Volledig scherm
Verkeersstromen 's Gravenmoer.

Groot plan voor aanpak straten 's Gravenmoer

'S GRAVENMOER - De doorgaande straten in 's Gravenmoer gaan de komende jaren flink op de schop. Tot 2028 werkt de gemeente aan maatregelen om de snelheid van het verkeer te matigen. Dit is het resultaat van een burgerinitiatief.

De komende tien jaren worden de doorgaande straten in 's-Gravenmoer aangepakt. In de eerste fase, tot 2022, zullen in drie straten maatregelen genomen worden waardoor de verkeersdruk moet verminderen. Daarvoor is een bedrag van 950.000 euro uitgetrokken. Als eerste gaat de Hoofdstraat op de schop. De zeven ton die dat moet kosten, wordt volgende week besproken in de gemeenteraad.

Parel van Dongen

“Het is uniek", zegt Gertjan Hanckmann, verkeerskundige bij de gemeente Dongen over het aanpakken van de straten in 's-Gravenmoer. "Ten eerste is het een groot burgerinitiatief dat de gemeente overgenomen heeft, en waarvoor geld vrijgemaakt is. Maar zeker ook omdat een groot aantal straten in een samenhangend plan aangepakt gaat worden. Het is een mooi dorp, de parel van Dongen. Wat we niet willen is dat het verpest wordt met allerlei verkeerskundige maatregelen.”

Landelijke rust

Probleem is dat er te hard gereden wordt in de kom van 's-Gravenmoer. In het hele dorp geldt een maximumsnelheid van dertig km/u, maar de lange, rechte straten nodigen automobilisten blijkbaar uit om daar flink overheen te gaan. Bovendien rijden er ook tractors, vrachtwagens en fietsen. Mensen die naar het dorp verhuisd waren vanwege zijn landelijke rust, schrokken van het verkeer. Twee jaar geleden namen ze daarover contact op met de dorpsraad en de toenmalige wethouder Ad van Beek. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een pakket van plannen dat de gemeente aan de bewoners van het dorp presenteert. Die plannen zijn nog niet in detail uitgewerkt.

Quote

's Gravenmoer is een mooi dorp, de parel van Dongen. Wat we niet willen is dat het verpest wordt met allerlei verkeers­kun­di­ge maatrege­len

Gertjan Hanckmann

"We hebben met verschillende situaties te maken", zegt Hanckmann. "Probleem is niet alleen de snelheid van het verkeer, maar ook het lawaai en de trillingen die het veroorzaakt. Daarnaast zijn de straten vrij breed. Sowieso gaan we straten versmallen tot zes meter. Er komt een nieuw fundering onder. Maar verder moeten we per plek kijken wat we precies gaan doen. Dat gebeurt in samenspraak met de klankbordgroep, waarin onder meer de bewoners, ondernemers, de dorpsraad, de heemkundekring zitten.”

Fasering

De Hoofdstraat moet in 2020 aangepakt worden. Daarna zijn achtereenvolgens de Wielstraat (2021) en de Molendijk (2022) aan de beurt. De tweede fase omvat de Vaartweg, de Julianalaan, de Wilhelminalaan en de Waspikseweg. Welk bedrag de gemeente daarvoor gaat uittrekken is nog niet bekend.