Volledig scherm
© ANP

Databank voor verloren ov-chipkaarten

NIEUWEGEIN - Trein- en busreizigers kunnen op de nieuwe website OVkwijt.nl zien of hun verloren chipkaart is teruggevonden. De website is een dienst van het reisinformatiebedrijf TotalOV.

Initiatiefnemer Celemente Valli zette de nieuwe website op omdat hij merkte dat er behoefte bestaat aan een digitaal meldpunt van verloren ov-chipkaarten. ,,Vervoersbedrijven vinden veel verloren chipkaarten terug, maar hebben geen zin om de eigenaar te zoeken omdat het hun werk niet is en alleen maar geld kost. Het is voor hen veel gemakkelijker om tegen reizigers te zeggen: blokkeer hem maar en de kosten zijn voor jou. In plaats daarvan bieden wij nu een digitale database. Vervoersbedrijven en particulieren kunnen ons gevonden chipkaarten sturen en reizigers zijn voordeliger uit."

Zij betalen het bedrijf vanaf 3,50 euro om hun gevonden kaart op te sturen. Een nieuwe kaart kost minstens 7,50 euro. ,,Maar wie z'n NS-kaart kwijt is, moet eerst bellen met een betaald 0900-nummer om de kaart te blokkeren, vervolgens 11 euro betalen en het duurt vier tot zes weken voordat de nieuwe kaart is gearriveerd. In die periode maken veel mensen ook extra kosten."

Valli schat dat 15.000 mensen per maand hun OV-chipkaart kwijtraken. ,,Dat is een ruwe schatting. Elke 5 minuten twittert er wel iemand dat-ie z'n kaart kwijt is. In de eerste weken kregen wij tussen 350 en 1100 kaarten toegestuurd. Door particulieren, maar ook door ov-bedrijven, de politie en Rijkswaterstaat. Het bleek dat mensen in Nederland heel eerlijk zijn en geen misbruik maken van chipkaarten van een ander."