‘Zonder handhaving los je taxiterreur nooit op’
LezersreactiesKlanten die balen van te dure ritprijzen en chauffeurs die er ziek van zijn dat de markt wordt ver-pest. De taxiterreur waar met name Breda in deze regio mee kampt zorgt van twee kanten voor veel ergernis.
Hoe reken je als stad af met taxiterreur? Keihard ingrijpen door vaker de controleren, bij overtreding van de wet de taxipas innemen en hoge boetes uitdelen. Dat zijn de oplossingen waar veel lezers mee komen als reactie op onze oproep van vorige week zaterdag. Tijdens carnaval ging het, ondanks extra handhaving, toch geregeld mis bij de taxistandplaats in het centrum van Breda. Chauffeurs weigerden klanten die naar een locatie binnen de stad wilden, of vroegen exorbitant hoge ritprijzen. Het mag allebei niet, maar een aantal trok zich daar niets van aan.
Er kwamen vooral veel reacties binnen via Facebook, en twee taxichauffeurs liepen leeg via de mail, maar wel met de dringende boodschap dat ze anoniem wilden blijven. Bang voor represailles?
Een van de problemen waar handhavers tegenaan lopen volgens een chauffeur is dat het lastig is een kwaadwillende chauffeur op heterdaad te betrappen. Weigeren ze op basis van afstand? Dan komen ze met de smoes dat ze al zijn gereserveerd. En gaat een klant – tegen wil en dank – akkoord met een veel te hoog tarief, heb je als handhaver geen poot meer om op te staan. Een reageerder pleit ook voor een diploma in sociaal gedrag. Klanten worden vaak op intimiderende wijze behandeld, in de auto, waar verder niemand bij is. Dat maakt het probleem extra ingewikkeld. Het intimiderende gedrag van aso-chauffeurs leidt er volgens een reageerder ook toe dat boa’s soms niet durven op te treden. ‘Waarmee het asociale gedrag dus wordt beloond.’
Voorste taxi
Volgens een chauffeur denken de meeste klanten dat zij verplicht zijn de eerste/voorste taxi te pakken. ‘Maar de wet zegt dat klanten de vrije keus hierin hebben. De klant bepaalt welke taxi ze neemt.’ Dus tref je een asociale chauffeur, dan mag je gewoon doorlopen naar de tweede wagen of wachten op de volgende. Maar dat gebeurt vaak niet. Terwijl klanten de aso-taxi’s op die manier wel hard kunt treffen, want zo worden ze gepakt hun inkomsten. Diezelfde chauffeur schrijft: ‘Ik pak die korte ritten altijd wel, want volgende week heeft diezelfde klant mij wellicht nodig voor een rit naar Schiphol...’
Hij pleit ook voor een platform waar klanten terechtkunnen met hun verhaal, met hun klacht. Een plek waar zij serieus genomen worden. Dat kan eraan bijdragen dat klanten minder snel akkoord gaan met de taxiterreur die nu heerst, denkt hij. Want zolang ze wel akkoord gaan, is het asociale gedrag lastig de kop in te drukken.
De terreurtaxi’s uit de stad weren, vindt een van de reageerders in ieder geval geen oplossing: ‘Dan scheep je er een andere gemeente mee op. Je verlegt het probleem. Dat is pas asociaal!’
Een veelgehoord verwijt is ook dat de gemeente – in dit geval Breda – zijn handen wast in onschuld. Dat na herhaaldelijke verzoeken om extra handhaving bij de taxistandplaats werd gereageerd ‘dat de gemeente niets kan doen.’ En ‘dat het beter wordt als de nieuwe verordening later dit jaar ingaat.’ Maar ook met die verordening blijft handhaving van groot belang, en wie gaat dat betalen? Bovendien is er zo weer een jaar voorbij eer die verordening er is en chauffeurs examen hebben gedaan. Het probleem speelt nu!
De welwillende taxichauffeurs lijden eronder. Die rijden op een stapavond in Breda bijvoorbeeld tien stadritjes en ontvangen zo’n 150 euro. Maar de chauffeurs die korte ritten weigeren, keren met 300 euro huiswaarts na zes regioritten. Dat wekt ergernis.
Onderstaand nog een greep uit de reacties uit de mail en van Facebook:
Herkenbaar
Ik ken dit soort taxiterreur ook van Pinkpop. Daar wilde een chauffeur me eens 30 euro door de neus boren. Gelukkig was er een andere taxi, die mij netjes afleverde voor de normale ritprijs van 15 euro. De meeste uitkaaiers komen van boven de rivieren. Die maken het moeilijk voor lokale taxi’s. Als zij hun zin niet krijgen, worden ze agressief. Bij Pinkpop was het zelfs een jaar zo erg, dat lokale chauffeurs het jaar daarna tijdens Pinkpop uit protest alles plat hebben gelegd, omdat de gemeente Landgraaf niet wilde luisteren naar hun problemen.
Frank van Lieshout, Breda
Andere taxi nemen
Als de chauffeur volgens jou brutaal is, gewoon een andere taxi nemen. Ook als het even duurt. Dat is de beste manier, want dan voelen ze het in hun beurs.
Kenneth Zikking, Ulicoten
Meer controle
Ik ben van mening meer controle op uitoefenen en de chauffeurs die zich niet aan de wettelijke regels houden, gelijk aanpakken.
Jac van Aert, Breda
Pas afpakken
Chauffeurspas afnemen! Zulke chauffeurs zijn het niet waard mensen te mogen vervoeren.
Cindy Schijvenaars, Breda
Sticker
Man, man, wat was het weer een feest met die aso-taxi’s vanuit ’t Gooi, Amsterdam, Tiel, enzovoorts: je kon bijna geen eigen Oosterhoutse taxi vinden tussen die oplichters. Ze moeten in Oosterhout een sticker achter hun raam regelen, dat je weet dat je in een veilige taxi stapt.
Tessa de Jong-de Lange, Oosterhout
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMcolumn
Weet je waar Albert Heijn die blauwe bonuskaart van hem mag stoppen?
Of ik voortaan mijn bonuskaart wil meenemen? De caissière van Albert Heijn kijkt mij aan met een blik die geen nee tolereert. -
PREMIUMCOLUMN
Weg met de gezapigheid in politiek Moerdijk, leve het meningsverschil
ZEVENBERGEN - Niet sport maar politíek verbroedert, dacht ik deze week nu de nieuwe coalitie Onafhankelijk Moerdijk, VVD en Moerdijk Lokaal zich in sneltreinvaart lijkt te vormen. Het begint zowaar op een gezellige boel te lijken, daar in Moerdijk. -
Energierekening
Jan (68): 'Energierekening omlaag brengen om rond te komen tijdens mijn pensioen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Jan Zonneveld (68) uit Rotterdam. -
PREMIUMcolumn
Brabantse lijdensweg
Afgelopen donderdag zit ik met afgrijzen te kijken naar The Passion. Met al die harde g’s en Hollands klinkende liedjes voelt die anderhalf uur voor mij écht als een lijdensweg. -
AUTOTEST
Test Hyundai Kona Electric: kleine SUV met grote kwaliteiten
Om de snel groeiende concurrentie weer aan te kunnen, kreeg de Hyundai Kona een opfrisbeurt. Zeker de elektrische versie verdient een plekje op de shortlist. Tenzij je veel spullen of grote passagiers wilt meenemen.
-
Taxicontroles Breda: drie aanhoudingen en zeven vignetten ingenomen
BREDA - Bij de extra controles met carnaval op de gewraakte taxistandplaats Nieuwe Prinsenkade in Breda zijn drie taxichauffeurs aangehouden. Er zijn twaalf bekeuringen uitgedeeld voor het niet voeren van een taxivignet, zeven vignetten zijn ingetrokken voor overtreden van de regels en er zijn vier bekeuringen uitgedeeld voor rijden tegen het verkeer in. -
‘Vroeger was het regelmatig: je hebt een huurachterstand, je wordt op straat gezet’
Iemand moet het doen, maar waarom gaan mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? Nederlanders met zo’n baan vertellen over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: deurwaarder Mark Hafkamp (55). -
PREMIUMcolumn
Wat deed de columnist met Sylvie en waar komt dat Saharazand vandaan?
Natuurlijk, het zijn lokkertjes. Maar ik word onderhand gallisch van de dagelijkse stroom journalistieke cliffhangers als ‘wat mankeert er aan de Red Bull van Max’ of ‘is dit het faillissement van de bitcoin'.