Volledig scherm
We Canteen verzorgt gezonde bedrijfsmaaltijden. © Mark Bremerkamp

Gezonde lunch houdt personeel fit

Werkgevers weten het: om te blijven presteren en tot op hoge leeftijd door te werken, hebben werknemers energie nodig. Die komt niet uit een broodje kroket, wel uit huisgemaakte soep en verse salades. Dus is in de bedrijfskantine gezond eten de nieuwe norm.

1 keer per week, op dress down Friday, zondigt Jeanette Hamster van Shell Nederland met een kroketje en friet.

Stimuleren
De rest van de week vult zij haar dienblad met een vers salade of soep, wat brood en een stuk fruit. "Gezond eten is de verantwoordelijkheid van werknemers zelf", benadrukt Hamster. "Maar Shell doet er wel alles aan een gezonde leefstijl te stimuleren. Op het gebied van voeding betekent dat op de eerste plaats een uitgebreid assortiment gezonde producten in de kantine en het luxe bedrijfsrestaurant."

Verscholen
​Ongezond eten wordt er via omgekeerde marketingtechnieken bewust ontmoedigd. "In de kantine word je eerst langs fruit, verse salades, vruchtensappen en soepen geleid. Kroketten liggen ergens verscholen in een hoekje. De menukaart in het bedrijfsrestaurant vermeldt het aantal calorieën bij elke maaltijd. Medewerkers en gasten zien dus het verschil tussen de BBQ Burger (698 Kcal) en Salade Caprese (398). Dan is de keus snel gemaakt."

Op de werkvloer is de vette hap op zijn retour, stelt trendwatcher Adjiedj Bakas in zijn onlangs verschenen rapport Sportiviteit op het werk: 'Steeds meer werkgevers erkennen het belang om personeel fit te houden. Onder meer vanwege de verhoging van de pensioenleeftijd'.

Bedrijfscateraars
Bedrijfscateraars zoals Hutten en We Canteen sprongen de afgelopen jaren al in op de roep om een gezondere kantinehap. Zij voorzien bedrijven nu van verantwoorde maaltijden uit verse, duurzaam geproduceerde, onbewerkte producten. Met succes. Hutten, door nrc.next uitgeroepen tot beste Nederlandse bedrijfsrestaurant, verdubbelde het aantal medewerkers de laatste twee jaar van 700 naar 1.400. Het bedrijf uit Veghel runt 130 bedrijfsrestaurants in Nederland, waaronder die van Nike, Eneco en Microsoft. "Werkgevers zien de meerwaarde van een gezonde lunch", weet Hutten-woordvoerder Annemarie Driessen. "Ze geloven, net als wij, dat vers en gevarieerd eten een grote, positieve invloed heeft op de vitaliteit van werknemers. De suikerspiegel blijft constanter en het energieniveau op peil. Kortom, medewerkers hebben minder last van energiedips. Een gezonde lunch verhoogt dus de productiviteit en helpt bij het terugdringen van ziekteverzuim."

Laag ziekteverzuim
Bij Shell ligt het ziekteverzuim onder medewerkers rond 2 procent. "In vergelijking met het landelijk gemiddelde van ongeveer 4 procent is dat laag", zegt woordvoerder Hamster. "Zorg voor medewerkers werpt op den duur zijn vruchten af. Iemand die gezond eet, voelt zich fit en is alerter."

Gevarieerd aanbod
Maar wat ís gezond? Volstaat het stokbroodje ham en kaas of moeten we allemaal aan de veggiesalade met kikkererwten? "Alsjeblieft niet", zegt Maaike de Reuver, eigenares van We Canteen, dat met lokale ondernemers kantines in heel Nederland bedient. "We duwen mensen gezond niet door de strot, maar proberen ze wél te verleiden met een gevarieerd aanbod van verse producten die niet zijn bewerkt. Geen E-nummers dus. Soepen worden op de dag zelf met verse groenten bereid, smoothies ter plekke gemixt. Kroketten? Vooruit, maar alleen van biologisch rundvlees en in kleiner formaat."

Duurzaam
Ook wat Hutten betreft, staat gezond in de eerste plaats voor kakelvers, duurzaam en ambachtelijk gemaakt. Onder het eigen label De Guijt maakt de cateraar samen met lokale, duurzaam werkende boeren en telers 1.500 versproducten in eigen huis. "Groenten kunnen daardoor langer in de aarde blijven en worden direct vanaf het land, met zo veel mogelijk behoud van vitamines, verwerkt", verduidelijkt Driessen.

Maar Hutten en We Canteen gaan nog verder om medewerkers aan de verantwoorde lunch te krijgen. Zo stunt We Canteen alleen met gezonde combideals. Hutten onderzocht samen met Wageningen UR of mensen zich door kleine aanpassingen in bedrijfsrestaurants – spots op salades, verspreiden van basilicumgeur – laten verleiden gezonder te eten. Na een pilot werd bij Eneco 30 procent meer water verkocht en 10 procent minder frisdrank en frietjes.

Vitaliteitscoach
Medewerkers van bedrijven waar Hutten het restaurant bestiert, kunnen zich ook laten adviseren door een vitaliteitscoach of meedoen aan de zogenaamde Foodchallenge. Die daagt mensen uit twee weken lang alleen vers en onbewerkt voedsel te eten. Niet alleen op het werk, ook thuis. Driessen: "En dan kijken we naar wat dat met hun lijf en energieniveau doet. In ons bedrijf deden dertig mensen aan een pilot mee. Niet iedereen houdt het vol. Zelf voelde ik dat deze manier van eten wel iets deed met mijn energieniveau."

Niet belerend
​Gaat deze inmenging niet wat ver? Driessen: "Het is belangrijk als bedrijf niet te belerend bezig te zijn. Niks moet. De kunst is op een leuke, informatieve wijze kennis over te dragen, zodat medewerkers zelf bewuste keuzes kunnen maken en ervaren wat gezonde voeding kan betekenen."