Vecht voor nieuwe baan
Wie werk zoekt, kan veel baat hebben bij een goed netwerk op sociale media. Maar hoe pak je dat aan? Aaltje Vincent legt het in Het grote sollicitatiewerkboek stap voor stap uit.
Je hebt werk nodig of bent aan iets anders toe. In beide gevallen moet je solliciteren. Je reageert natuurlijk op advertenties. Maar na een brief of 50 besef je dat iets hapert: je hebt niet geleerd hoe je jezelf in deze tijd het beste presenteert op de arbeidsmarkt. Dat moet anders.
Cursus
Met een sollicitatiecursus bijvoorbeeld. Op internet vind je ze volop, maar welke je ook kiest: alle cursussen besteden veel aandacht aan de moderne manier van werk zoeken: via Facebook, Twitter of LinkedIn.
UWV-woordvoerder Niels Lieman: "Werkgevers plaatsen vacatures steeds vaker gericht binnen het eigen netwerk en op sociale media. Sociale media zijn bij uitstek geschikt om te netwerken en jezelf te onderscheiden."
Onderzoek van het UWV, begin dit jaar, geeft aan dat bijna de helft van ingeschreven werkzoekenden niet goed raad weet met gebruik van social media. Vooral ouderen zijn bang fouten te maken. Dat was voor het UWV een reden te starten met een doelgerichte training.
Maar voor wie zich lekkerder voelt bij een papieren boek, zijn er ook volop mogelijkheden. Zoals Het grote sollicitatiewerkboek van Aaltje Vincent. Solliciteren is het veroveren van nieuw werk, stelt zij daarin. Een baan vinden, is een strijd die je met veel anderen aangaat. Als loopbaanprofessional, expert in jobmarketing, coach en trainer van werkzoekers deed Vincent een schat aan kennis en ervaring op, die ze gebruikt in haar laatste publicatie.
LinkedIn
De aanpak is breed opgezet. Tussen de definitie van 'solliciteren' tot 'aangenomen worden', zit een complete werkwijze, vol theorie, checklists, praktijkopdrachten en praktische tips. Centraal in de werkwijze staat gebruik van LinkedIn, de netwerksite voor professionals. "Volgens mijn ervaring zijn Twitter en LinkedIn onmisbaar om alle kansen op nieuw werk te benutten", stelt Vincent.
Verhelderend is de levensloop van een vacature. Eerst zingt die een paar dagen rond in de eigen organisatie, vervolgens op de sportclub, wat al snel leidt tot een bericht op sociale media. Pas na 3 weken komt de vacature officieel op de interne website van een bedrijf. Werkt dat niet, dan gaat een intermediair ermee aan de slag. Pas na 8 weken verschijnt er een personeelsadvertentie in een vakblad, krant of op internet. Maar zo ver komt het meestal niet. "Uit arbeidsonderzoek blijkt dat 3 van de 4 vacatures worden vervuld door netwerken via de eigen medewerkers en via het netwerk van de medewerkers."
Bouw aan het netwerk
Het gaat om ongeveer 70 procent van de vacatures, geeft Vincent aan. Logische conclusie: bouw aan een degelijk, professioneel netwerk. LinkedIn is daarvoor het meestgebruikte kanaal. De basis voor je profiel op deze website is je CV. Het gebruik van trefwoorden is cruciaal: zo word je makkelijk gevonden bij zoekopdrachten.
Daarna begin je aan de relaties binnen je netwerk: vrienden, collega's, oud-collega's. Contacten zoeken onder vreemden is voor velen lastig, maar Vincent geeft goede tips. Als het tot een netwerkgesprek komt, maak dan niet de fout te vragen om werk. Je wilt informatie en advies voor je volgende stap in je loopbaan. Zorg ervoor dat je 'onvergetelijk' wordt. Dan denkt een ander aan je bij een vacature.
'Pretoogjes'
Met dit werkboek leert Vincent werkzoekenden effectief hoe ze netwerken kunnen opbouwen en gebruiken. Maar niet alle adviezen zullen iedereen overtuigen. Zo hoort een werkzoekende zich – arrogant – te etaleren als een 'oplossing' voor een bedrijf. Ook het frequente advies vooral 'pretoogjes' op te zetten bij elk gesprek, zal niet door iedereen worden nagevolgd. En de tip voor als je niet weet welk werk je ambieert, is wel erg simpel: Ga praten met 5 mensen die jou goed kennen en vraag ze 'welk werk zie je mij doen en waarom?'
Aaltje Vincent – Het grote sollicitatiewerkboek. Spectrum. 17.99 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
Patatgeneratie
Lamlendig, aso, maar ook puur: ben jij stiekem een Sjonnie of Anita?
Volkse, ordinaire types werden in de jaren 90 massaal Sjonnies en Anita's genoemd. Anita haalde met die betekenis zelfs de Dikke Van Dale. Nu worden er speciale feesten georganiseerd. Benieuwd hoeveel procent Sjonnie/Anita jij in je hebt? Doe onderaan de test! -
Patatgeneratie
Coffeeshopmagnaat: Het was me niet om het geld te doen
Wat ooit 's werelds grootste coffeeshop was, is nu een opslagplaats van verweesde spullen. Aan het plafond hangt een metersgrote octopus. Op de grond staat een centrifuge om joints voor te draaien. Vijf toonbanken naast elkaar geven een indruk van de immense volksstromen uit Zeeland, België en Frankrijk die hier hun wiet kochten. -
Uit den ouden doosch: 'Het lijkt op een konijn'
Zes weken lang brengt deze krant verschillende generaties in beeld. Wat bindt de verschillende generaties, wie zijn hun idolen en welke voorwerpen staan in hun geheugen gegrift? In de wekelijkse video-rubriek 'Uit den ouden doosch' leggen we kinderen van nu mysterieuze voorwerpen uit het verleden voor. Deze week: de laarzenknecht.
-
Generatie Z
Film je eigen game en word... miljonair!
Het blijkt een gat in de markt met YouTube als platform. Je begint aan een game, filmt dat en zet het resultaat online. Doe je het goed, dan heb je zomaar duizenden volgers en verdien je er meer dan een zakcentje mee. -
-
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
Generatie Y
Dienstplicht: vrienden voor het leven of tijdverspilling?
Elk jaar een verse instroom van tienduizenden nieuwe soldaten, tot 1997. Generatie Y is de eerste die niet meer verplicht in dienst is geweest. Wat hebben ze gemist?