'Denk maar niet dat papa je nog wil zien'
AMSTELVEEN – Wat ouders zeggen tijdens een scheiding, kan een kind voor altijd tekenen. Dat zegt SIRE, die met een nieuwe campagne ouders bewust wil maken van de gevolgen van een scheiding voor een kind. De campagne is donderdag van start gegaan.
De campagne bestaat uit onder meer tv-spotjes met kinderen die tatoeages hebben in de vorm van teksten. Op hun lichamen staan zinnen als: 'Als je nu naar je vader gaat kun je daar blijven', 'Als jij het huis neemt hou ik de jongens' en 'Denk maar niet dat papa je nog wil zien'. Volgens een woordvoerster van SIRE zijn de uitspraken die zijn gebruikt voor de spotjes, voorbeelden uit de praktijk.
SIRE meldt dat een derde van de kinderen van gescheiden ouders problemen ondervindt als gevolg van de scheiding, zoals gedragsproblemen, depressieve gevoelens en moeizame sociale relaties. Vooral conflicten tijdens de scheiding zorgen ervoor dat een kind later nog last heeft van de scheiding.
Volgens cijfers van SIRE maken jaarlijks 190.000 volwassenen een scheiding door en zijn er 70.000 kinderen bij scheidingen betrokken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit Zijn Wij
Furby of Tamagotchi? Jumpen of hakken? En meer dilemma's
Nostalgie is van alle generaties. Generatie Y (geboren tussen 1980 en 1995) kan daar over meepraten. Gelukkig maar dat smaken verschillen. Vecht de oneindige strijd nu voor eeuwig uit door jouw favoriet te kiezen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Uit den ouden doosch: 'Is dit een telraam?'
Zes weken lang brengt deze krant verschillende generaties in beeld. Wat bindt de verschillende generaties, wie zijn hun idolen en welke voorwerpen staan in hun geheugen gegrift? In de wekelijkse video-rubriek 'Uit den ouden doosch' leggen we kinderen van nu mysterieuze voorwerpen uit het verleden voor. Deze week: het singlerekje. -
Uit den ouden doosch: 'Hier passen maar weinig frikandellen in'
Zes weken lang brengt deze krant verschillende generaties in beeld. Wat bindt de verschillende generaties, wie zijn hun idolen en welke voorwerpen staan in hun geheugen gegrift? In de wekelijkse video-rubriek 'Uit den ouden doosch' leggen we kinderen van nu mysterieuze voorwerpen uit het verleden voor. Deze week: de zeepklopper. -
Dit Zijn Wij
Een feest der herkenning als je bladert door deze generatietijdlijn
Drie generaties zijn de afgelopen weken aan bod gekomen in onze zomerserie Dit zijn wij: Generatie Y, X en Patat. De komende drie weken behandelen we nog de Verloren Generatie, Babyboomers en de Stille Generatie. Wil je alvast nagenieten van de mooie verhalen? Blader door de tijdlijn en ontdek pure nostalgie.
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Generatie Y
Gameverslaving dreef Victor naar de afgrond
In het eerste jaar van de middelbare school ontdekte Victor dat hij met gamen zijn problemen kon vergeten. Hij verdween steeds dieper in het spel en verloor er uiteindelijk meer mee dan zijn vriendinnetje. ,,Ik realiseerde me dat er wat moest gebeuren."