Volledig scherm
Zo moet het er uit gaan zien in de spoorzone in Rijen. © Gemeente Gilze en Rijen, Prorail en Haskoning

Een spoortunnel in Rijen kost 40 miljoen euro

Het plan voor een tunnel onder het station in Rijen heeft grote gevolgen voor de dorpskern. Maar voor het zover is, moet er nog een hoop onderzocht worden - en moet er nog 10 miljoen extra op tafel komen.

De tunnel onder het spoor in het centrum van Rijen wordt een auto-te-gast tunnel. Het is een autoluwe onderdoorgang voor (brom)fietsers en bestemmingsverkeer, zodat Rijen-noord en -zuid verbonden blijven. Huizen moeten daarvoor wijken; met de bewoners wordt gesproken. Kosten: 40 miljoen, met overigens nog een 'gat' van elf miljoen.

Open tunnelbak

Hoe maak je de spoorwegovergang Julianastraat/Stationsstraat veiliger en geef je het station en de omgeving een nieuwe impuls? Die vragen worden beantwoord in een studie naar vijf opties. B en W kiezen nu voor een open tunnelbak, die eindigt net voor de Constance Gerlingsstraat en net voor de nieuwbouw aan de Karel Doormanstraat.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
Voetgangers steken als alle plannen doorgaan straks niet meer over óp, maar onder het spoor. Veel veiliger. © Gemeente Gilze en Rijen, Prorail en Haskoning

Passagiers steken straks de rails niet meer over, maar bereiken het perron aan de overzijde via de onderdoorgang. Een plan dat met steun van ProRail, NS, provincie en het ministerie van Infrastructuur is uitgeplozen, onder aanvoering van oud-wethouder Willem Starreveld.

Grootste impact

In de nieuwe coalitie ontfermt Rolph Dols zich over de spoorzone. ,,Het is een van de grootste projecten ooit in de gemeente, in ieder geval met de grootste impact'', bevestigt de wethouder. De gevolgen voor Rijen zijn groot. Vooral aan de zuidzijde, waar nader onderzoek nog moet uitwijzen of woningen aan de westkant van de Julianastraat (nummers 97 tot en met 117) of aan de oostkant (106 tot en met 118) plaats moeten maken voor de toerit. Dols: ,,We vragen de gemeenteraad om in stemmen met de aanleg van deze onderdoorgang en dat nader onderzoek.''

De afgelopen dagen zijn gesprekken gevoerd met betrokkenen aan beide zijden van de straat. ,,Mensen zien het algemeen belang, maar hebben vragen over de persoonlijke gevolgen'', zegt de wethouder. Hij heeft betrokkenen op compensatie-, inspraak- en beroepsmogelijkheden gewezen.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
Zo moet het eruit gaan zien in de Rijense spoorzone, met een tunnel in de Julianastraat. Voor de aanleg zou het rijksmonument op nummer 118 moeten wijken. © Gemeente Gilze en Rijen, Prorail en Haskoning

Een voorwaarde voor aanleg van de tunnelbak in de Stationsstraat is de realisatie van een tunnel onder het spoor onder de Oosterhoutseweg bij Vijf Eiken. Eind dit jaar komt daar duidelijkheid over. Ook daar geldt dat toenemend treinverkeer ertoe leidt dat de spoorwegovergang een halfuur per uur dicht is. De Stationsstraat/Julianastraat kan pas autoluw worden als aanrijden via de randwegen, aan de oostzijde de Europaweg en Hannie Schaftlaan, aantrekkelijker is dan via de kom.

Geluidsschermen 

Spoortrillingen
Steeds meer bewoners zijn de trillingen door treinverkeer spuugzat. Op Facebook verzamelt burgerinitiatief Rijen Trilt ervaringen. Sinds twee jaar is de overlast toegenomen. Ook in Dorst en Oisterwijk klagen omwonenden. Mogelijk komt het doordat zware goederentreinen op dit traject harder mogen rijden. Prorail gaat in deze drie plaatsen nader onderzoek te doen. De spoorbeheerder licht het onderzoek toe aan omwonenden van het spoor op 21 juni vanaf 19.30 uur in de raadszaal van het gemeentehuis. Ook kunnen er vragen worden gesteld.

Ook vragen over trillingen en plaatsing van geluidschermen krijgen de volle aandacht. Een ander punt is de sloop van Julianastraat 118, waar nu TNS Revalidatie Centrum is gevestigd. Het pand uit 1908 is een van de 26 rijksmonumenten in de gemeente, maar: ,,Dit pand en het pand ernaast moeten in ieder geval wijken. Anders kan het hele plan niet doorgaan.''

Ook financieel zijn er nog hobbels. De benodigde investering is ruwweg geschat op 40 miljoen euro. De bijdragen op dit moment: Ministerie 15 miljoen, provincie 3,4 miljoen, gemeente 10 miljoen. Dan mist er dus nog ruim 10 miljoen euro. Dols hoopt op een eensgezinde raad, zodat hij met een sterk verhaal op zoek kan naar extra geld bij het rijk en de provincie. ,,Ook een goedkopere uitvoering wordt onderzocht. De raad zal telkens aangeven of we op de goede weg zijn'', aldus Dols.

  1. 'Alles gaat in overleg met Maarten zelf'

    'Alles gaat in overleg met Maarten zelf'

    WASPIK - De Waspikse zwemmer Maarten van der Weijden staakte maandag, op advies van zijn dokter, na 164 kilometer zijn Elfstedenzwemtocht. Hij ondernam dit weekend deze haast extreme onderneming om aandacht te krijgen voor het KWF Kankerfonds. Of hij in thuisstad Waspik gehuldigd wordt na zijn uitzonderlijke prestatie is nog niet bekend. ,,Onze burgemeester Nol Kleijngeld gaat maandagavond naar de huldiging in Leeuwarden. Hij zal ter plekke met Maarten overleggen wat voor hem het prettigste aanvoelt, daar staan wij open in", geeft een gemeentewoordvoerster aan.