Volledig scherm
Drukte op Breda International Airport tijdens een vliegshow in 2015. © Breda International Airport

Hoopvolle toekomst voor Breda International Airport

Breda International Airport – voorheen Seppe – timmert stevig aan de weg. Wat zijn de kansen en mogelijkheden voor dit relatief kleine vliegveld bij Bosschenhoofd?

Nederland telt 29 internationale vliegvelden. Schiphol steekt met kop en schouders boven de rest uit met in 2016 63,3 miljoen verwerkte passagiers. De volgers zijn Eindhoven Airport (4,7 miljoen passagiers), Rotterdam The Hague Airport (1,6 miljoen passagiers), Groningen Airport Eelde en Maastricht-Aachen Airport.

Dan houden we nog 24 vliegvelden over. Zogenoemde general aviation vliegvelden, die de thuisbasis zijn voor de ‘kleine’ commer­ciële luchtvaart, paraclubs, pilotenscholen, luchtfotografiebedrijven en andere vliegveld gebonden activiteiten. Onder die noemer valt Breda International Airport.

Variatie

Quote

Het is een trend dat de landside van het vliegveld steeds meer inkomsten genereert

Erik Feld

Vliegvelden kunnen inkomsten generen langs airside of landside. De airside is het gebied van het vliegveld voorbij de douane. Inkomsten zijn vaak start- en landingsgelden en inkomsten die voortvloeien uit het vliegen. Breda International Airport heeft een divers portfolio aan airside gebonden activiteiten, zoals de paraclub en de vliegschool Seppe Air Service voor opleidingen, rondvluchten en vliegarrangementen. 

Verder zijn er onder andere een vliegtuigonderhoudsbedrijf, een vlieg-medisch bedrijf voor keuringen van piloten en een zweefvliegtuigonderdelenbedrijf. Het is een trend dat de landside van het vliegveld steeds meer inkomsten genereert. Schiphol moet het tegenwoordig vooral hebben van winkels, parkeren, samenwerkingsverbanden en investeringen in gebouwen in- en rond de luchthaven.

Volledig scherm
De PAL-V moet de grensverleggende vliegende auto worden. Hier staat het prototype op Breda International Airport in Bosschenhoofd. © Marcel Otterspeer / Pix4Profs

Deze ontwikkeling kan ook van toepassing zijn op Breda International Airport. De locatie naast de A58 biedt mogelijkheden. Zo zijn er goede aan- en afvoer mogelijkheden. Er kunnen evenementen, al dan niet gerelateerd aan luchtvaart, gehouden worden, evenals vergaderingen, seminars of cursussen. De bestaande infrastructuur is hierop al aangepast, met bijvoorbeeld een snel glasvezelnetwerk. Naast dit zakelijke deel blijft het recreatieve deel van belang. Op een mooie dag is het vliegveld aantrekkelijk voor een dagje uit. Kanttekening hierbij is wel dat de bereikbaarheid van het vliegveld per openbaar vervoer slecht is.

In Nederland lopen verschillende vliegvelden tegen het plafond van het aantal vliegbewegingen aan (Schiphol) of zijn vol (Rotterdam). Schiphol wil verder groeien door vliegbewegingen te verplaatsen naar Lelystad Airport. Misschien liggen hier kansen voor Breda International Airport in de kleine zakelijke luchtvaart. Het vliegveld heeft de beschikking over 58.000 vliegbewegingen. Binnen de geluidsnorm zijn zelfs maximaal 160.000 vliegbewegingen toegestaan, maar hiertegen is verzet van omwonenden en politiek. Indien kleine vliegtuigen bijvoorbeeld van Rotterdam naar Bosschenhoofd worden verplaatst, ontstaat er weer ruimte in het aantal vliegbewegingen op Rotterdam-The Hague Airport.

Ontwikkelingen

Quote

Gezien de ligging van het vliegveld naast een snelweg zou dit een ideale combinatie zijn van vliegen en rijden

Erik Feld

Twee ontwikkelingen bieden mogelijkheden voor Breda International Airport: het ontstaan van een luchttaxi-netwerk en vliegende auto’s. Omdat het steeds drukker wordt op wegen, ontstaan er initiatieven voor taxidiensten per vliegtuig, zoals vliegtaxibedrijf Fly Aeolus in Antwerpen. Dit bedrijf maakt gebruik van andermans vliegtuigen die niet 24/7 gebruikt worden. Ook op Breda International Airport staan toestellen geparkeerd die ingezet zouden kunnen worden als vliegtaxi.

Het bedrijf PAL-V in Raamsdonksveer ontwikkelt een vliegende auto. Op Breda International Airport staan hiervan twee trainingstoestellen. Gezien de ligging van het vliegveld naast een snelweg zou dit een ideale combinatie zijn van vliegen en rijden.

Er zijn dus zeker kansen voor Breda International Airport. Deze worden aangemoedigd door de Beleidsnota Luchtvaart Noord-Brabant. Lastig blijft dat de vaste kosten van een vliegveld hoog zijn. Misschien lukt het Breda International Airport klein genoeg te blijven, om die kosten te beperken. Met een breed portfolio met luchtvaart- en niet luchtvaart gerelateerde activiteiten heeft het vliegveld zeker bestaansrecht.

* Erik Feld is lector Aviation Management aan de NHTV in Breda.

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Poll

Het legaliseren van partydrugs is dé oplossing voor het drugsafvalprobleem

  • Eens (30%)
  • Oneens (70%)
1235 stemmen