Volledig scherm
Foto: EPA

'Vliegveld Lelystad is interessant voor Ryanair'

LELYSTAD - De komende jaren kan niet alleen Schiphol groeien, maar ook Lelystad, zo bleek deze week uit de Luchtruimvisie van het kabinet. De vraag is alleen welke maatschappijen daar in de toekomst naartoe willen verhuizen. Easyjet en Arkefly willen niet, Corendon deels.

De Ierse prijsvechter Ryanair, die nu alleen Eindhoven en Groningen (Eelde) actief is, duikt mogelijk in het gat. Jan Heppener, directeur van Corendon Dutch Airlines, ziet daarin een gevaar.

Gevaar
Lelystad moet een goedkope luchthaven worden om Arkefly, Transavia of Corendon van Schiphol naar de Flevopolder te lokken. Maar dat maakt de luchthaven meteen ook aantrekkelijker voor concurrent Ryanair, zegt Heppener. "De Ieren zijn in staat om van niets iets te maken. Dan is Lelystad opeens een bloeiende luchthaven en een concurrent voor de maatschappijen op Schiphol. Dat gevaar voor ons is re?el, want de luchthaven wordt met enige regelmaat door Ryanair gebeld met de vraag wanneer de uitbreiding er komt. Dat doen ze overigens bij meer regionale velden."

Op het vliegveld wordt dat bevestigd, maar op dit moment wordt nog met geen enkele maatschappij gesproken. Mocht Ryanair willen komen, dan mag Lelystad de maatschappij niet weigeren.

Overloop van Schiphol
Op dit moment is het overigens nog niet mogelijk om vakantievluchten uit te voeren vanaf Lelystad: het vliegveld is alleen geschikt voor sportvliegtuigjes. In de toekomst moet het veld de overloop van Schiphol worden. Daarbij wordt gedacht aan vakantievluchten zoals van Transavia, Arkefly, Corendon en andere kleine maatschappijen. Dan ontstaat er op Schiphol ruimte voor netwerkmaatschappijen als KLM.

Easyjet, de tweede maatschappij op Schiphol, wil niet verkassen. Mede omdat deze maatschappij veel zakenreizigers vervoert. Transavia is al bezig vluchten over te hevelen naar velden als Eindhoven. Corendon wil volgens Heppener wel een deel van de toestellen verhuizen, maar ook op Schiphol blijven. Arkefly ziet een verhuizing niet zitten, zo maakt directeur Steven van der Heijden duidelijk.

's Nachts landen
De maatschappij van touroperator TUI heeft in de zomer twaalf toestellen. "Een deel vliegt intercontinentaal. Die operatie willen we zeker op Schiphol houden, ook al omdat een verlengde startbaan op Lelystad dan nog te kort is voor die toestellen. Bovendien mag je in Lelystad niet in de nacht landen of starten, terwijl dat voor ons wel noodzakelijk is. Op Schiphol hebben we historische rechten op de nacht en die plekken gaan we echt niet opgeven om de KLM te laten groeien. Laat de KLM maar lekker die nachtslots van dochter Transavia overnemen."

Overigens duurt het nog zeker tot 2015 of 2016 voordat de bestaande startbaan op Lelystad wordt verlengd van 1250 naar 2100 meter. Eigenaar Schiphol Group heeft door de crisis weinig haast met investeringen in Lelystad.