Volledig scherm
In Dorst zijn begin dit jaar tegen de gevel van een huis vlak aan de spoorwegovergang sensoren en een camera geplaatst. De bedoeling is een jaar lang bij te houden welke trillingen door welke treinen veroorzaakt worden. © Pix4Profs / Johan Wouters

Intercity remt af bij Rijen, Dorst en Oisterwijk

DORST/RIJEN - ProRail, NS en het ministerie zijn om. De intercity gaat tussen Breda en Boxtel vaart minderen. Actiegroepen van aanwonenden die in  Rijen, Dorst  en Oisterwijk klagen over trillingen, dringen daar al lange tijd op aan.

Op 15 december gaat bij wijze van proef de snelheid bij Oisterwijk terug van 130 naar 115 kilometer per uur. De drie partijen schatten in dat dat de 10.000 reizigers per etmaal niet al te veel tijd hoeft te kosten. Na drie maanden moet blijken of de trillingen door de lagere snelheid zijn teruggedrongen.

Extra maatregelen

ProRail gaat nog drie maatregelen treffen. Er wordt schuim tussen het grind gespoten. Onder de dwarsliggers komen ‘kussentjes’ te liggen. En bij wijze van proef wordt op een spoorwegovergang de betonnen vloer vervangen door massief rubberen platen. Wanneer een en ander staat te gebeuren, is nog niet bekend. Een treinvrije periode is nodig.

Samen met de goederenvervoerders werken ProRail, NS en het ministerie ook aan een innovatieagenda. Gekeken wordt of veranderingen aan het spoor en het materieel van zowel goederen- als reizigerstreinen tot minder trillingen leiden.

Eind vorig jaar wees onderzoek uit waar de ervaren overlast vandaan kwam. De Traxx knalde met zijn ‘onronde’ wielen op betonnen platen. Die locomotief ging in 2017 op hoge snelheid ook reizigerstreinen over de Brabantroute trekken. Daarna pas gingen aanwonenden klagen.

Actiegroepen

Ze verenigden zich in de actiegroepen Rijen Trilt en Dorst Trilt. ProRail liet metingen verrichten in huizen en in Dorst zijn begin 2018  de betonnen sleuven  van de overweg aan de Wethouder van Dijklaan uitgefreesd. Het mocht niet baten. Dit voorjaar dacht ProRail een oplossing te hebben gevonden met de Shimlift, een kunststof wig tussen de spoorstaaf en de betonnen onderlegger. Metingen wezen uit dat de trillingen erdoor afnamen. In Rijen waren omwonenden gematigd positief maar uiteindelijk bleek het niet afdoende te werken. 

Op de heidag van het kabinet Rutte III in Oisterwijk zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat ze met de trillingen aan de slag ging. ,,We weten nog niet welke maatregelen echt effectief zijn. Er moeten ook normen komen: wanneer is echt sprake van overlast?”

Van Veldhoven maakte echter ook duidelijk dat er geen pot geld klaar stond. Anders dan voor de aanpak van geluidsoverlast door treinen is in Den Haag nog geen budget voor trillingen vrijgemaakt.