Volledig scherm
PREMIUM
Bart van der Ven woont aan de Julianastraat in Rijen op een steenworp afstand van het spoor, en heeft veel last van trillingen. Eerder onderzoek van ProRail wees uit dat een bepaalde locomotief in combinatie met goederenvervoer en een hoge snelheid veel overlast veroorzaakte. Nu plaatst ProRail kunststof wiggen tussen de rails en de liggers. © Pix4Profs / Johan Wouters

Mogelijk oplossing voor trillingen treinen in Dorst en Rijen

videoDORST/RIJEN - ProRail gaat een succesvol verlopen proef tegen trillingen door treinen in Dorst verder uitbreiden naar vijf overwegen. In Dorst, Rijen en Oisterwijk komen in februari al zogeheten ShimLifts. Dat is een kunststof wig die tussen de spoorrail en de dwarsligger wordt geschoven en zo een dempende werking heeft. In Dorst is een forse afname van trillingen gemeten.  

Eind vorig jaar heeft ProRail in Dorst op een van de hoeken van de spoorwegovergang Spoorstraat/Wethouder van Dijklaan een plastic wig laten plaatsen. Het initiatief kwam van KamPa BV, dat de ShimLift heeft ontwikkeld, in samenwerking met bouwconcern BAM en ingenieursbureau Movares.