Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Logistiek moet West-Brabant verbinden

GASTOPINIEDe komst van een groeiend aantal logistieke reuzen naar West-Brabant vraagt om meer samenwerking.

Zon zorgt er veelal voor dat mensen zich beter voelen. Maar te veel zon leidt tot schade, zoals een verbrande huid. Voor logistiek gaat dit ook op. West-Brabant is in 2017 verkozen tot de Logistieke Hotspot Nummer 1 van Nederland. Een prachtige titel. Maar als er niet met zorg mee wordt omgesprongen, kan het juist negatief uitpakken.

Nederland profileert zich met zijn zee- en luchthavens, de grootste binnenvaartvloot van Europa en een omvangrijk en modern vrachtwagenpark. Een panel van 31 experts gaf West-Brabant afgelopen voorjaar de meeste stemmen in de strijd om Logistieke Hotspot van Nederland. Dit gebeurde onder meer op basis van beschikbaarheid, inzetbaarheid en motivatie van medewerkers, plus de aanwezigheid van goede infrastructuur en bereikbaarheid van logistieke knooppunten.

Groei

Voor 2017 verwacht de Rabobank verdere volumegroei van 2 tot 2,50 procent in het wegtransport door meer export. Maar ook door stijgend consumentenvertrouwen, een verbeterde woningmarkt en toenemende koopkracht. De algemene tendens is klanten te ‘ontzorgen’ met snelle en flexibele leveringen. Innovatie is het sleutelwoord, met robotisering van het magazijn en autonoom rijdende vrachtwagens.

Tot zover lijkt de zon te stralen. Er zijn echter ook neveneffecten. Zo blijven de kleinere transportbedrijven een kwetsbare groep, die de flexibele schil rond-om grotere bedrijven vormt.

Tekort

Daarnaast is er sprake van een kwantitatieve én kwalitatieve mismatch van personeel. De uitstroom van chauffeurs is groter dan de instroom. Er dreigt een tekort. Daarnaast is er een stijgende behoefte aan hoogopgeleid logistiek personeel in verband met de toenemende complexiteit. De discussie over (lager betaalde) Oost-Europese chauffeurs blijft onderwerp van gesprek. En wie in het weekend langs de Brabantse parkeerplaatsen rijdt, ziet ‘wild-parkeerders’. Vrachtwagenchauffeurs wijken om te rusten soms uit naar zomaar een plek langs de snelweg. Ze parkeren ook langs provinciale wegen of binnen de gemeentegrenzen. Dit leidt vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid tot onwenselijke, zelfs gevaarlijke situaties.

Ook duurzaamheid staat onder druk. Ondanks politieke druk op een groter aandeel via water en spoor, blijft wegtransport groeien. De transportsector zorgt voor veel problemen zoals files, geluidsoverlast, hoge CO2-uitstoot en verkeersslachtoffers.

De trend in de sector is gericht op vernieuwingen. Producten die vroeger in winkels lagen, verhuizen nu naar grote distributiecentra van webwinkels. De vraag naar deze Big Box Logistiek neemt toe, waarbij het aantal vierkante meters, bereikbaarheid en toegang tot meerdere vervoersmodaliteiten belangrijke factoren zijn.

Profiteren

Van de sterke groei in e-commerce profiteren koeriers en transportbedrijven die gericht zijn op fijnmazige distributie. Zo wordt in Roosendaal een e-commerce centrum van 58.000 vierkante meter voor supermarktreus Lidl gebouwd.

Zoals grote nadelen van zon op je lichaam kunnen worden voorkomen door je vooraf goed in te smeren met zonnebrandcrème, geldt dat ook voor de effecten van vervoer en logistiek op de West-Brabantse infrastructuur. Het mogelijke dichtslibben van wegen in de regio Breda en Roosendaal vraagt actie van alle betrokkenen. Liefst voordat het uit de hand loopt!

Wegvervoerders van de toekomst zijn gericht op samenwerking met water- en spoorvervoerders. Ook wordt door de inzet van de schonere EURO6-motoren en de inzet van zogenaamde Lange Zware Voertuigen schadelijke uitstoot gereduceerd.

Bundeling

Voor stadsdistributie wordt de inzet van hybride- en elektrische wagens gemeengoed, of zelfs verplicht door gemeenten. Bundeling van lading en de inzet van boord computers dragen niet alleen bij aan duurzaamheid, maar ook aan het rendement van een bedrijf. Ze zorgen ervoor dat vervoer de verkeerspieken mijdt.

Natuurlijk zijn de voor- en nadelen bekend en wordt hierop ingespeeld. Maar de nadelen zijn vaak niet evenredig verdeeld. Vastlopend verkeer zorgt voor overlast voor alle verkeersdeelnemers en die voelen dit als dagelijks ellende.

West-Brabant heeft een unieke uitgangspositie om zijn titel van Logistieke Hotspot Nummer 1 positief ten volste te benutten. Meer dan in veel andere regio’s werken overheid, ondernemers en onderwijs hier samen. Zij snappen steeds beter hun rol in de zoektocht naar slimme combinaties voor verkeer en vervoer.

Nog onvoldoende worden deze ontwikkelingen echter gecombineerd en er is geen sprake van gebiedsontwikkeling op duurzame wijze. Gemeenten moeten meer over hun grenzen heen kijken, omdat de positieve effecten in hun eigen gebied negatief kan uitpakken in aangrenzende gemeenten.

Drempels

Zo kan de ontwikkeling van een industrieterrein in de ene gemeente, verkeershinder opleveren in de andere. Dit voorkomen vereist een andere manier van denken en werken. West-Brabant heeft nog wat drempels te slechten, maar het gebied heeft het karakter van een sterke, actieve logistieke regio in zich. Doorpakken en volhouden is het devies.

Jan-Willem Proper is docent Logistiek en Built Environment aan de NHTV in Breda.

poll

Vincent van Gogh blijft meer 'van' Frankrijk dan van Brabant, alle Brabantse Van Gogh-projecten ten spijt

  • Eens (41%)
  • Oneens (59%)
714 stemmen