Volledig scherm
Gevaarlijke oprit A27 bij Vijf Eiken. © René Schotanus

Geen geld voor oprit A27

OOSTERHOUT - De gevaarlijke situatie op de korte oprit van de Vijf Eikenweg naar de A27 bij Oosterhout blijft bestaan. Er is geen geld om de oprit aan te pakken. In het afgelopen jaar hebben Rijkswaterstaat en de gemeente gezocht naar een structurele oplossing. Alle onderzochte aanpassingen zijn echter te duur. 

Varianten

Quote

Ik snap dat deze locatie in de beleving van Rijkswater­staat niet de hoogste prioriteit heeft."

Verkeersdeskundige Ruud Hornman (NHTV Breda).

Wethouder Mark Vissers (Verkeer): ,,Op dit moment zijn er bij Rijkswaterstaat geen middelen beschikbaar voor een reconstructie van de toerit. Alle varianten brengen aanzienlijke kosten met zich mee, uitgezonderd de variant waarbij de toerit Oosterhout Zuid volledig wordt afgesloten, maar noch de gemeente, noch Rijkswaterstaat ziet dat als een wenselijke oplossing."

Gevaarlijk

Veel bestuurders ervaren de invoegstrook als gevaarlijk. Op een artikel van BN DeStem in 2016 over de oprit kwamen 130 reacties binnen. De meeste bestuurders gaven aan met het zweet in de handen aan de invoegmanoeuvre op de A27 te beginnen. Rijkswaterstaat zag het probleem eerst niet, maar na een onderzoek met camerabeelden en een analyse van een verkeerskundige gaf de rijksdienst in 2016 toe dat  'de toerit Oosterhout-Zuid te kort is' en 'dat leidt tot verkeersonveilige situaties.' 

Prioriteiten

Dat er geen actie wordt ondernomen na alle onderzoek verbaast verkeersdeskundige Ruud Hornman (NHTV Breda) niet. ,,Rijkswaterstaat heeft een prioriteitenlijst en ik snap dat deze locatie in hun beleving niet de hoogste prioriteit heeft. Voor een structurele oplossing zul je het viaduct meteen achter de invoegstrook moeten verbreden. Daar ontkom je niet aan, want het is gewoon te smal. Maar dat is een kostbaar verhaal." 

Miljoenen

Dat blijkt te kloppen. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat lopen de kosten van de varianten uiteen van enkele tonnen tot vele miljoenen. ,,Grootschalige aanpak van deze aansluiting is nu niet aan de orde", aldus de woordvoerder. ,,De lengte van de invoegstrook is kort, maar een oplossing is op dit moment te duur, aangezien er grote aanpassingen dienen te worden gedaan vanwege de nabijheid van het Wilhelminakanaal. Daarvoor is op dit moment geen budget beschikbaar gemaakt."

Knelpunten

Volgens Hornman steekt Rijkswaterstaat liever geld in knelpunten op de weg met een hoge mate van vertragingen. ,,Vanwege het groot economisch belang. Dat vindt men belangrijker dan een incidenteel gevaarlijk punt zoals de korte oprit." In 2016 zijn bij de oprit vier ongevallen geregistreerd. ,,Het betrof uitsluitend ongevallen met materiële schade", zo meldt de gemeentewoordvoerder. ,,Drie ongevallen vonden daarbij plaats op de hoofdrijbaan en een op de toerit zelf. Daarbij moeten we wel een kanttekening maken: uit de ongevalsregistratie kunnen we niet afleiden of de ongevallen die op de hoofdrijbaan hebben plaatsgevonden ook samenhangen met de korte toerit of wellicht een andere oorzaak hebben." Ook in 2017 zijn er ongevallen bij de oprit geweest. Het aantal is niet bekend bij de gemeente.

Financiering

Afgesproken is dat op het moment er meer zicht is op financiering vanuit Rijkswaterstaat, gemeente en Rijkswaterstaat weer met elkaar om tafel gaan op te bespreken welke varianten verder zullen worden uitgewerkt. 

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement