Volledig scherm
Jong geleerd oud gedaan, scheiden van afval ligt in Gilze en Rijen op schema, meldde wethouder Zwarts vorig jaar nog. En dat er een lastenverlichting aan zat te komen. © Foto Gemeente Gilze en Rijen

Ophalen afval Gilze en Rijen veel duurder: 'Blamage voor wethouder Zwarts’

GILZE EN RIJEN De invoering van het nieuwe afvalsysteem in Gilze en Rijen is financieel fors uit de klauwen gelopen door een gebrekkige sturing en bewaking van kosten door wethouder Ariane Zwarts. De geraamde kosten van 1 miljoen euro worden met liefst 600.000 euro overschreden.  Tarieven moeten in 2020 omhoog. D66 spreekt van een blamage. 

Reuring

De invoering van een nieuw afvalophaalsysteem leidt in elke gemeente tot reuring. Met die kennis huurde wethouder Ariane Zwarts een deskundige in uit een andere gemeente, waar hetzelfde systeem met ondergrondse restafvalcontainers al tot aanzienlijke vermindering van restafval had geleid. 

Accountantsbureau

Toch is het faliekant mis gegaan. Dat blijkt uit een toelichting van de wethouder dat op verzoek van de in november al ingelichte fractievoorzitters in de raad is opgesteld.  De raadsleden wilden inzicht in de werkelijke kosten. Ook eisten ze een diepgaand onderzoek hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe in het algemeen kosten van projecten in de hand worden gehouden. B en W schakelen hiervoor een accountantsbureau in. 

Meevaller

Eerst komt het memo van de wethouder in een verplaatste commissievergadering donderdagavond aan de orde. Hierin schetst ze het verloop. De gemeenteraad koos in april 2017 om afval te gaan inzamelen met ondergrondse afvalcontainers voor restafval en (mini)containers. Daarbij hoorde een uitgebreid pakket aan inspraak en voorlichting.  Aanvankelijk zag het ernaar uit dat een flinke meevaller van ruim 3 ton bij de aanbesteding het tekort nagenoeg zou wegpoetsen. Dat valt tegen. Dat tekort blijft nu op 270.000 euro staan.  Dat bedrag wordt in 15 jaar afgeschreven.

Duurder

Eind oktober 2018 werd Zwarts duidelijk dat de geraamde kosten van ruim 1 miljoen euro fors overschreden zouden worden. Een door haar ingesteld onderzoek gaf meer inzicht, waarna fractievoorzitters en B en W eind november werden ingelicht. Die eisten uitleg. In het memo staat dat kosten niet of te laag zijn begroot en tussentijdse aanpassingen veel duurder waren. 

Quote

Dit is niet goed en moet beter.

College van B en W

De grootste posten zijn toerekening van interne uren en extra aanpassingen aan of (ver)plaatsen van containers. Omdat Alphen-Chaam niet meedeed en Baarle-Nassau na de raadsverkiezingen uit het aanvankelijk gezamenlijk ingeschatte project stapte kwamen alle kosten voor rekening van Gilze en Rijen. Dat dit eind oktober pas naar boven kwam noemt het college rijkelijk laat. ,,Dat is niet goed en moet beter.”  

Vastrecht

Daarbij zijn de jaarlijkse kosten van de afvalverwerking 219.000 euro duurder door een reeks van omstandigheden. Dat zou in 2023 leiden tot een tekort van 900.000 euro.  Om dat op te vangen moet het vastrecht met 20 euro per huishouden omhoog. 

Warmteplan

D66 heeft vragen gesteld. De fractie vindt wethouder Zwarts verantwoordelijk. ,,D66 heeft vorig jaar uitgebreid gewaarschuwd dat de cijfers van geen kanten klopten. Ons alternatief is duurder voorgesteld en dit systeem juist goedkoper", zegt fractievoorzitter Frits van Vugt.  De wethouder krijgt het deze week flink voor de kiezen. Een ambitieus warmteplan voor Rijen dat zij ondersteunde  is afgeschoten. Dat begint nu weer op nul. Ook dat thema komt donderdagavond aan de orde.