Zelfrijdend busje keert niet meer terug in Drimmelens straatbeeld
DRIMMELEN - Het zelfrijdende busje dat vorige zomer bij de jachthavens van Drimmelen reed, krijgt een dikke 8 van de passagiers. Toch keert de futuristische shuttle niet snel terug in het Drimmelense straatbeeld.
Een zelfrijdend busje dat de dorpen van de gemeente Drimmelen met elkaar verbindt. De gemeenteraad wilde weten of dat mogelijk was. Dus kwam er zo'n busje, als proef en alleen in het havengebied van Drimmelen. De smalle wegen in het buitengebied bleken namelijk niet geschikt voor de shuttle die nog niet zo hard mag rijden als de rest van het verkeer.
Tien weken reed het busje onder toezicht van een steward tussen de bushalte Haven en Beachclub Puur. En daar blijft het bij, want in Drimmelen wordt de proef niet vervolgd. “De techniek is nog onvoldoende ontwikkeld om in onze vervoersbehoefte te voorzien", zegt wethouder Jan-Willem Stoop. “Bovendien zijn de kosten nog te hoog.”
De sensoren registreerden die weggebruikers, waarop het busje reageerde door onverwacht af te remmen en dat was oncomfortabel voor de passagiers
Wegen en bermen aanpassen
Tijdens de proef werd duidelijk dat sommige wegen en bermen aangepast moesten worden om het busje goed te laten functioneren. "Van de ‘rotonde' bij de oude haven hebben we een kruising moeten maken", zegt Martin van Drimmelen, manager openbare werken. "Anders was het voor de shuttle niet te doen.”
"We wisten niet zeker of het de bus zou lukken om de rotonde bij de Marinaweg te nemen, maar dat ging boven verwachting goed', zegt Joop Veenis van Future Mobility Network, het kennisbureau in toekomstige mobiliteit dat ook betrokken was bij de proef.
Shuttle wordt vaak ingehaald
Maar er viel ook nog wat te verbeteren. Veenis: "De shuttle hield zich aan de maximale snelheid, maar werd vaak ingehaald. De sensoren registreerden die weggebruikers, waarop het busje reageerde door onverwacht af te remmen en dat was oncomfortabel voor de passagiers."
De techniek is nog onvoldoende ontwikkeld om in onze vervoersbehoefte te voorzien. Bovendien zijn de kosten nog te hoog
De proef heeft de gemeente uiteindelijk zo'n 168.000 euro gekost. "Ik had het eeuwig zonde gevonden als we na anderhalf jaar voorbereiden hadden besloten om de proef vanwege de kosten niet door te laten gaan", zegt Stoop. “Het heeft ons en de andere organisaties die hierbij betrokken waren namelijk veel kennis opgeleverd, waardoor onze kijk op toekomstig vervoer is veranderd. Het is echter jammer dat het voor nu weinig toegevoegde waarde heeft voor het openbaar vervoer in onze gemeente.”
Inmiddels is het Drimmelense busje omgedoopt tot The Hawking, naar wetenschapper Stephen Hawking. Binnenkort rijdt de shuttle op de campus van het onderzoekscentrum voor ruimtevaart ESA Estec in Noordwijk. Daar rijdt al zo'n busje met nieuwe software en kan worden getest of het busje met 5G-satelietten zonder steward kan rijden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMcolumn
Wat heeft Johan Derksen dat Marc Overmars niet heeft?
Terwijl de helft blij is met de terugkeer van Johan Derksen en het fijn vindt dat de druipsnor op televisie weer ongegeneerd zijn gal spuwt, wil een complete natie niets meer weten van Marc Overmars, het lulletje van onze klas. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
PREMIUMCOLUMN
Philips faalt, maar de topman krijgt gewoon z’n vette bonus
Naast goed nieuws bestaat er ook schijn-goed-nieuws. Neem Philips, waar aandeelhouders massaal tegen de bonus van topman Frans van Houten stemden. -
PREMIUM
Nieuwe aanpak in de maak tegen mensenhandel: ‘De meest trieste vorm van criminaliteit’
BREDA - Te veel slachtoffers van mensenhandel blijven buiten beeld. Gemeenten gaan samen optrekken om seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting aan te pakken. ,,Het is de meest trieste vorm van criminaliteit", aldus burgemeester van Breda Paul Depla. -
Raad stemt in met 88 nieuwe woningen in Wagenberg
WAGENBERG - Dat er plannen waren om in Wagenberg 88 nieuwe woningen te bouwen, was al een tijdje bekend. Nu heeft de raad van de gemeente Drimmelen er definitief het licht voor op groen gezet.
-
PREMIUM
Groot werk aan de kanalen, oevers kunnen er weer vijftig jaar tegenaan
OOSTERHOUT - Wie op de fiets van Oosterhout naar Dongen rijdt, kan het niet missen. Het grote werk aan het Wilhelminakanaal. De oevers krijgen een flinke onderhoudsbeurt. ,,Zo kunnen ze er zeker vijftig jaar weer tegenaan.’’ -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen.