PODCAST

Hardlooppodcast De Pacer

In De Pacer bespreken loopliefhebbers Pim Bijl en Eric Brommert de bijzondere wereld van het hardlopen. Ze interviewen interessante gasten, spelen in op de actualiteit en volgen ondertussen de speciale voorbereiding van Pim op weg naar nieuwe doelen. Eerder was te horen hoe zijn route verliep naar een gedroomde eindtijd van 2.28.12 bij de Marathon Rotterdam op 24 oktober in 2021.  Hij wordt begeleid en gecoacht door twee toppers: Michel Butter en Guido Hartensveld. Butter (de nummer 6 van de New York Marathon en de vierde Nederlander ooit onder de 2u10) en Hartensveld (zijn vaste coach) schrijven zijn trainingsschema’s en geven hem adviezen. Al het coach-atleet-overleg vindt plaats in de podcast, zorgend voor een uniek inkijkje in een marathonvoorbereiding, vol dilemma’s waar elke loper mee te dealen heeft.  Verwacht deskundige kroegpraat, slingerend langs voor iedere loper herkenbare momenten als de lange duurloop in de regen, de frustratie bij blessures, de twijfels na een teleurstellende wedstrijd, het peinzen over de juiste trainingsaanpak. Pim Bijl (29, sportjournalist bij het AD) en Eric Brommert (52, hardloopondernemer) geven samen met alle voorbijkomende gasten de hardlopende luisteraars in deze podcast advies. Want hardlopen lijkt zo eenvoudig, maar blijkt vaak razend complex.

AFLEVERINGEN

Hoe ga je om met blessures en hoe voorkom je ze?

Seizoen 4 - Aflevering 6
We hebben het bij voorkeur over het genieten, de wedstrijdbeleving, de topvorm, persoonlijke records, de mooiste avonturen. Maar helaas is hardlopen een blessuregevoelige sport en komt vrijwel iedere loper vroeg of laat een keer tot stilstand. Wat gebeurt er dan in het hardloopkoppie, waarom balen we dan zo flink, hoe ga je met die frustraties om en hoe zorg je voor een goed herstel, hoe kun je er van leren, hoe bouw je zorgvuldig op, zodat je uiteindelijk als een sterkere en wijzere loper terugkeert?  Met Guido Hartensveld en Michel Butter praten we over onze eigen ervaringen met blessures. Zij blikken uitgebreid terug op de stressfactuur van Michel bij de WK in Moskou in 2013 en de gehele aanloop naar dat moment toe. Welke signalen waren er in de voorbereiding, welke keuzes maak je als loper en coach, wat schiet er allemaal door de gedachten als het hardlooplijf hapert, terwijl het hoofddoel nadert?  We proberen niet op de stoel van de fysiotherapeut of de sportarts te gaan zitten. Lossen deze aflevering niet jouw shin splints of runners knee op. Maar proberen wel handvaten toe te reiken. Niet alles is te voorkomen, zeker niet als je het randje opzoekt om te verbeteren, maar toch: wat kun je wél doen om te proberen blessures te voorkomen? Van het luisteren naar de signalen van het lichaam, de meldplicht van een sporter naar een coach toe, de juiste, realistische prikkels in een training en schema tot de ondersteunende krachttraining. En geloof ons: er wordt zowaar, helemaal op het eind, ook nog hardop gelachen in verder een aflevering van hoognodige bittere ernst.
28-01-2022 | 84 min

Lopen op een loopband, de Winterspelen en het document van Nils van der Poel

16 februari 2022

Langzaamaan verandert Pim Bijl in een loopband. Vanuit Peking, tussen de olympische muren, praat hij Eric Brommert bij over de bijzondere Winterspelen en de dagelijks afgenomen coronatests. En wat vinden de twee van trainen op de loopband? Geestdodend of een uitkomst? Of een combinatie van beide?  Ook gaan de mannen in op het document 'How to skate a 10 k' van Nils van der Poel. Na zijn tweede titel, een dag na zijn wereldrecord op de 10 kilometer, plaatste hij 62 interessante pagina's online over zijn trainingsaanpak sinds mei 2019. Wat valt op? Sowieso de 5 dagen trainen/twee dagen rust-aanpak, inclusief biertjes in het weekend. En wat vinden we nog meer interessant? En wat kunnen wij hardlopers met al deze informatie? Ook aan bod deze aflevering: curling in een zwemstadion, het niet trainen op de ploegenachtervolging, weinig motiverende woorden van de bondscoach en het niet meenemen van winterkleding naar de Winterspelen.

Hoe ga je om met blessures en hoe voorkom je ze?

Seizoen 4 - Aflevering 6
We hebben het bij voorkeur over het genieten, de wedstrijdbeleving, de topvorm, persoonlijke records, de mooiste avonturen. Maar helaas is hardlopen een blessuregevoelige sport en komt vrijwel iedere loper vroeg of laat een keer tot stilstand. Wat gebeurt er dan in het hardloopkoppie, waarom balen we dan zo flink, hoe ga je met die frustraties om en hoe zorg je voor een goed herstel, hoe kun je er van leren, hoe bouw je zorgvuldig op, zodat je uiteindelijk als een sterkere en wijzere loper terugkeert?  Met Guido Hartensveld en Michel Butter praten we over onze eigen ervaringen met blessures. Zij blikken uitgebreid terug op de stressfactuur van Michel bij de WK in Moskou in 2013 en de gehele aanloop naar dat moment toe. Welke signalen waren er in de voorbereiding, welke keuzes maak je als loper en coach, wat schiet er allemaal door de gedachten als het hardlooplijf hapert, terwijl het hoofddoel nadert?  We proberen niet op de stoel van de fysiotherapeut of de sportarts te gaan zitten. Lossen deze aflevering niet jouw shin splints of runners knee op. Maar proberen wel handvaten toe te reiken. Niet alles is te voorkomen, zeker niet als je het randje opzoekt om te verbeteren, maar toch: wat kun je wél doen om te proberen blessures te voorkomen? Van het luisteren naar de signalen van het lichaam, de meldplicht van een sporter naar een coach toe, de juiste, realistische prikkels in een training en schema tot de ondersteunende krachttraining. En geloof ons: er wordt zowaar, helemaal op het eind, ook nog hardop gelachen in verder een aflevering van hoognodige bittere ernst.
28-01-2022 | 84 min