Volledig scherm
Jaarlijks gooien we met zijn allen volop nog bruikbare spullen weg. Minder weggooien, betekent dat er ook minder nieuwe spullen gemaakt hoeven te worden. © ROBIN UTRECHT

Consuminderen is efficiënt en gratis

GASTOPINIEDe plannen die de over-heid lanceert om de CO2-uitstoot de reduce-ren jagen de burger voor- al op hoge kosten. Veel goedkoper en efficiënter is het als consumenten zich een (energie)zuinigere levensstijl aanleren.

door Martin van Nispen

We moeten allemaal minder CO2 uitstoten, maar de partijen aan de klimaattafels kunnen het niet eens worden. In 2030 moet de CO2- uitstoot op 49 procent zitten ten opzichte van 1990. De industrie moet grote financiële CO2-offers brengen, maar die worden zo mogelijk één op één doorberekend aan de consument. De burgers moeten naast het financieren van de industrie zelf nog grotere offers brengen, doordat we vanaf 2030 alleen nog maar duurzame auto’s mogen kopen, de belasting op gas onevenredig wordt opgeschroefd en na 2050 ook nog gasvrij moeten zijn. Al deze maatregelen kosten miljarden, maar brengen ze ook het beoogde resultaat?

Quote

Om de aanschaf van elektri­sche autos’s te ‘stimuleren’ wil de overheid de aanschaf van deze auto’s met 6000 euro subsidiëren

Martin van Nispen

Als burger zou je vanaf nu moeten overwegen om wanneer je gasketel aan vervanging toe is, hiervoor in de plaats een warmtepomp te installeren. Maar zo’n pomp kost veel meer dan een conventionele cv-ketel en een warmtepomp is zeker niet CO2-vrij. Bij verwarming door een warmtepomp, heb je nog altijd 20 tot 25 procent van de totaal opgewekte kWh aan stroom nodig. Aangezien de stroomopwekking momenteel in Nederland slechts voor 9 procent groen en voor 91 grijs is, zal de CO2-besparing ten opzichte van het gebruik van gas geen 100, maar slechts 38 procent zijn. En om dit te ‘stimuleren’ wordt ons aardgas schrikbarend duurder.

Een tweede maatregel is dat er vanaf 2030 geen personenauto’s op fossiele brandstof meer verkocht mogen worden. Om de aanschaf van elektrische autos’s te ‘stimuleren’ wil de overheid de aanschaf van deze auto’s met 6000 euro subsidiëren. Dit moet betaald worden uit verhoging van de brandstofprijzen en de motorrijtuigenbelasting. Hierdoor blijft een elektrische auto nog steeds slechts voor weinigen bereikbaar en wordt de subsidie betaald door de middenklasse, die noodgedwongen in hun hoger belaste fossiel gestookte auto moet blijven rijden.

Maar is elektrisch rijden CO2-vrij? Nee, want ook hier wordt de stroom voor 91 procent grijs opgewekt. De CO2- reductie is zo geen 100, maar slechts 27 procent. En voor deze schamele reductie worden we gestraft, omdat we op fossiele brandstof rijden?

Daarnaast is er nog het vliegverkeer, waarbij sinds mensenheugenis de kerosine vrij is van accijns en btw. Kerosine gelijk aan diesel belasten vult de schatkist jaarlijks met 3,8 miljard. Dit geld zou dan gebruikt kunnen worden voor het subsidiëren van CO2-maatregelen. Waarom het luxe vliegen niet en aardgas en autobrandstof wel zo zwaar belasten? Het vliegverkeer is verantwoordelijk voor jaarlijks 13 Mton CO2-uitstoot. Op zich niet extreem veel, maar het aantal vliegbewegingen van Schiphol uitbreiden strookt niet met het beleid om CO2 te reduceren.

Maar zijn er ook maatregelen die er toe doen, niets kosten en zelfs geld opbrengen? Ja, die zijn er.

Volledig scherm
Pak eens wat vaker de fiets in plaats van de auto. © ANP

* De industrie is verantwoordelijk voor 21 procent van jaarlijkse CO2-uitstoot. Wanneer we zuinig zijn op al onze spullen, er langer mee doen, ze repareren als ze stuk zijn en alleen nieuw kopen als het echt versleten is, dan wordt er minder gekocht en hoeft de industrie minder te produceren. En dus minder CO2 uit te stoten.
* De internationale scheepvaart is verantwoordelijk voor 3 procent van de CO2-uitstoot. Wanneer we minder in China, Taiwan en andere exotische gebieden bestellen, hoeven er minder schepen dit naar ons toe te brengen.
* De elektriciteitsopwekking is goed voor 29 procent van de uitstoot. Wanneer we LED-lampen gebruiken en onze elektrische apparaten op den duur vervangen voor energielabel A++ scheelt dat heel wat stroom.
* Het wegverkeer is verantwoordelijk voor 20 procent. Pak vaker de fiets in plaats van de auto.
* Huishoudelijke verwarming is verantwoordelijk voor 15 procent. Indien mogelijk nog beter isoleren, gordijnen dicht en de thermostaat een graadje lager – zoals Lubbers ooit al zei, levert direct milieuwinst op.
* Veeteelt is verantwoordelijk voor ongeveer 7 procent van de CO2-uitstoot. Minder vlees eten helpt dus ook.
* En alle vliegbewegingen komen ook op 7 procent. Minder vliegen betekent minder uitstoot, dus kies bijvoorbeeld eens voor de trein als je door Europa reist.

Kortom, als we allemaal eens wat zuiniger op onze spullen zijn en ze niet meer in verre oorden bestellen, zuiniger omgaan met ons stroomverbruik, minimaal één dag per week de auto laten staan, minder aardgas verbruiken, minimaal één dag per week geen vlees eten en minder vaak voor een vliegvakantie kiezen, levert dat jaarlijks 20 tot 25 Mton CO2-reductie op. En houden we meer geld in onze zak!

Iedereen aan de warmtepomp levert en iedereen in een elektrische auto levert in totaal zo’n 12 tot 14 Mton op en dat tegen enor-me kosten. Dus wanneer je echt iets aan global warming wil doen, kun je beter consuminderen dan duizenden euro’s uitgeven voor een warmtepomp of elektrische auto!

* Martin van Nispen uit Rijsbergen studeerde energietechniek aan de hts in Breda en milieukunde aan de has in ’s-Hertogenbosch. Hij was jaren werkzaam bij een groot elektriciteitsbedrijf, o.a. als milieucoördinator.

  1. Seksliedjes slecht voor imago carnavalsfeest
    Geef uw mening

    Sekslied­jes slecht voor imago carnavals­feest

    Hoe harder en schuiner, hoe liever, lijkt het credo als je de carnavalsliedjes anno 2019 hoort. Niet dat er vroeger geen schunnige carnavalsnummers bestonden – integendeel – maar die teksten waren minder recht voor zijn raap dan ‘Ik wil je pijpen, pijpen, pijpen.... (van je broek wat korter maken)’ van de dames van Sjansjee of ‘Mijn piem is goed gewassen, het smegma is eraf’ uit het carnavalsnummer Potentie van Stefan & Sean ft. Bram Krikke. Die laten niets aan de verbeelding over. Geven dit soort liedjes carnaval een slecht imago?
  2. Dus dit is de toekomst, topclubs als een rondreizend circus
    PREMIUM
    COLUMN

    Dus dit is de toekomst, topclubs als een rondrei­zend circus

    Uiteraard komt het idee overwaaien uit het mekka van de sportmarketing, the United States of America. De NBA speelt één keer per jaar een officieel potje competitie-basketbal overseas in Londen. Doel is om de sport te globaliseren, zieltjes en sponsors te winnen in Europa. Vorige maand was het weer zo ver. In een uitverkocht O2 wonnen de Washington Wizards in de laatste seconde met 101-100 van The New York Knicks. Een thriller, dat wel.

poll

Als postzegels nog duurder worden, stuur ik nooit meer een kaart

  • Eens (75%)
  • Oneens (25%)
1133 stemmen