Volledig scherm
© Thinkstock

Jumbo en AH vinden Wakker Dier lastig, maar plofkip blijft

VEGHEL - Jumbo en Albert Heijn zijn boos over de reclamespotjes waarin Wakker Dier klanten oproept om elders kip te kopen 'die wél een goed leven heeft gehad'. Maar ze stoppen niet met de verkoop van het goedkoopste vlees.

Jumbo heeft 'natuurlijk' last van de campagne tegen plofkip, zei topman Frits van Eerd donderdag op Radio 1. "Ze raken mij in mijn hart als ik zoiets hoor."

Volgens hem is de verkoop van reguliere kip echter niet gedaald, en is Jumbo niet van plan om die uit de schappen te halen. "Beleid is beleid. Vlees met een laagsteprijsgarantie is een belangrijke succesfactor voor ons."

Meer aanbiedingen
Een jaar geleden spraken alle supermarkten, inclusief Aldi en Lidl, af om over te stappen op duurzamere kip. Die 'kip van morgen' zou wat langzamer groeien en wat meer ruimte krijgen dan de dieren die door Wakker Dier zijn omgedoopt tot plofkip.

Ondanks die afspraken zijn supermarkten het goedkoopste kippenvlees juist extra gaan promoten, blijkt uit tellingen van Wakker Dier. "Albert Heijn heeft het aantal aanbiedingen voor plofkip verdubbeld en Jumbo voerde een laagsteprijsgarantie in voor vlees. Voor diervriendelijk vlees werd juist minder geadverteerd."

Pluimvee-econoom Peter van Horne van Wageningen Universiteit bevestigt dat supermarkten weinig haast maken om over te stappen op diervriendelijkere kip. "De afspraken zijn vaag geformuleerd. Ze wachten af wat de concurrent doet. Niemand durft als eerste over te stappen."

Kip of ei
De supermarkten voeren aan dat ze niet zomaar over kúnnen stappen, omdat er niet genoeg aanbod is van duurzame kip. Dat 'kip of ei'-probleem kunnen ze echter alleen zelf oplossen, zegt Van Horne. "Boeren kunnen pas investeren in trager groeiende kippenrassen en extra stalruimte als zwart op wit staat dat de supers hen daar extra voor gaan betalen."

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement