Volledig scherm
Reinout van Vught, zonder titel, 2008. Olie- en acrylverf op linnen. Te zien in het Van GoghHuis, Zundert.

Reinoud Van Vught hoort in Zundert

ZUNDERT - Klinkt goed: Van Vught in huis bij Van Gogh. Klinkt ook heel Brabants, en dat klopt. Maar wat hebben die grote, meest abstracte moderne schilderijen met Van Goghs meer dan een eeuw oude schilderkunst te maken?



Tenminste, dat denk je bij de eerste blik, als je rondloopt in het Vincent van GoghHuis in Zundert en Van Vughts werk met héél veel, heftig opgezette verf ziet.



Net voor het van kleuren spetterende Zundertse bloemencorso op de eerste zondag van deze maand langs het Van GoghHuis trok, opende daar de nieuwe tentoonstelling. Die hangt daar tot en met 24 januari. En, duidelijk geënt op Van Gogh of niet, de doeken van Reinoud van Vught (1960, Goirle, academie Sint Joost Breda) horen in elk geval thuis in het door bloemen en planten gedomineerde Zundert.



De sterke gelijkenis die het Van GoghHuis legt tussen Vincent van Gogh en Reinoud van Vught is niet gezocht, legt kunsthistoricus Rebecca Nelemans (gastcurator van het Van GoghHuis) uit. "Dit ís Van Gogh", zegt ze zelfs. In een bij de tentoonstelling verschenen publicatie gaat zij daar op in.



Het zit 'm in hun experimenteerdrift. "De manier waarop beiden de verf op het doek ordenen, de textuur, de huid van het schilderij. De dynamische penseelstreken."



Nelemans krijgt bij het recente werk van Van Vught associaties met een 'diepzeewereld'. De schilder maakte deel uit van de voormalige 'Tilburgse School' en werkt ook veel met textiel; wandkleden van hem hangen boven in het Provinciehuis. Ook die zijn door de natuur, vooral water, bezield.



Mede-auteur Eva Geene, assistent conservator van het Van GoghHuis en ook kunsthistoricus, vindt de sterke overeenkomst van de twee schilders ook in het feit dat beiden zoekers zijn. Ook Van Vught, schrijft zij, 'creëert of zijn leven er van afhangt'.



Geene wijst er op dat Van Vught eerder nog schilderijen maakte met duidelijk herkenbare zonnebloemen, die in Zundert hingen op een expositie die een hommage bracht aan Van Gogh, Autour de Vincent.



Hij verdiepte zijn zoektocht en vond, net als Vincent, in de bloemen en de natuur 'een onuitputtelijke bron van inspiratie'. Net als Vincent kreeg zijn werk een sterke impuls, een boost toen hij in de ban van de bloesems, takken en bloemen kwam.



Bij het eerste werk van Van Vught dat je in de Zundertse zaal tegenkomt, zie je vooral de sterke inspiratie van Van Gogh en wat minder de gelijkenis. Wel de bloesemende takken van een fruitboom, maar bruinig en niet in de heldere, sprankelende kleuren van Vincent.



Kijk je langer, en zie je de andere van de dertien meest titelloze schilderijen, dan zie je overeenkomsten in de sterke inspiratie vanuit de natuur, het feest van kleuren en het heftige gebruik van verf, die vaak dik opgezet is. Maar bij Van Vught is de vertaling van die inspiratie doorgaans veel abstracter geworden. In een video over zijn werkwijze die op de expositie draait, zegt de kunstenaar daar zelf over dat hij 'de figuratie er uit schildert'.



Ron Dirven, directeur/conservator, vindt dat Reinoud van Vught als geen ander thuis hoort in zijn Van GoghHuis.



"Je ziet dat ook hij, in de manier waarop hij met de verf omgaat, het gebruik van kleur onderzoekt. Hij experimenteert steeds, is constant bezig met zoeken en wil niet in één stijl blijven hangen. Bij Van Gogh was dat zoeken het karakter van zijn leven."



Wat de tentoonstellingsmakers ook willen uitdragen, zegt Dirven, is hoe breed de invloed van Van Gogh nog altijd is.



Dirven: "De actuele waarde van Van Gogh is groot, hij is niet ouderwets. Dat is de kracht van zijn werk. Dat laat deze expositie ook zien: dáárom is Vincent van Gogh zo'n icoon geworden. Die nog steeds nagevolgd wordt."



VanGoghHuis, Markt, Zundert. Van Vught & Van Gogh, t/m 24 januari 2010. Open wo t/m vr 10 tot 17 uur, za en zo 12 tot 17 uur.



Catalogus met achtergronden 15 euro. www.vangoghhuis.com