DSM blijft sterk presteren
AMSTERDAM (ANP) - Gunstige marktomstandigheden en een sterk prijsbeleid hebben chemieconcern DSM een sterk kwartaal bezorgd. Vrijwel alle onderdelen presteerden beter dan de verwachting van analisten. Dat bleek woensdag bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal. DSM verwacht een 'sterk' 2011 en zegt goed op koers te liggen om de doelstellingen voor 2013 te halen.
DSM zag het bedrijfsresultaat met 14 procent stijgen tot 325 miljoen euro. De omzet ging met 16 procent omhoog tot 2,23 miljard euro en de nettowinst steeg met bijna 30 procent tot 166 miljoen euro.
Het concern meldde positieve marktomstandigheden in de eerste maanden van dit jaar. Opkomende economieën als China bleven snel groeien en in West-Europa en de Verenigde Staten was er sprake van ,,gematigde groei''. De gebeurtenissen in Japan en het Midden-Oosten hadden vrijwel geen effect op DSM. Het concern wist de gestegen grondstofprijzen door te berekenen aan klanten.
Paradepaardje Nutrition wist de winst en omzet nog verder te verbeteren. Volumegroei kon het negatieve effect van de kracht van de Zwitserse frank compenseren. Nutrition koopt veel grondstoffen in Zwitserland. De winstmarge daalde echter met 1 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode in 2010.
De onderdelen Performance Materials en Polymer Intermediates begonnen het jaar met grote winst- en omzetsprongen. Daar lagen onder meer goede marktomstandigheden aan ten grondslag. Bij Performance Materials werden de prijzen verhoogd, waardoor de gestegen grondstofkosten ,,meer dan gecompenseerd'' werden. Daardoor steeg de winstmarge.
Alleen het onderdeel Pharma bleef achter. Daar was geen verbetering van de markt zichtbaar en bleef de omzet onder die van 2010. Het licht positieve bedrijfsresultaat dat vorig jaar nog in de boeken stond, verdampte.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Uit den ouden doosch: Is het een mini wc-ontstopper?
Zes weken lang brengt deze krant verschillende generaties in beeld. Wat bindt de verschillende generaties, wie zijn hun idolen en welke voorwerpen staan in hun geheugen gegrift? In de wekelijkse video-rubriek 'Uit den ouden doosch' leggen we kinderen van nu mysterieuze voorwerpen uit het verleden voor. Deze week: de flessenlikker. Eerder verschenen in deze rubriek de floppydisk en het cassettebandje. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Dit zijn wij
Hiervoor zat jouw generatie aan de buis gekluisterd
We sluiten de generatieserie Dit zijn wij af met de populairste series en tv-programma's uit jullie tijd. Alle verhalen nalezen? Bestel het Grote Generatieboek voor maar 17,50 euro.
-
Dit Zijn Wij
Geboren in de 70's? Dan hoor je thuis in de Patatgeneratie
Wij zijn geboren tussen circa 1970 en 1985. We weten nog hoe het was om te bellen vanuit een telefooncel en geld te wisselen voor je met vakantie ging. Dit is de Patatgeneratie! -
Uit den ouden doosch: 'Is dit een telraam?'
Zes weken lang brengt deze krant verschillende generaties in beeld. Wat bindt de verschillende generaties, wie zijn hun idolen en welke voorwerpen staan in hun geheugen gegrift? In de wekelijkse video-rubriek 'Uit den ouden doosch' leggen we kinderen van nu mysterieuze voorwerpen uit het verleden voor. Deze week: het singlerekje. -
Patatgeneratie
Op wereldreis naar Zeeuws-Vlaanderen
Dierbare vakantieherinnering van: Vincent Brongers (52 jaar)