Volledig scherm
© Marlies Wessels

Klassikaal leren is niet meer van deze tijd

Geef uw meningDe schoolbanken keurig twee aan twee in nette rijtjes van voor naar achter in de klas. Of tafeltjes in groepjes van vier tot vijf bijeen, verdeeld door het lokaal. Het Nederlandse schoolsysteem ziet er qua inrichting al decennialang hetzelfde uit. Maar de ontwikkelingen op onderwijsgebied staan niet stil en we weten ook steeds meer over hoe kinderen zich ontplooien. Is klassikaal leren nog wel de beste manier om het maximale uit elk kind te halen?

De laatste twee dagen van januari staakte een groot deel van het onderwijspersoneel opnieuw om de problemen in het (basis)onderwijs onder de aandacht te brengen. Ze willen aandacht voor de hoge werkdruk en het lerarentekort. Maar ze willen vooral dat er structureel wordt geïnvesteerd, zodat het onderwijs kan meegroeien met de tijd. Bij openbare basisschool De Duizendpoot in Oosterhout geloven ze erin dat een andere aanpak, zonder klaslokalen, kan bijdragen aan een eerlijkere kans op ontplooiing voor elk kind. De nieuwe school heeft enkel open ruimtes waar kinderen van verschillende leeftijden ogenschijnlijk kriskras door elkaar werken. De gedachte hierachter is dat elk kind anders is. Zij ontwikkelen zich op verschillende niveaus, in verschillend tempo.

Wat denkt u?

Is klassikaal onderwijs niet meer van deze tijd? Moeten scholen beter kijken naar de leerling als individu in plaats van zich richten op ‘het gemiddelde kind’? Kan dit bijdragen aan een oplossing voor de problemen in het onderwijs? Stuur uw mening (max. 200 wrd) incl. uw naam en woonplaats naar: meningen@bndestem.nl Zaterdag 8 februari leest u in BN DeStem een greep uit inzendingen.

Poll

Het legaliseren van partydrugs is dé oplossing voor het drugsafvalprobleem

  • Eens (30%)
  • Oneens (70%)
1235 stemmen