Volledig scherm
De eerste trein uit China met containers voor de Rotterdamse haven is aangekomen op het rangeerterrein Kijfhoek. © ANP

China begint nieuwe treinverbinding naar Europa

China verscheept producten nu ook per trein naar Europa. Aankomende week arriveert er voor het eerst een in Londen, de vijftiende Europese bestemming van de ‘nieuwe zijderoute’.

China zet vol in op het vrachtvervoer naar Europa. Het vervoer per spoor is de helft goedkoper dan per vliegtuig en een stuk sneller dan per schip. De rit naar Europa duurt gemiddeld zestien dagen. Een containerschip doet er minstens een maand over. 

Inmiddels zijn vijftien Europese steden rechtstreeks met China verbonden, waaronder Rotterdam. Al loopt het niet storm op route, erkent Tie Schellekens van het havenbedrijf Rotterdam: ,,We hebben er in heel 2016 slechts twee zien binnenkomen, volgeladen met zonnepanelen.”

Een stuk dichterbij

Toch biedt de spoorverbinding met China vooral voor de Nederlandse landbouwsector kansen, denkt Bart Kuipers, haveneconoom aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. ,,Groenten, vers fruit, bloemen en planten kunnen nu niet op grote schaal naar China. Via de lucht is dat te duur. Per schip bederven de producten. Met steeds beter wordende koelcontainers en een trein die de helft sneller is dan een schip, is China plotseling een stuk dichterbij gekomen.’’