Volledig scherm
Archieffoto © Frans Nikkels

5 vragen over monstertrucks

1. Waar komen monstertrucks vandaan?

De oorsprong van monstertrucks ligt in de Verenigde Staten. Liefhebbers van tractor pulling sleutelden eind jaren tachtig flink aan oude pick-uptrucks. Er werden grote banden en schokdempers onder gemonteerd. In 1981 walste Bob Chandler voor het eerst met zo’n monstertruck diverse auto’s plat als reclamefilmpje voor zijn autobedrijf. Niet veel later herhaalde hij dit in een met publiek gevulde arena. De stunts met de truck sloegen aan bij het Amerikaanse publiek en al snel kreeg Chandler navolging.

2. Waaruit bestaat een monstertruck?
De allereerste monstertrucks werden gemaakt met frames van pick-uptrucks. Tegenwoordig wordt de carrosserie voor de grote voertuigen zelf ontworpen door monteurs en rijders. De carrosserie van de nieuwste modellen is gemaakt van glasvezel. De banden worden handgemaakt en voorzien van een of twee schokdempers met speciale veren voor een zachtere landing, zogeheten coil over shocks.

De motoren van monstertrucks draaien op methanol, dat voor een groot deel uit alcohol bestaat. Voor een stuntritje van 25 meter is soms wel 9,5 liter methanol nodig volgens Monster Jam, dat wereldwijd evenementen organiseert.

3. Wat kost een monstertruck?
Alleen de motor kost al zo’n 50.000 euro. Ook voor de handgemaakte banden, beplating, extra schokdempers en vering moet flink in de buidel worden getast. Al met al kost een nieuwe truck al gauw 150.000 euro, berekende het Amerikaanse autoblog Offroaders.com.

4. Hoe populair zijn monstertrucks?
De populariteit van monstertrucks waaide aan het begin van de 21e eeuw van de Verenigde Staten over naar andere delen van de wereld.
Volgens Monster Jam zijn er op dit moment zo’n driehonderd monstertrucks actief in de wereld. Zij worden gevolgd door zo’n 3,5 miljoen fans.

5. Hoe gevaarlijk zijn monstertrucks?
Sinds monstertrucks stunts uitvoeren voor publiek gebeuren er ook ongelukken. Het leidde in 1988 tot de eerste constructie- en veiligheidsregels van de door rijders opgerichte Monster Truck Racing Association (MTRA). Het kon niet voorkomen dat er in 1992 twee heftige noodlottige ongevallen plaatshadden in de Verenigde Staten. Reden voor de MTRA en de overkoepelende raceorganisatie USHRA (United States Hot Rod Associaton) om een nadere blik op de veiligheidseisen te werpen. Zo werd een startonderbreker op een afstandsbediening, de remote ignition interruptor, verplicht gesteld bij evenementen onder de vlag van de twee organisaties.

Daarnaast volgden gedragsregels voor organisaties om het publiek op veilige afstand te houden. Toch ging het opnieuw meerdere keren mis, met recente ongelukken in Mexico en Haaksbergen als tragische dieptepunten.

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement