeft na drie races slechts 25 punten en staat daarmee zesde in het WK-klassement. De achterstand op leider Leclerc is al 46 punten. ‘Verstappen denkt al niet meer aan de wereldtitel vertelde hij na afloop. Dat is misschien het meest schokkende van vandaag. Hij klonk niet eens boos. Het was eerder gelaten. We hebben misschien wel 45 races nodig om een kans te maken, stelde Verstappen. Ik kan me voorstellen dat hij dit gevoel nu heeft, want hij heeft weinig om aan vast te houden.’ Verder bespreken ze in deze Pitstop de terugkeer in Australië. Want dat leek op tv wel een klein feestje en zo voelde het ook voor Abbenhuijs. De aanpassingen van de regels rondom de safety car, de verdwenen DRS zone en de tactiek van Williams. Pitstop is er iedere zondag en is te beluisteren via AD.nl, de AD App en natuurlijk jouw favoriete podcastplayer.
10-04-2022 | 28 min

'Zou Lewis al spijt hebben dat hij is doorgegaan?'

Seizoen 5 - Aflevering 7
Een nieuwe race erbij in 2023 op de kalender. Mogelijk een nieuwe leverancier voor motoren. Lewis Hamilton laat weten dat hij het zwaar heeft en het F1 circus keert terug in Melbourne. In een nieuwe Pitstop bespreken presentator Etienne Verhoeff en F1 watcher Arjan Schouten deze zaken. Miami kwam er dit jaar al bij op de kalender en in 2023 staat ook Las Vegas op het programma van de Formule 1. ‘Ik ben nog nooit in Las Vegas geweest, maar ik ken alle iconische gebouwen langs the Strip. Dus het is volkomen logisch dat de Formule 1 erheen gaat. Met 342 kilometer per uur over the strip in 2023', vertelt Schouten. Die gelijk ook wel een kantelpunt ziet aankomen voor de komende jaren als gaat om racebestemmingen. ‘Er gaat een punt komen dat mooie historische circuits van de kalender gaan verdwijnen, simpelweg omdat er geen geld te verdienen is. Die maken plaats voor zogenaamde destination races als Singapore, Las Vegas, Qatar, Abu Dhabi. Dat zou ten koste kunnen gaan van pareltjes als Spa. Want het gaat in die sport om het geld.’ De coureurs hebben een weekend vrij. Volgende week staat de Grand Prix van Australie op het programma. Twee jaar geleden was Schouten in Melbourne toen de race een dag van te voren weg gecanceld vanwege de coronapandemie. Die twee dagen in Australië nemen Verhoeff en Schouten door. Maar ze bespreken ook de post van Lewis Hamilton op Instagram. Daarin gaf de 7-voudig wereldkampioen toe dat het veel kracht kost om door te blijven gaan op dit moment. ‘Zo’n uitspraak zou ik nooit uit de mond van Max Verstappen horen. Lewis stelt zich heel kwetsbaar op. Toto Wolf heeft het onlangs ook verteld dat hij geregeld naar de psycholoog gaat. Misschien voelt Hamilton meer ruimte voor zo’n statement. Aan de andere kant, hij heeft de afgelopen tien jaar de beste auto van het veld gehad en dan hoor je hem niet. Nu heeft hij een trapauto waarin hij tussen de Alfa’s en Alpine's rijdt en dan hoor je hem. Ik vind het een beetje lastig.' Maar wat zegt zo'n statement? 'Stel dat Lewis elke race om een punt moet vechten de komende maanden. Ik vraag me af hoe lang hij dan gemotiveerd blijft. Zou Lewis al spijt hebben van zijn beslissing om door te gaan? Ik denk dat als hij kampioen was geworden afgelopen jaar dat hij gestopt zou zijn.' Beluister de hele Pitstop Podcast nu via AD.nl, de AD App en jouw favoriete podcastplatform. Volgende week is er na de race in Australie weer een nieuwe Pitstop vanuit Melbourne.
02-04-2022 | 34 min

'Laat veilig thuis de discussie over Djedda maar losbarsten'

Seizoen 5 - Aflevering 6
Er werd een race gereden in Djedda. De tweede Grand Prix van het seizoen. Die race was spannend en werd gewonnen door Max Verstappen. Maar in Pitstop bespreekt presentator Etienne Verhoeff met verslaggever Arjan Schouten vooral de hele situatie in Saoedi-Arabië deze dagen. Waarbij vrijdag een raket insloeg, zo'n tien kilometer van het circuit. En toch werd er een race gereden. 'We zijn verdwaald in een met bankbiljetten gebouwd doolhof en de Formule 1 heeft net haar ergste nachtmerrie meegemaakt', beschouwt Schouten een paar uur na de race. 'Het ergste is nog dat ze het proberen goed te praten. Ik werd er niet goed van. Alsof de Formule 1 met het bezoek aan Saoudi-Arabië de wereld even verandert. Zeg wat je komt doen: miljoenen harken.' Vrijdagavond, na de tweede vrije training, stonde Grand Prix op losse schroeven. Niet door de teams of de FIA, maar door de coureurs. 'Ik heb een bijna historische nacht meegemaakt. Vrijdagnacht keken we tot een uur of drie in de paddock naar een glazen wand waarachter de twintig coureurs zaten te overleggen. Dat duurde vier uur en die coureurs wilden echt niet meer racen. Vervolgens kwamen de teambazen binnen, Formule 1 top, de FIA en zelfs ministers. Uiteindelijk zijn die coureurs toch overstag gegaan. Maar de discussie gaat nu pas op gang komen als ze allemaal veilig thuis zijn.’ Bespreken ze race en de zege dan helemaal niet? Jawel. De strijd dit seizoen lijkt te gaan tussen Ferrari en Red Bull. En in het bijzonder Leclerc en Verstappen. Die na afloop zichtbaar genoten van de race. ‘Het is nu race twee van twee- of drieëntwintig he. Dus laat het voorlopig spetteren tijdens de races tussen die twee. Het knallen komt vast nog wel later in het seizoen als het om de titel gaat en nog spannend is.’ Beluister Pitstop nu via AD.nl, de AD App of jouw favoriete podcastplatform.
27-03-2022 | 36 min

'Red Bull staat er duizend keer beter voor dan Mercedes'

Seizoen 5 - Aflevering 5
Het was niet de seizoensstart die Max Verstappen voor ogen had. Sterker nog, het werd een deceptie. Een klassiek koningsdrama noemde Arjan Schouten het al in het AD, maar de eerste Grand Prix van 2022 voorspelt veel goeds voor dit seizoen. In Pitstop bespreken Etienne Verhoeff en Arjan Schouten Bahrein. 'Ik heb wel genoten van de new era', begint Schouten met een lach. Niet Hamilton of Verstappen maar Charles Leclerc ging er met de zege vandoor. 'Niemand misgunt Ferrari dit succes in de paddock. Als ze te veel winnen worden ze arrogant en zijn ze niet te pruimen. Dat hebben we in 2019 gezien. Maar als ze niet winnen vindt ook niemand dat leuk. Ferrari is Formule 1 en Formule 1 is Ferrari.' Bij de Italiaanse renstal genoten van het succes. Bij Red Bull? 'De stemming bij Red Bull was onwennig. Voor Max en het team. Normaal gesproken rijden ze top 3 en dan moet je naar de podiumceremonie. Daar is alles op afgestemd. Ook bij de media-afdeling van Red Bull. Maar dat ging nu helemaal op de schop. Max Verstappen, de wereldkampioen, moest nu een ander rondje maken. Ze staan er wel duizend keer beter voor dan Mercedes, want die staat er echt slecht voor.’ Het probleem met de benzinetoevoer zorgt ervoor dat Verstappen nu al op achterstand staat. Maar vanuit Red Bull klinken ook weer positieve verhalen. 'De snelheid zit in de wagen. Dat is belangrijkste zei ook Horner. Ze hebben lang meegedaan om de zege. Het tempo was er, ze zijn nog niet de snelste. Maar daar kunnen ze wel op doorontwikkelen bij Red Bull.' En verder komt het succes van Haas aan bod, de Mercedes en Saudi Arabië volgende week.
20-03-2022 | 30 min

'Max Verstappen denkt al niet meer aan de wereldtitel'

10 april 2022

De Formule 1 keerde terug in Australië na twee jaar. Het werd alleen niet een glorieus weekend voor Max Verstappen, maar voor Charles Leclerc. Achter de naam van de Nederland staat met hoofdletters: DNF. Kan er al een streep door de wereldtitel? Etienne Verhoeff bespreekt het met AD F1-watcher Marijn Abbenhuijs vanuit Australië. Weer stond de wagen van Verstappen stil. Wat was er aan de hand met de Red Bull? ‘Er was iets met het benzinesysteem en dat was een probleem extern aan de tank. Dat vertelde teambaas Christian Horner na afloop. Maar het was anders dan in Bahrein. En voor de race wist Verstappen al dat er een kans was dat hij zou uitvallen. Ze hebben geen idee wat er aan de hand, maar er zit iets niet goed.’ Al werd zijn teamgenoot, Perez, keurig tweede. Maar de wereldkampioen heeft na drie races slechts 25 punten en staat daarmee zesde in het WK-klassement. De achterstand op leider Leclerc is al 46 punten. ‘Verstappen denkt al niet meer aan de wereldtitel vertelde hij na afloop. Dat is misschien het meest schokkende van vandaag. Hij klonk niet eens boos. Het was eerder gelaten. We hebben misschien wel 45 races nodig om een kans te maken, stelde Verstappen. Ik kan me voorstellen dat hij dit gevoel nu heeft, want hij heeft weinig om aan vast te houden.’ Verder bespreken ze in deze Pitstop de terugkeer in Australië. Want dat leek op tv wel een klein feestje en zo voelde het ook voor Abbenhuijs. De aanpassingen van de regels rondom de safety car, de verdwenen DRS zone en de tactiek van Williams. Pitstop is er iedere zondag en is te beluisteren via AD.nl, de AD App en natuurlijk jouw favoriete podcastplayer.

'Zou Lewis al spijt hebben dat hij is doorgegaan?'

Seizoen 5 - Aflevering 7
Een nieuwe race erbij in 2023 op de kalender. Mogelijk een nieuwe leverancier voor motoren. Lewis Hamilton laat weten dat hij het zwaar heeft en het F1 circus keert terug in Melbourne. In een nieuwe Pitstop bespreken presentator Etienne Verhoeff en F1 watcher Arjan Schouten deze zaken. Miami kwam er dit jaar al bij op de kalender en in 2023 staat ook Las Vegas op het programma van de Formule 1. ‘Ik ben nog nooit in Las Vegas geweest, maar ik ken alle iconische gebouwen langs the Strip. Dus het is volkomen logisch dat de Formule 1 erheen gaat. Met 342 kilometer per uur over the strip in 2023', vertelt Schouten. Die gelijk ook wel een kantelpunt ziet aankomen voor de komende jaren als gaat om racebestemmingen. ‘Er gaat een punt komen dat mooie historische circuits van de kalender gaan verdwijnen, simpelweg omdat er geen geld te verdienen is. Die maken plaats voor zogenaamde destination races als Singapore, Las Vegas, Qatar, Abu Dhabi. Dat zou ten koste kunnen gaan van pareltjes als Spa. Want het gaat in die sport om het geld.’ De coureurs hebben een weekend vrij. Volgende week staat de Grand Prix van Australie op het programma. Twee jaar geleden was Schouten in Melbourne toen de race een dag van te voren weg gecanceld vanwege de coronapandemie. Die twee dagen in Australië nemen Verhoeff en Schouten door. Maar ze bespreken ook de post van Lewis Hamilton op Instagram. Daarin gaf de 7-voudig wereldkampioen toe dat het veel kracht kost om door te blijven gaan op dit moment. ‘Zo’n uitspraak zou ik nooit uit de mond van Max Verstappen horen. Lewis stelt zich heel kwetsbaar op. Toto Wolf heeft het onlangs ook verteld dat hij geregeld naar de psycholoog gaat. Misschien voelt Hamilton meer ruimte voor zo’n statement. Aan de andere kant, hij heeft de afgelopen tien jaar de beste auto van het veld gehad en dan hoor je hem niet. Nu heeft hij een trapauto waarin hij tussen de Alfa’s en Alpine's rijdt en dan hoor je hem. Ik vind het een beetje lastig.' Maar wat zegt zo'n statement? 'Stel dat Lewis elke race om een punt moet vechten de komende maanden. Ik vraag me af hoe lang hij dan gemotiveerd blijft. Zou Lewis al spijt hebben van zijn beslissing om door te gaan? Ik denk dat als hij kampioen was geworden afgelopen jaar dat hij gestopt zou zijn.' Beluister de hele Pitstop Podcast nu via AD.nl, de AD App en jouw favoriete podcastplatform. Volgende week is er na de race in Australie weer een nieuwe Pitstop vanuit Melbourne.
02-04-2022 | 34 min

'Laat veilig thuis de discussie over Djedda maar losbarsten'

Seizoen 5 - Aflevering 6
Er werd een race gereden in Djedda. De tweede Grand Prix van het seizoen. Die race was spannend en werd gewonnen door Max Verstappen. Maar in Pitstop bespreekt presentator Etienne Verhoeff met verslaggever Arjan Schouten vooral de hele situatie in Saoedi-Arabië deze dagen. Waarbij vrijdag een raket insloeg, zo'n tien kilometer van het circuit. En toch werd er een race gereden. 'We zijn verdwaald in een met bankbiljetten gebouwd doolhof en de Formule 1 heeft net haar ergste nachtmerrie meegemaakt', beschouwt Schouten een paar uur na de race. 'Het ergste is nog dat ze het proberen goed te praten. Ik werd er niet goed van. Alsof de Formule 1 met het bezoek aan Saoudi-Arabië de wereld even verandert. Zeg wat je komt doen: miljoenen harken.' Vrijdagavond, na de tweede vrije training, stonde Grand Prix op losse schroeven. Niet door de teams of de FIA, maar door de coureurs. 'Ik heb een bijna historische nacht meegemaakt. Vrijdagnacht keken we tot een uur of drie in de paddock naar een glazen wand waarachter de twintig coureurs zaten te overleggen. Dat duurde vier uur en die coureurs wilden echt niet meer racen. Vervolgens kwamen de teambazen binnen, Formule 1 top, de FIA en zelfs ministers. Uiteindelijk zijn die coureurs toch overstag gegaan. Maar de discussie gaat nu pas op gang komen als ze allemaal veilig thuis zijn.’ Bespreken ze race en de zege dan helemaal niet? Jawel. De strijd dit seizoen lijkt te gaan tussen Ferrari en Red Bull. En in het bijzonder Leclerc en Verstappen. Die na afloop zichtbaar genoten van de race. ‘Het is nu race twee van twee- of drieëntwintig he. Dus laat het voorlopig spetteren tijdens de races tussen die twee. Het knallen komt vast nog wel later in het seizoen als het om de titel gaat en nog spannend is.’ Beluister Pitstop nu via AD.nl, de AD App of jouw favoriete podcastplatform.
27-03-2022 | 36 min

'Red Bull staat er duizend keer beter voor dan Mercedes'

Seizoen 5 - Aflevering 5
Het was niet de seizoensstart die Max Verstappen voor ogen had. Sterker nog, het werd een deceptie. Een klassiek koningsdrama noemde Arjan Schouten het al in het AD, maar de eerste Grand Prix van 2022 voorspelt veel goeds voor dit seizoen. In Pitstop bespreken Etienne Verhoeff en Arjan Schouten Bahrein. 'Ik heb wel genoten van de new era', begint Schouten met een lach. Niet Hamilton of Verstappen maar Charles Leclerc ging er met de zege vandoor. 'Niemand misgunt Ferrari dit succes in de paddock. Als ze te veel winnen worden ze arrogant en zijn ze niet te pruimen. Dat hebben we in 2019 gezien. Maar als ze niet winnen vindt ook niemand dat leuk. Ferrari is Formule 1 en Formule 1 is Ferrari.' Bij de Italiaanse renstal genoten van het succes. Bij Red Bull? 'De stemming bij Red Bull was onwennig. Voor Max en het team. Normaal gesproken rijden ze top 3 en dan moet je naar de podiumceremonie. Daar is alles op afgestemd. Ook bij de media-afdeling van Red Bull. Maar dat ging nu helemaal op de schop. Max Verstappen, de wereldkampioen, moest nu een ander rondje maken. Ze staan er wel duizend keer beter voor dan Mercedes, want die staat er echt slecht voor.’ Het probleem met de benzinetoevoer zorgt ervoor dat Verstappen nu al op achterstand staat. Maar vanuit Red Bull klinken ook weer positieve verhalen. 'De snelheid zit in de wagen. Dat is belangrijkste zei ook Horner. Ze hebben lang meegedaan om de zege. Het tempo was er, ze zijn nog niet de snelste. Maar daar kunnen ze wel op doorontwikkelen bij Red Bull.' En verder komt het succes van Haas aan bod, de Mercedes en Saudi Arabië volgende week.
20-03-2022 | 30 min

'De les van de F1-testdagen: Het is PEUR-PE-SING'

Seizoen 5 - Aflevering 3
Drie dagen testen in Barcelona. Wat heeft dat de Formule 1 teams opgeleverd en wat heeft het de fans geleerd voor het komende seizoen? En verdwijnt er voor de start van het racejaar nog een team door de oorlog in Oekraïne? In een nieuwe Pitstop bespreekt presentator Etienne Verhoeff het met AD F1-watcher Arjan Schouten en ze bellen met Tom Coronel over porpoising. 'Er komen zes coureurs bij de media die vertellen dat de nieuwe auto anders rijdt. En dan heb je Max die eigenlijk zegt dat het stuur nog steeds naar links gaat en het gaspedaal nog steeds op dezelfde plek zit', begint Schouten zijn terugblik op de testdagen.  Wie de Formule 1 volgde via social media zag veel bumpy cars. 'Het leek wel een hip hop video soms', zegt Arjan Schouten. Maar gelukkig kan Tom Coronel uitleggen wat er gebeurt in de wagens en hoe je het uitspreekt: porpoising. 'Het is een luchtstroom die gaat resoneren. Hij gaat dan heel hard zuigen, maar zo hard dat hij ineens weer loslaat', legt Coronel uit. 'Maar dit hebben de teams binnen een paar weken opgelost.' In Barcelona waren de omstandigheden volledig anders dan over een paar weken bij de seizoenstart in Bahrein. 'Het was een graad of twaalf in Spanje, maar straks is het dertig graden of warmer. Dat maakt wel verschil. Maar voordeel voor de teams nu was dat ze redelijk wat konden aanpassen aan de wagen in korte tijd. De DHL kwam  elke dag met stapels boxen vol nieuwe onderdelen voor de teams.' In Pitstop zijn trouwens ook kaarten te winnen voor de theatertour van Tom Coronel en Rob Kamphues. Mail daarvoor naar pitstop@ad.nl en wil je de hele speellijst in maart bekijken, check deze dan op: https://www.ntk.nl/voorstelling/het-grote-grand-prix-circus-2
27-02-2022 | 31 min

‘Hamilton verbreekt stilte en schakelt naar 'Attack Mode'

Seizoen 5 - Aflevering 2
Het moment waar de Formule 1-fans op zaten te wachten vond afgelopen week plaats: Lewis Hamilton sprak. Dat hij door zou gaan als coureur werd wel duidelijk de laatste weken, maar wat zou de Brit nog kwijt willen over die laatste race? In Pitstop bespreken presentator Etienne Verhoeff en AD F1-watcher Arjan Schouten zijn woorden. Net als het vertrek van Michael Masi als wedstrijdleider. 'Hamilton had een paar tegeltjes voorbereid zoals ‘Als je dacht dat ik vorig jaar op mijn best was, wacht dit jaar maar eens af’, blikt Schouten terug op de perspresentatie van Mercedes. 'Hij liet ook wel weten dat hij flink heeft nagedacht over zijn toekomst als Formule 1 coureur. Wil je alles nog in het teken stellen van de sport? Daar denkt hij na een seizoen wel vaker over na. Maar Hamilton gaf toe dat daar dit jaar een extra factor bij kwam: Abu Dhabi.' De FIA was de laatste maanden ook zoet met vergaderen over de toekomst. Mede door de beslissing van wedstrijdleider Michael Masi in Abu Dhabi in die beroemde slotronde. 'De positie van Masi was onhoudbaar na Abu Dhabi. Die had nooit meer in het voor- en nadeel van Mercedes of Red Bull kunnen fluiten als scheidsrechter zonder dat er verwezen wordt naar Abu Dhabi. Je hebt het mooiste kampioenschap in decennia gehad, maar er wordt vooral over de rol van Masi gesproken. Dan heb je je eigen ontslagbrief geschreven.’ De oplossing van de FIA voor komend seizoen: twee wedstrijdleiders, die rouleren, en een ‘VAR’ in een remote control room. ‘De intentie is dat we na de finish glashelder weten wie er heeft gewonnen. Afgelopen seizoen hebben we in Pitstop vaak gezegd dat het een soort PDF sport is geworden. Maar het gevaar van zo’n control room is meer ogen die kijken naar een situatie en dus meer verschillende meningen.’  'Het probleem is toch geweest dat de regels niet genoeg duidelijkheid bieden?', stelt Verhoeff. Schouten: ‘Het regelboek in de Formule 1 is zo dik als alle boeken bij elkaar. En je voert nu allemaal zaken in, alleen maar omdat je niet durft toe te geven als sport dat het vorig seizoen fout is gegaan. Dat is best wel zuur toch?' Pitstop is er dit Formule 1 seizoen elke zondag tijdens het raceseizoen. Volgende week zondag is er een nieuwe aflevering en worden de eerste testdagen besproken in Barcelona. Je beluistert Pitstop via AD.nl, de AD App of jouw favoriete podcastplatform.
19-02-2022 | 28 min

'Max heeft dit seizoen een prachtige uitgangspositie’

Seizoen 5 - Aflevering 1
Het launch-seizoen in de Formule 1 is geopend. Dus tijd om ook seizoen 5 van de AD Formule 1 Podcast Pitstop te lanceren. Zeker nu de nieuwe bolide van Max Verstappen is onthuld deze week. F1-watcher Arjan Schouten en Etienne Verhoeff nemen het Formule 1 nieuws met je door. 'Dit is niet de RB18 die straks in Bahrein aan de start staat.' Je kunt een launch een reclameboodschap noemen of een poppenkast, maar voor de Formule 1-fans is dit het moment om te kijken naar de nieuwe wagens voor dit seizoen. 'We hebben een geweldig seizoen gezien, maar alle regels zijn veranderd richting 2022 omdat er de laatste vijf jaar geen zak aan was. Het veld moet dichter bij elkaar komen. Letterlijk. Je moet dichter achter elkaar kunnen rijden met deze nieuwe wagens. Als ze straks minder downforce verliezen, ga je spannendere races krijgen als het goed is.' Maar, zoals Christian Horner ook al zei, de wagens uit de presentaties zijn niet de wagens die aan de start verschijnen. 'Natuurlijk houd je je kaarten tegen de borst als team', vindt Schouten. 'Het is de eerste dag van zo'n belangrijk seizoen met zulke technische veranderingen. En nog voor de testdagen. Waarom zou je dan je geheimen uit de doeken doen?' Verstappen rijdt rond met nummer 1 dit jaar. Gaan we dit jaar een andere coureur zien nu hij wereldkampioen is geworden? En wat te denken van de stilte rondom Lewis Hamilton? Verder gaan ze in op de testdagen in Barcelona. Zijn dat wel testdagen? Of moeten we meer naar Bahrein kijken om echt iets te weten te komen?  Beluister Pitstop nu via AD.nl, de AD-app of jouw favoriete podcastplatform. Pitstop is er dit seizoen vanaf de start van het seizoen elke zondag!
11-02-2022 | 36 min

'Er zal iemand tussen Verstappen en Hamilton komen'

Seizoen 4 - Aflevering 37
Het was een historisch jaar in de Formule 1. Niet omdat Lewis Hamilton zijn achtste wereldtitel pakte, maar omdat een Nederlander wereldkampioen werd: Max Verstappen. Een bloedstollend seizoen dat werd beslist in de laatste ronde van Abu Dhabi. De Pitstop podcast blikt terug op dat jaar Formule 1. Een jaar geleden zaten Arjan Schouten, Rik Spekenbrink en Etienne Verhoeff op de cartbaan in Huizen bij Tom Coronel. Het Pitstopteam voorspelde als wereldkampioen Lewis Hamilton. Coronel riep Max. De weddenschap was gemaakt en de belofte om terug te komen ook. Dus werd de podcastset opgebouwd, de fles wijn meegenomen door de verliezers en mocht Coronel met de eer strijken in een nieuwe Pitstop. In deze laatste aflevering van het seizoen komen alle beslissende momenten aan bod. Maar kijken ze ook naar het nieuwe seizoen. ‘Er zal volgend jaar iemand tussen Verstappen en Hamilton komen', denkt Coronel, ingegeven door de wijzigingen aan de wagens. 'Er gaan drie teams om het wereldkampioenschap strijden. Ik denk dat Ferrari zich bij Mercedes en Red Bull voegt.' 'Ik hoop dat het er vier worden' reageert Arjan Schouten. 'Dat zowel McLaren en Ferrari gaan strijden om de zeges in Grand Prix met Red Bull en Mercedes.' Spekenbrink en Verhoeff twijfelen nog. 'Er zijn toch maar twee coureurs die hebben bewezen de beste te zijn. De afstand tot de rest van het veld is enorm.' Schouten: 'Ik ben benieuwd naar de honger van Verstappen. Die zei altijd dat het erom ging wereldkampioen te worden. De titels daarna zijn bonus. Maar is dat ook zo?' 'Die is zo hongerig. Die gaat de komende jaren zo door', reageert Tom Coronel. 'Max is hiervoor gemaakt. Hij kan niets anders zo goed als racen.' Verder gaat de podcast over regelwijzigingen, nieuwe motorleveranciers en veel meer. Een uur lang terugblikken op het Formule 1 seizoen 2021.
24-12-2021 | 61 min

'Max Verstappen schrijft sporthistorie'

Seizoen 4 - Aflevering 36
Wie er wereldkampioen Formule 1 2021 werd, werd beslist in de allerlaatste ronde. Het paste in een seizoen waar scenarioschrijvers van dromen, maar nooit op zullen komen. Lewis Hamilton leek wereldkampioen te worden, maar een safetycar gooide roet in het eten. Max Verstappen won de Grand Prix van Abu Dhabi en is wereldkampioen. Over die titel praten de F1 watchers Rik Spekenbrink en Arjan Schouten na met presentator Etienne Verhoeff in een nieuwe Pitstop. Rik Spekenbrink zat voor het AD in Abu Dhabi en zag na afloop van de race vreugde en teleurstelling naast elkaar. 'Die teamgebouwen van Mercedes en Red Bull zitten aan elkaar vast. Bij Red Bull hoor je champagne, wijn en bier wordt aangerukt. Jos Verstappen moet aan honderd camerateams zijn verhaal doen. En bij Mercedes zag je mannen in witte shirts bellen.' En dat bellen had effect. Want beide teams moesten door twee protesten van Mercedes naar de stewards. 'Die feeststemming bij Red Bull en op de boten in de jachthaven verdween weer even. Het werd wat stiller door die protesten. Voor hetzelfde geldt krijgt Verstappen een straf van vijf seconden bijvoorbeeld. Dat had gepast in de straffen die seizoen. Maar toen de stewards het protest hadden afgewezen was het voor de tweede keer feest bij Red Bull.' Toch is daarmee de kous niet af. Arjan Schouten: 'Mercedes heeft de intentie uitgesproken in beroep te gaan. Dat moet binnen een dag en dan hebben ze nog een paar dagen om het echt door te zetten. Maar de vraag of je dat moet doen. De sport en het publiek zijn er niet mee gediend.' Overigens zag Rik Spekenbrink in de perszaal ook dat niet alle Britse journalisten tegen Max Verstappen waren. ‘In het perscentrum stonden zo’n tien Britse journalisten te juichen voor de inhaalactie van Max in die laatste ronde. Omdat het zo'n geweldig moment was. Dus het was echt niet zo dat ze allemaal in kamp Lewis zaten.’ Verder praten ze over de race, de fouten, de grote hoeveelheid bekende Nederlanders in Abu Dhabi en de rol van Jos Verstappen in dit succes.
12-12-2021 | 33 min

'Het was een tamme staredown'

Seizoen 4 - Aflevering 35
Nog drie dagen en dan weten we wie zich wereldkampioen Formule 1 2021 mag noemen. Lewis Hamilton of Max Verstappen. Het seizoen wordt beslist in Abu Dhabi. In de Formule 1 podcast Podcast blikken de F1-watchers Rik Spekenbrink en Arjan Schouten met presentator Etienne Verhoeff vooruit op de clash. Het hele Formule 1 circus meldde zich vandaag voor de gebruikelijke persconferenties. En voor Verstappen was het extra druk vandaag. Spekenbrink:  'We hadden drie mediasessies met Max Verstappen. Vooral in de eerste internationale sessie, georganiseerd door Red Bull, was Verstappen uitgesproken. Hij vertelde klaar te zijn met de stewards en dat hij anders was gaan kijken naar Mercedes en Hamilton. De tweede sessie met Hamilton naast zich viel een beetje tegen.’ ‘Hij was tam’, vult Arjan Schouten aan. ‘Maar hoe vaak heb je nou bij sporten dat twee kemphanen samen op een persconforentie vlak voor de wedstrijd. Dat is alleen bij knokken en Formule 1. Het was gewoon een staredown.' De laatste dagen gaat het vooral over wat er mogelijk gaat gebeuren in die laatste race. Als beide coureurs uitvallen is Verstappen in principe wereldkampioen. Sommigen speculeren over het feit dat de Nederlander Hamilton bewust eraf zou kunnen rijden. Zoals Senna en Schumacher in de jaren '90 deden. Is het terecht dat er zo naar Verstappen wordt gekeken? ‘Max is positief agressief. Als Verstappen een gat ziet, dan duikt hij daarin’, zegt Schouten. ‘Ik heb er geen moeite mee’, reageert Spekenbrink. ‘Hij is van de twintig de felste, laat zich het minst makkelijk passeren en hij haalt zelf het meest brutaal in. Daarom zitten de afgelopen jaren aan de buis gekluisterd. De sport had dat nodig. In sommige contreien wordt dat geframed als tegen de F1 etiquetten. Ik vind dat niet.’ Verder spreken ze over de aanpassingen van het circuit en de winst van NOS. Die volgend jaar met een compleet studioprogramma rondom de Formule 1 komen.
09-12-2021 | 34 min