Volledig scherm
Een tekening van een gedeelte van de nieuwe provinciale weg tussen Oosterhout en Dongen. © TiK-app

Na 20 jaar soebatten akkoord over nieuwe weg tussen Oosterhout en Dongen

DEN BOSCH - De weg is vrij voor een nieuwe N629. Vrijdag stemde een meerderheid van de Provinciale Staten in met het tracé voor de weg tussen Oosterhout en Dongen. Een historisch besluit: ruim 20 jaar is er over dit dossier gesoebat.

De nieuwe weg moet de overbelaste Heistraat ontzien en de veiligheid en leefbaarheid verbeteren. De voorliggende route is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Eerst moesten de gemeenten Dongen en Oosterhout akkoord geven. Daarna tekenden honderden inwoners bezwaar aan. Hun voornaamste kritiek: de weg loopt door twee natuurgebieden.

Ook GroenLinks en Partij voor de Dieren maken zich grote zorgen over de gevolgen voor de natuur. Als enige partijen stemden zij vrijdag dan ook tegen het voorstel. De fracties menen dat een nieuwe weg de problemen niet oplost. ,,Er is straks een gemiddelde tijdswinst van 1 minuut en dat voor een prijs van 30 miljoen'', verzucht Marco van der Wel (Partij voor de Dieren).

Minst slecht

Ook Statenleden die uiteindelijk vóór het plan stemmen, geven aan het een lastig besluit te vinden. Zo zegt Ankie de Hoon (CDA): ,,Er zit één grote maar aan deze weg: de aantasting van de natuur.'' Herman Vreugdenhil (ChristenUnie-SGP) noemt het dossier een worsteling: ,,Je kunt niet niets doen. We moeten iets. Dan is dit de minst slechte variant.''

Gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD, Mobiliteit) weet wel wat zorgen weg te nemen. Bijvoorbeeld over het doorlopen proces. Van der Maat benadrukt dat de gemeenteraden alle stukken hebben ingezien. ,,Zij stemden bijna unaniem voor.''

(Tekst loopt door onder de foto)

Volledig scherm
Verkeersdrukte op de N629. © ix4Profs/Jan Stads

Algemene belang

Hij wijst op de avonden met inwoners. ,,Ik begrijp dat mensen teleurgesteld zullen zijn. Maar het gaat om het algemene belang."

Op vragen van SP over sluipverkeer, zegt de gedeputeerde dat dit allemaal wel mee zal vallen. Ja, hij verwacht een verkeerstoename van 8 procent, maar: ,,Een groot deel daarvan kiest nu voor een andere route door het gebied. En in onze berekeningen hebben we niet eens de verbreding van de A58 meegenomen.''

Problemen oplossen

Op de vraag of de provincie de bestaande weg niet kan opwaarderen, zegt Van der Maat resoluut: ,,Wij zijn ervan overtuigd dat het huidige tracé de problemen niet kan oplossen, terwijl de negatieve gevolgen van de nieuwe weg voor de groene waarden wel gecompenseerd kunnen worden.'' Zo legt de provincie binnen de gemeentegrenzen ruim 13 hectare natuur aan.

Een meerderheid van de fracties stemt nog wel in met een motie om te kijken of de natuur rond de nieuwe N629 kan worden uitgebreid. Ook besluiten Provinciale Staten dat er samen met de gemeenten Dongen en Oosterhout alvast plannen gemaakt worden voor de herinrichting van de Heistraat.

Raad van State

Tegenstanders kunnen nu nog naar de Raad van State stappen. Vereniging Spaar de Duiventoren en het Blik heeft al aangegeven dit zeker te doen.

De Raad van State streeft ernaar dit soort zaken binnen één jaar af te ronden. De provincie wacht volgens een woordvoerder dat oordeel af, alvorens de schop de grond ingaat.

De nieuwe N629 loopt straks van de kruising bij Oosteind parallel aan de Heistraat. Bij de Heikantsestraat buigt het tracé af naar het zuiden en gaat via de noordkant van het Wilhelminakanaal richting Dongen. Pal voor Dongen verrijst een viaduct over het kanaal.

Volledig scherm
De nieuwe N629 tussen Oosterhout en Dongen.
  1. Een handgranaat maakte het einde aan het leven van Ad (9) en Henk van Bragt (4). ‘Ze hebben nooit anders dan oorlog gekend’
    PREMIUM
    Mijn bevrijding

    Een handgra­naat maakte het einde aan het leven van Ad (9) en Henk van Bragt (4). ‘Ze hebben nooit anders dan oorlog gekend’

    BREDA/TETERINGEN - ,,Kijk”, zegt Jeanne Bastiaanssen-Van Bragt (82) uit Breda. Ze opent een klein hartvormig medaillon. Er verschijnen twee portretjes in zwart-wit. ,,Dit zijn mijn broertjes”, zegt ze. ,,Ad van 9 en Henk van 4.” Ouder zijn ze nooit geworden. Op 2 september 1944 kwam in Teteringen aan hun nog jonge leven abrupt een eind.