Volledig scherm
Persmachines om zelf jus d'orange te maken zijn een grote hit in supermarkten. © Hadewych Veys

Supermarktaanbieding ook nadelig voor consument

AMSTERDAM - De Nederlandse voedingsmiddelenbranche brengt relatief weinig innovatieve producten op de markt. Dat is het gevolg van de economische crisis en de supermarktoorlog.

Vorige week concludeerden onderzoekers van de Wageningen Universiteit dat de Nederlandse voedingsmiddelenbranche achterblijft bij die van andere Europese landen, als het gaat om productinnovaties. En tussen 2007 en 2011 daalde de omzet die supermarkten met nieuwe producten haalden met 50 procent, zo bleek eerder al uit onderzoek door marktonderzoeksbureau SymphonyIRI.

Innovatiebudget onder druk
Door de prijzenoorlog tussen supermarkten staan de marges en innovatiebudgetten in de branche echter nog steeds onder grote druk. Veel producenten en retailers investeren liever vooral in acties met bestaande producten dan in het ontwikkelen van nieuwe producten. Want dat laatste is duur, duurt lang en de uitkomst is onzeker. Consumenten gaan daarnaast in crisistijd nog gerichter op zoek naar koopjes. Het liefst naar oude, vertrouwde producten in plaats van spannende, onbekende varianten.

Lees het hele verhaal van Jelte Posthumus vrijdag in de krant of via de iPad app.