Volledig scherm
Jos Hofkens over zoon Mark: 'Het is voor mij een ideale situatie dat mijn opvolger al klaarstaat.' foto Charlotte Akkermans/het fotoburo

Hofkens HIG wil vooral blijven groeien in kwaliteit

Nee, er is vanuit het thuisfront geen druk op hem uitgeoefend.

Mark Hofkens was niet voorbestemd om zijn vader Jos op te volgen als operationeel directeur van Jos Hofkens HIG. "Ik heb altijd de vrije keuze gehad", zegt Mark zelf.



Maar van kinds af aan liep hij rond in het bedrijf, begon met het uitvoeren van klusjes die uitmondden in grote klussen en twee jaar geleden in de functie van commercieel manager.



Nu dan draagt zijn vader Jos zijn baan als operationeel directeur over op Mark. Jos (57) gaat zich meer richten op relatiebeheer en pr richting de klanten, waar de pas 25-jarige Mark de verantwoordelijkheid krijgt over alle drie de vestigingen van het bedrijf. Mark: "Bij onze vier divisies werken opgeteld momenteel ruim zeshonderd mensen. Dat is dus nogal een verantwoordelijkheid, ja. Maar dit was het juiste moment. We moesten nu kiezen tussen óf een extern iemand aantrekken óf mij doorschuiven. Het is dat laatste geworden. Met plezier, want zo blijft dit een echt familiebedrijf. Als bedrijf nemen we deze stap met vertrouwen, want als ik het wel had gewild maar niet had gekund, was het niet gebeurd." Jos: "Het is voor mij ideaal dat mijn opvolger al klaarstaat."



Mark komt in ieder geval over als een echte manager. Zo praat hij ook trouwens. Dat blijkt als we vragen waar hij zich als 'baas' op gaat richten. "We gaan ons focussen op autonome groei, richten ons op de continuïteit en willen korte lijnen."



Eh? "We willen wel groeien, maar daarbij willen we in principe geen bedrijven meer overnemen. We willen uit onszelf groeien. Daarbij willen we niet per se de grootste zijn, maar richten we ons vooral op de kwaliteit."



"Kortom: we willen groeien in kwaliteit", vat Jos samen. Hij kan terugkijken op flinke veranderingen in de branche. "We zijn ooit begonnen met glasbewassing, daarna zijn we begonnen met de schoonmaak van kantoorpanden en vervolgens is de rest gekomen. We kunnen onze klanten nu een compleet pakket aanbieden."



Jos' ogen glinsteren als hij praat over klanten en diensten. Jos Hofkens heeft drie kantoren, verdeeld over het land, maar de Randstad is een blinde vlek. Maar het is een misvatting dat daar dus weinig gebeurt. Jos: "Wij werken onder meer voor KLM. Als er toiletten in hun vliegtuigen verstopt zitten, komen wij langs om de afvoerleidingen schoon te maken. En wist je dat we ook werken voor het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf in Amsterdam? Driemaal per jaar komen wij uit Oosterhout om daar de rails van de trams schoon te maken. Dat doen we al zeker twintig jaar. Net zoals we nauw betrokken zijn bij voetbalclub NAC Breda. Toen het stadion in gebruik werd genomen, medio jaren negentig, zijn we begonnen met het schoonmaken van de kantoren. Nu doen we alles: voor de wedstrijd, na de wedstrijd, binnenin en ook buiten in de openbare ruimte."



Voor nu staat de overdracht van Jos op Mark als operationeel directeur op de rol. Dat zal geleidelijk gaan; de gaande man zal niet zomaar afscheid nemen. Mark: "Mijn vader zal vooral als ambassadeur van het bedrijf gaan dienen."



Jos, knipogend: "Ik loop hier nog vaak binnen, maar als ik merk dat ze het niet meer op prijs stellen dat ik langskom, ga ik wel minderen hoor..."