Volledig scherm
Een fietser op een speed-pedelec. Zo'n supersnelle e-bike kan maximaal 45 km/u en moet daarom sinds 1 januari binnen de bebouwde kom op de rijbaan rijden. © ANP

Zijn snelle e-bikes een gevaar op de weg?

Geef uw meningHet aantal speed-pedelecs, ofwel snelle e-bikes, in het verkeer neemt toe. Deze fietsen hebben trapondersteuning tot maximaal 45 km/u en moeten daarom sinds 1 januari binnen de bebouwde kom op de rijweg rijden, in plaats van op het fietspad. Dit zorgt met name tijdens drukke momenten (spitsuur) voor gevaarlijke situaties. Is het wachten op ongelukken?

Afgelopen week werd bekend dat er in Brabant steeds meer mensen op een speed-pedelec rijden. Met name 40- en 50-plussers rijden op zo’n supersnelle e-bike. Ze gebruiken de fiets vaak als vervoersmiddel naar hun werk en rijden zodoende vaak tijdens drukke momenten op de rijbaan. 

De fietsen moeten sinds 1 januari verplicht geregistreerd staan, net als brommers. Ook moeten de bestuurders een speciale helm op. Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn de speed-pedelecs dankzij de kentekenplaat duidelijk herkenbaar voor overige weggebruikers. En zou het binnen de bebouwde kom vanwege de snelheid die ze kunnen bereiken veiliger zijn op de rijbaan dan op een fietspad. 

Maar is dat ook zo? Menig gebruiker van een speed-pedelec voelt zich veel kwetsbaarder tussen auto’s en vrachtverkeer. Maar gewone fietsers schrikken zich weer een ongeluk als een e-biker ze inhaalt met 45 km/u.

Wat denkt u?

Horen speed-pedelecs net als brommers op de weg of is dat juist extra gevaarlijk? Stuur uw mening (max. 200 woorden) incl. uw voor-, achternaam en woonplaats naar: meningen@bndestem.nl Zaterdag 21 april vindt u op de meningenpagina in de krant een greep uit de inzendingen.

Susanne den Boer, opinieredacteur BN DeStem

poll

Vincent van Gogh blijft meer 'van' Frankrijk dan van Brabant, alle Brabantse Van Gogh-projecten ten spijt

  • Eens (41%)
  • Oneens (59%)
714 stemmen