Volledig scherm
De eerste trillingsdempers zijn enkele maanden geleden geplaatst in Rijen, Dorst en Oisterwijk. © Foto Bart van der Ven

Gemeenten zetten proefproces treintrillingen door

RIJEN/DORST - De gemeenten Gilze en Rijen, Oosterhout en Dorst zetten de plannen voor een proefproces over schade door treintrillingen door. ProRail erkent deze schade niet omdat over trillingen geen wetgeving bestaat. In Rijen gaat een expert de schade bij twee deelnemers opnemen.  

Tunnel

De trillingen door treinen blijven bewoners langs het spoor bezig houden. Niet vreemd want er wordt volop geklaagd en het spoorvervoer neemt de komen jaren verder toe. Verder speelt in Rijen nog dat er een tunnel komt onder het spoor tussen Stationsstraat en Julianastraat. Omwonenden vrezen dat mogelijk daardoor de trillingen verder toenemen. ProRail is wel in overleg met omwonenden en neemt op diverse fronten maatregelen. 

Shimlifts

Enkele maanden geleden heeft ProRail zogeheten Shimlifts geplaatst bij spoorwegovergangen in Gilze en Rijen, Dorst en Oisterwijk. Deze verstelbare blokjes moeten oneffenheden tussen spoorstaven dempen.  Wethouder Rolph Dols zegt dat de begeleiding aan inwoners vanuit de gemeente is toegezegd. ,,Daar is met spoorbeheerder ProRail ook over gesproken. En ProRail heeft daar ook geen moeite mee.” 

Volledig scherm
De kunststof wig wordt tussen de spoortstaaf en de betonnen onderlegger gemonteerd. Dat heeft een dempend effect voor trillingen ook omdat de rails zo op gelijke hoogte komen. © Foto KamPa BV/BAM/Movares

Vertrouwen

Bart van der Ven van Rijen Trilt is een van de mensen waar ook meetapparatuur is aangebracht. Hij woont op ruim dertig meter van het spoor. ,,Aanvankelijk hielpen de Shimlifts. Daarna nam het aantal klachten flink toe bij andere omwonenden. Dit weekend is er controle geweest. Ze liggen er keurig in. Het probleem lijkt dat de rails een stukje verderop heel slecht zijn. Dat zou opgelost moeten worden.” Na aanvankelijke skepsis heeft hij nu alle vertrouwen in de Shimlifts. Uit de eerste maand met meetresultaten blijkt dat het aantal trillingen in zijn woning flink is afgenomen. ,,Het is een pilot, dus we moeten dit over langere tijd bekijken en tussentijds aanpassen.”  

Volledig scherm
In de grafiek geeft de rode lijn aan wat het verschil is tussen de trillingen voor en na de plaatsing van de Shimlift. Bepaalde uitschieters zijn weg, maar het effect is wisselend. Daar wordt verder onderzoek naar gedaan. © Foto ProRail/Rijen Trilt

Drama

Dion van der Sanden van Dorst Trilt  is geenszins tevreden. ,,Ook hier gaven de Shimlifts in het begin verlichting. Maar nu is het een drama. Het gaat van kwaad tot erger. Dit is niet de oplossing.” Bij het volgende overleg met ProRail over twee weken wil hij dat ook aankaarten.   

Claim

Wethouder Rolph Dols zegt dat Bart van der Ven en Dorien van der Teems beiden het proefproces aan willen gaan. Van der Teems zegt dat er scheuren zijn ontstaan in haar woning. Bij Bart van der Ven hangt meetapparatuur. ,,Een expert brengt schade in beeld, kijkt of het erger wordt en dan kan een claim volgen. Als ProRail die afwijst dan wordt het een proefproces”, zegt Dols.  ,,Als daar uitkomt dat trillingen schade veroorzaken dan betekent dat wel wat voor Nederland.”  

ProRail

Woordvoerder René Vegter  van ProRail voegt toe dat er geen wettelijke norm is voor trillingen, zoals dat er wel is voor geluid. ,,Als een omwonende schade claimt door trillingen, laten we dat meten als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Als er schade is vragen we tegenwoordig ook de oorzaak van de schade.” Zelden blijkt dat trillingen door treinen te zijn, vertelt Vegter. ,,Mensen geloven ons gewoon niet, zelfs als het om een onafhankelijk bureau gaat. Daarom is het goed dit door de rechter te laten vaststellen.”